Joensuun ja Kuopion välille uusia bussivuoroja ja parempia matkaketjuja (Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)

Pohjois-Savon ELY-keskus lisää Joensuun ja Kuopion välille yhden bussivuoroparin maanantaina 1.11.2021 alkaen. Vuoroilla parannetaan Kuopion ja Joensuun välisiä yhteyksiä sekä liityntäyhteyksiä Kuopiosta ja Joensuusta.

Vuorot liikennöidään arkisin maanantaista perjantaihin aikataululla 9.15 Joensuu-11.40 Kuopio ja 17.20 Kuopio-19.40 Joensuu. Aamuvuoro luo jatkoyhteyden Kuopioon eri tiensuunnista, Joensuuhun kello 9:ksi saapuvilta vuoroilta sekä edelleen Kuopiosta muunmuassa OnniBussin 12.00 Kuopio-Turku vuoroon.

Kuopiosta kello 17.20 lähtevällä vuorolla saadaan jatkoyhteys Joensuuhun Pohjanmaalta Oulusta ja Ylivieskasta Kuopioon kello 16.42 tulevalta junalta ja OnniBussin Turusta Kuopioon kello 17.00 tulevalta vuorolta.

Vuoroja liikennöi Savonlinja Oy. Pysäkkikohtaiset aikataulut ja lisätiedot lipuista löytyvät matkahuollon sivuilta.

Terveysturvallisuus busseissa

Valtakunnallisen linjauksen mukaisesti kasvomaskien käyttö joukkoliikenteessä on edelleen suositeltavaa. Maskia käyttämällä jokainen voi huolehtia omasta ja muiden matkustajien turvallisuudesta. Busseissa kuljettajat käyttävät kasvomaskia ja matkustajille on tarjolla käsidesiä. Busseja myös siivotaan tehostetusti.

Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikenneasiantuntija Timo Ikonen, p. 0295 016 024
Joukkoliikenneasiantuntija Toini Puustinen, p. 0295 026 757

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.