JHL:n tukilakko pysäyttää junien huollon ja työt ratapihoilla marraskuussa, lakko alkaa 19.11.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL tukee Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n työtaistelua lakolla, joka vaikuttaa merkittävästi rautateiden tavaraliikenteeseen. JHL:n tukilakko sulkee tavaraliikenteen ratapihat 19. marraskuuta. Junien kunnossapito on lakossa 20. marraskuuta. Lakko on valtakunnallinen.

JHL ryhtyy marraskuussa tukilakkoon, jolla halutaan vauhdittaa PAU:n ja Paltan neuvotteluita Postin työehdoista. JHL vastustaa Postin suunnittelemia heikennyksiä työehtoihin.

– Postin johto yrittää täysin härskisti ja moraalittomasti hakea kannattavuutta työehtoja polkemalla. Työntekijät halutaan Postin tuottotavoitteiden maksumiehiksi, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tylyttää.

Tukilakko alkaa tavaraliikenteen ratapihoilla 19. marraskuuta kello 6.00 ja päättyy samana päivänä kello 22.00. Lakko koskee kaikkia VR-yhtymän rautatielogistiikan toimintoja. Käytännössä lakko pysäyttää tavaraliikenteen käsittelyn Suomen ratapihoilla.

Tavaraliikenteen kaluston huolto on lakossa 20. marraskuuta kello 7.00–23.00. Lakossa ovat mukana JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä VR Kunnossapito Oy:ssä.

Lakon aikana JHL:n jäsenet eivät osallistu rautatielogistiikan ratapihavaihtotöihin ja tukitoimintojen tehtäviin eivätkä VR Kunnossapito Oy:n kaluston kunnossapidon- ja kaluston tuotannon työtehtäviin. Lakon ulkopuolelle rajataan henkeen, terveyteen, ympäristön vaarantumiseen tai yleiseen turvallisuuteen vaikuttavat työtehtävät sekä kalustokunnossapidon tehtävistä Allegron kunnossapito ja Ilmalan ja Oulun varikoiden liikenteenhoidon tehtävät.

JHL ja Raideammattilaiset JHL ry ovat jatkossakin valmiita laajoihin järjestöllisiin toimiin työehtosopimusten heikennysten ja sopimusshoppailun pysäyttämiseksi.

Työehtojen murentaminen on kuolinisku työntekijöiden toimeentulolle, Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt alleviivaa.

– Työehtosopimuksien vaihtamisilla ajetaan henkilökunta toimeentuloloukkuun ja toimeentulotuen piiriin. Käytännössä valtio maksaa osan yritysten palkoista. Samalla romutetaan luottamus työntekijöiden ja työnantajien välillä.

Lisätiedot:
Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt 050 5372 412
JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy väitteitä sopimusshoppailusta: Avaintesin soveltaminen ei ole sopimusshoppailua17.6.2020 15:00:44 EESTTiedote

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt JUKO, Jyty, JHL, OAJ ja KTN toteavat, että Avaintes ei ole niin sanottu shoppailusopimus. Allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy sopimusshoppailua ja pitävät tavoiteltavana sitä, että kunnat ja kuntayhtymät tuottavat palvelunsa ensisijaisesti itse. Kuntien yhtiöittäessä toimintojaan on Avaintes ensisijainen ja turvallinen vaihtoehto työehtosopimukseksi.

JHL:n kysely paljastaa: Kaikki ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaiset eivät saa kehittää osaamistaan riittävästi15.6.2020 11:13:12 EESTTiedote

Yli neljännes Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kyselyyn vastanneista ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaisista ilmoittaa, että osaamisen kehittämistä ei käsitellä kehityskeskusteluissa, tai että kehittämiskeskusteluja ei käydä ollenkaan. Viidennes vastaajista ilmoittaa, ettei heillä ole lainkaan mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan.