Joka viides viettäisi viikon vankilassa tuhannesta eurosta – S-Pankin asiantuntija vinkkaa vaihtoehtoisesta tavasta tienata tonni

Yllättävän moni suomalainen on valmis dramaattisiinkin tekoihin, kuten viettämään viikon vankilassa tai tekemään benji-hypyn, jos saisi tästä hyvästä tuhat euroa. Tämä selvisi S-Pankin uudesta kyselytutkimuksesta. S-Pankin asiantuntijan mukaan tuhat euroa ylimääräistä on kuitenkin mahdollista saada kasaan arjen pienistä puroista melkein kuin itsestään.

Joka viides suomalainen olisi valmis viettämään viikon vankilassa, jos siitä saisi vaivanpalkaksi tuhat euroa, selviää S-Pankin teettämästä tutkimuksesta (pdf). Tutkimuksessa selvitettiin, mitä suomalaiset tekisivät saadessaan yllättäen tuhat euroa. Lisäksi kyselyssä selvitettiin, mitä suomalaiset olisivat valmiita tekemään tuhannesta eurosta.

Tutkimuksen perusteella yllättäen saadut tuhat euroa talletettaisiin todennäköisimmin tilille. Näin toimisi lähes puolet suomalaisista. Toiseksi suosituimpana vastausvaihtoehtona pidettiin velkojen lyhentämistä ja kolmanneksi suosituimpana rahojen säästämistä rahastoon. Etelänmatkalle säntäisi hieman harvempi kuin joka kymmenes, ja uusia vaatteita ostaisi kuusi prosenttia suomalaisista. Kaksi prosenttia puolestaan juhlisi antaumuksella.

Säästämisestä ja sijoittamisesta vastaava tuoteryhmäpäällikkö Annika Pohtila S-Pankista pitää ilahduttava sitä, että moni suomalainen kertoo, että käyttäisi ylimääräisen tuhatlappusen oman talouden kannalta fiksusti.

”On toki hyvä muistaa, että tällä hetkellä pankkitilille talletetuille rahoille saa varsin niukasti korkoa. Rahastosäästäminen onkin monelle paljon fiksumpi vaihtoehto, jos rahoja ei tarvitse aivan saman tien käyttöön”, Pohtila kertoo.

Mieluummin vankilaan kuin tosi-tv-ohjelmaan

Tutkimuksessa selvisi myös, että joka kolmas suomalainen olisi valmis ryhtymään vuoden karkkilakkoon tai viettämään ”tipattoman” vuoden, jos saisi tuhat euroa. Hieman harvempi voisi luopua älypuhelimesta kuukaudeksi.

Moni oli valmis dramaattisiinkin tekoihin tuhannesta eurosta. Joka neljäs olisi valmis tekemään benji-hypyn ja joka viides viettämään viikon vankilassa. Chilinsyöntikilpailuun osallistuisi 13 prosenttia ja tosi-tv-ohjelmaan 7 prosenttia suomalaisista.

”Oli yllättävää, miten rohkeisiin tekoihin suomalaiset olisivat valmiita tuhannesta eurosta. Minua tämän vähän kummastuttaa, sillä on helpompiakin tapoja saada kasaan tuhat euroa”, Pohtila kertoo.

Vaihtoehtoiseksi tavaksi kerätä tuhat euroa Pohtila nostaa rahastosäästämisen, joka onnistuu esimerkiksi S-mobiilista löytyvällä Säästäjä-palvelulla.

”Säästäjällä on helppo mikrosäästää, jonka ansiosta pienistä puroista kertyy nopeasti isompi potti. S-ryhmän ostoksista kertyvä Bonus on helppo siirtää automaattisesti rahastoon. S-Etukortti Visoilla saa puolestaan siirrettyä jokaisesta kortilla tehdystä ostoksesta euron rahastoon. Näin toimimalla saa helposti kasaan tuhat euroa ylimääräistä joissain vuosissa”, Pohtila kertoo.

Säästäjässä käyttäjä maksaa enintään 0,5 % eli 50 senttiä jokaista sijoittamaansa 100 euroa kohden vuositasolla.

Kantar toteutti S-Pankin toimeksiannosta tutkimuksen suomalaisten suhtautumisesta raha-asioihin. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 29.3.–3.4.2019. Tutkimukseen vastasi 1 180 täysi-ikäistä suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 18–74-vuotiaita suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen. Virhemarginaali korkeintaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa koko vastaajajoukossa.

Annika PohtilaSäästämisen ja sijoittamisen kehityspäällikkö

Säästämisen erityisosaaja, joka innostuu muun muassa mikrosäästämisestä ja naisten sijoittamisesta.

050 330 9428annika.pohtila@s-pankki.fi

Uusi vastuullinen vaihtoehto S-Pankin passiivisten rahastojen valikoimaan10.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Tänään markkinoille tuotavan FIM Passiivinen USA ESG -rahaston avulla on mahdollista tavoitella kustannustehokkaasti maailman suurimpien osakemarkkinoiden tuottoa. Tyypillinen indeksirahasto sijoittaa passiivisesti mutta ei huomioi sijoituskohteidensa vastuullisuutta. Myös uusi rahasto sijoittaa passiivisesti. Se ei ole kuitenkaan indeksirahasto, vaan noudattaa kattavasti vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vastuullisuuden huomioinnilla on vaikutusta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa suosittuihin osakeindekseihin mahtuu runsaasti yrityksiä, joiden vastuullisuudessa olisi parannettavaa.

S-Pankin Rahastopörssi: Matalina pysyvät korot houkuttelevat yhdistelmärahastoihin23.7.2019 13:30:00 EESTTiedote

Yhdistelmärahastot keräsivät vuoden toisella neljänneksellä lähes 20 000 uutta sijoittajaa, eli eniten sitten vuoden 2017 lopun. Vaikka talousuutiset ovat olleet heikohkoja, sekä osakkeet että joukkolainat ovat tuottaneet erinomaisesti tänä vuonna. Tämä on tukenut yhdistelmärahastojen tuottoja. Korkojen odotetaan yleisesti pysyvän vielä odotettuakin pidempään nollissa, jolloin sijoitusraha hakee rahastoista tilejä parempaa tuottoa.