Joka toinen kohonneesta verenpaineesta kärsivä ei tiedä siitä – suomalainen innovaatio e-Terveysasema seuloo sairauksia ja säästää terveysalan ammattilaisten työaikaa

Hoitamattomat sairaudet etenevät ja lisääntyvät, koska terveydenhuollon niukat resurssit eivät riitä ennaltaehkäisevään työhön ja sairauksien seulontaan. Terveysteknologiayhtiö Medicubexin kehittämä e-Terveysasema™ tekee sairaalatasoisia terveysmittauksia ammattilaisten puolesta, jolloin terveydenhuollon henkilöstö voi hoitaa enemmän potilaita ja keskittyä varsinaiseen hoitotyöhön.

Medicubex Oy:n kehittämä e-Terveysasema
Medicubexin e-Terveysaseman kehitystyössä on ollut mukana useita tunnettuja kumppaneita, kuten Pohjoismaiden johtaviin terveysteknologian sopimuskehittäjiin ja -valmistajiin kuuluva Innokas Medical ja maailman johtava äänieristettyjen tilojen valmistaja Framery. Kuva Vesa Laitinen, Testbed Helsinki Vesa Laitinen, Testbed Helsinki Vesa Laitinen, Testbed Helsinki

Joka toisella yli 30-vuotiaalla suomalaisella on kohonnut verenpaine. Joka toinen kohonneesta verenpaineesta kärsivä ei tiedä siitä. Sydän- ja verisuonisairaudet sekä niiden riskitekijät havaitaan usein liian myöhään, kun sairaus on jo oireisessa vaiheessa.

Hoitamattomana nämä sairaudet voivat johtaa toimintakyvyn menetykseen, työkyvyttömyyteen tai ennenaikaiseen kuolemaan.

– Sydän- ja verisuonisairauksiin kuolee vuosittain maailmanlaajuisesti 18 miljoonaa ihmistä, vaikka valtaosa kuolemista olisi estettävissä riskitekijöiden riittävän varhaisella diagnoosilla ja hoidolla. Pahenevan resurssipulan ja tätä kiihdyttäneen koronapandemian vuoksi perusterveydenhuolto on laajalti säästetty kuoliaaksi. Lääkärinä olen nähnyt läheltä miten hoitamattomat sairaudet etenevät ja vievät lopulta päivystykseen, missä voi olla jo liian myöhäistä. Tilanne on kestämätön niin potilaille kuin terveysalan ammattilaisillekin, lääkäri Vili Kostamo toteaa.

Ennaltaehkäisyyn panostaminen säästäisi ihmishenkiä, mutta henkilöstöpulasta kärsivän terveydenhuollon resurssit ovat kiinni jo puhjenneiden sairauksien hoitamisessa, hoitojonojen purkamisessa ja ruuhkautuneiden päivystysten toiminnan turvaamisessa.

Tilanne vaikeutuu entisestään, kun terveysalan henkilöstöpula kasvaa. Helsingin Sanomat kertoi maaliskuussa, että hoitajapula on kahdessa vuodessa tuplaantunut. Uudeltamaalta puuttuu noin 6 000 sairaanhoitajaa ja koko Suomesta puuttuu arvion mukaan 16 600 sairaanhoitajaa.

Jo nyt ympäri maailmaa valtiot kilpailevat osaavasta henkilöstöstä ja vuoteen 2030 mennessä maailmassa on pula 13 miljoonasta sairaanhoitajasta sekä miljoonista muista terveydenhuollon ammattilaisista.

Itsenäiset mittaukset mahdollistava e-Terveysasema säästää 4–5 ammattilaisen työpanoksen

Mitä siis on tehtävä toisin, jotta terveysalan niukan henkilöstön aika riittäisi myös sairauksien ennaltaehkäisyyn ja tunnistettujen sairauksien laadukkaaseen hoitoon?

Tekniikasta ja terveydenhuollon kehittämisestä kiinnostunut lääkäri Kostamo ja terveysteknologia-alan pitkäaikainen vaikuttaja, diplomi-insinööri Heikki Rautajoki perustivat terveysteknologiayhtiö Medicubex Oy:n, jonka kehittämä e-Terveysasema hoitaa rutiinitehtäviä ammattilaisten puolesta.

E-Terveysasemalla käyttäjä voi mitata sairaalatasoisesti viidessä minuutissa tärkeimmät terveysarvonsa sekä sydän-, verisuoni- ja aineenvaihduntasairauksien riskitekijät.

Itsenäisten mittausten lisäksi asema mahdollistaa turvalliset ja teknisesti toimivat etävastaanotot.

– E-Terveysasema nopeuttaa hoitajien ja lääkärien työtä niin paljon, että yhdessä vuorossa voidaan hoitaa optimitilanteessa jopa 33 % enemmän potilaita. Vuositasolla aseman avulla voidaan säästää työaikaa jopa 4–5 työntekijän työpanoksen verran. Mittauksista säästynyt ammattilaisten aika voidaan käyttää potilaiden kohtaamiseen ja varsinaiseen hoitotyöhön, Kostamo summaa.

Terveydenhuollon ammattilainen voi käyttää tuloksia suoraan arvioidessaan asiakkaan terveydentilaa akuutin sairauden hoidossa sekä erityisesti arvioidessaan sydän-, verisuoni- ja aineenvaihduntasairauksien riskiä.

Medicubex%20Oy%3An%20toimitusjohtaja%20Vili%20Kostamo
– Terveysalan ongelmien kokoluokka on niin valtava, ettei mikään yksittäinen asia riitä ratkaisemaan alan kaikkia haasteita. Itsemittausasemien avulla voimme hieman helpottaa alan pahenevaa henkilöstöpulaa, lisätä ennaltaehkäisevää seulontaa ja antaa ammattilaisille enemmän aikaa potilaiden kohtaamiseen, Medicubex Oy:n toimitusjohtaja ja lääkäri Vili Kostamo toteaa. Kuva Medicubex Oy

Medicubex tavoittelee e-Terveysasemalla nopeasti 100 miljoonan euron liikevaihtoa

Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksessa Medicubexin e-Terveysasemaa käytetään kiirevastaanottojen yhteydessä terveysmittausten tekoon ennen vastaanottokäyntiä. Kun mittaukset on tehty etukäteen, vastaanotolla jää enemmän aikaa muihin asioihin.

E-Terveysasema on saanut hyvän vastaanoton, sillä huhtikuussa tehdyn käyttäjätutkimuksen mukaan 96 % käyttäisi itsemittausasemaa uudelleen ja voisi suositella sitä muille.

– Medicubex Oy:n kaltaiset innovaatiot ovat tervetulleita terveysasemille. Uskon, että asiakkaamme ovat valmiita ottamaan tällaisia palveluja käyttöön ja tämä on myös tapa tehostaa palveluamme, toteaa Helsingin terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen.

Medicubexin perustajat uskovat, että e-Terveysasemalle riittää reilusti kysyntää myös Suomen ulkopuolella. Aseman sarjatuotanto on tarkoitus aloittaa vuodenvaihteessa ja yhtiön tavoitteena on saavuttaa nopeasti 100 miljoonan euron liikevaihto Euroopan markkinoilla.

– Yhdysvalloissa kevyempiä terveyskioskiratkaisuja on kehitetty jo yli 10 vuotta ja ne ovat laajasti käytössä. Erilaiset itsemittausratkaisut tulevat yleistymään huomattavasti myös Euroopassa seuraavan viiden vuoden aikana. Medicubexin e-Terveysasema eroaa ratkaisevasti kaikista muista markkinoilla olevista ratkaisuista, sillä se on maailman ainoa täysin itsenäisesti toimiva, itsepuhdistuva ja automatisoitu itsemittausasema, Kostamo summaa aseman etuja kansainvälisellä markkinalla.

Kansainvälisen kasvun tueksi Medicubex Oy:llä on parhaillaan meneillään 5 miljoonan euron osakeanti kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n kautta.

LÄHTEET:

Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa, FinTerveys 2017 -tutkimus: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136223/Rap_4_2018_FinTerveys_verkko.pdf?sequence=1&isAllowed=y

HS: Terveyden­huolto on akuutissa kriisissä: Nämä lukemat näyttävät, kuinka tiukka umpisolmu on:

HS: Hoitajapula on tuplaantunut vain kahdessa vuodessa – Katso, mistä ammattilaisista alueellasi on eniten pulaa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009428238.html

International Council Of Nurses Policy Brief: The Global Nursing shortage and Nurse Retention: https://www.icn.ch/sites/default/files/inline-files/ICN%20Policy%20Brief_Nurse%20Shortage%20and%20Retention_0.pdf

Springvest Oyj on Suomen johtava listaamattomien kasvuyhtiöiden osakeantien järjestäjä. Springvest tarjoaa kasvurahoitusta suomalaisille kasvuyhtiöille ja sijoittajille mahdollisuuden sijoittaa listaamattomiin osakkeisiin.

10 vuotisen historiansa aikana Springvest on järjestänyt yli 80 onnistunutta rahoituskierrosta ja välittänyt rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Springvest on kohdeyhtiöidensä vähemmistöomistaja, ja sen portfolioon kuuluu tällä hetkellä osakkeita yli 30 yhtiöstä.