JHL:n jäsenet ylityökieltoon energia-alalla 1.2. alkaen

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on päättänyt ylityökiellosta, joka koskee sähkö-, energia-, ICT- ja verkostoalan työehtosopimusta noudattavia liiton työntekijöitä. Syynä työtaisteluun on työnantajaliittojen haluttomuus työehdoista sopimiseen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL valvoo jäsentensä etua ja on päättänyt ylityökiellosta, joka koskee sähkö-, energia-, ICT- ja verkostoalan työehtosopimusta noudattavia liiton työntekijöitä. Ylityökielto alkaa 1.2.2018 kello 06.00, ellei alalla synny uutta työehtosopimusta sitä ennen. Ylityökielto jatkuu toistaiseksi.

JHL tavoittelee ylityökiellolla alan sopimusneuvotteluiden nopeaa vauhdittamista tammikuun loppuun mennessä. JHL tavoittelee sopimusten syntymistä vielä tammikuun aikana.

Ylityökielto on laillinen toimenpide 1.2.2018 alkaen, kun sopimukseton tila alkaa. Työehtosopimus päättyy 31.1.2018.

Ylityökielto on pitkän harkinnan lopputulos

Sopiminen liittojen ja työnantajien välillä on ajautunut työnantajien ota tai jätä -tarjouksiksi. Energiateollisuus ry:n ja Palvelualojen työnantajat Palta tarjoavat neuvotteluesityksiä, joissa asioista ei sovita, vaan asiat siirretään paikallisesti ratkaistaviksi. Työnantajaliitot näkevät, että liittojen edunvalvonta ohitetaan parhaiten työpaikoilla, kun luottamusmiehiä painostetaan sopimaan asioista työnantajien etujen mukaisesti.

JHL on vastuullisesti pyrkinyt edistämään energia-alan työpaikkojen menestymistä ja liiketoimintakykyä. Nyt näyttää siltä, että vaihtoehdot neuvotella ja sopia ovat käymässä neuvottelupöydissä vähiin. Heikennysesitykset ja työnantajan tarjoama saneluvalta eivät ole oikea tapa korjata luottamusta ja ostovoimaa kohentuneessa taloustilanteessa. Energia- ja verkonrakennusyhtiöiden tuloskunto ja tulevaisuuden näkymät ovat hyvällä tolalla. Palkankorotuksille sekä työehtojen myönteiselle kehitykselle on tilaa, koska viimeiset neljä vuotta alalla on jaettu lähes nollakorotuksia.

Ylityökielto käytännössä

Ylityökiellon aikana kieltäydytään tekemästä säännöllisen työajan ylittävää työtä. Liukuvassa työajassa työskentelevät tekevät korkeintaan sovittua päivittäistä työaikaa, liukumia ei kerrytetä. Lisä- tai ylityötä ei saa tehdä. Jos varallaolon aikana tehty työ on lisä- tai ylityötä, sitä ei tehdä. Jos varallaolosta on jo aikaisemmin sovittu, työntekijän tai luottamusmiehen pitää ilmoittaa työnantajalle, että liiton päätösten mukaisesti varallaoloon liittyviä tehtäviä ei voida suorittaa ylityönä. Päivystystyö hoidetaan vastaanottamalla puhelut ja vika-ilmoitukset. Korjaustyöhön ryhdytään säännöllisen työajan alkaessa, kun seuraava työvuoro saapuu työpaikalle. Vuoroluetteloita ei tule muuttaa paikallisesti sopimalla työntekijän tai luottamusmiehen välillä tästä päivästä lähtien.

Toimialajohtaja Håkan Ekström JHL, 040 828 2865, hakan.ekstrom@jhl.fi
Sopimustoimitsija Kari Lehtinen JHL, 050 566 1567, kari.lehtinen@jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.