Fingo ry – Suomalaiset kehitysjärjestötFingo ry – Suomalaiset kehitysjärjestöt

Jokainen hukkunut on liikaa – Humaaneja ratkaisuja EU:n pakolaistilanteeseen

Välimerelle on tänä vuonna kuollut tai kadonnut yli tuhat ihmistä. Uuden Euroopan parlamentin ja loppuvuodesta työnsä aloittavan Euroopan komission on tehtävä päätöksiä kestämättömän tilanteen ratkaisemiseksi. Erilaisista ratkaisuvaihtoehdoista keskustellaan Suomen kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingon ja Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tilaisuudessa.

EU ei ole onnistunut löytämään yhtenäistä linjaa ja ratkaisua turvapaikkapolitiikkaansa, vaikka vuoden 2015 jälkeen Eurooppaan pyrkivien siirtolaisten ja pakolaisten määrä on merkittävästi pienentynyt. Yhtenä ratkaisuna EU on solminut kumppanuuksia esimerkiksi Turkin ja Libyan kaltaisten maiden kanssa, antaen taloudellista tukea siirtolaisten pitämisestä rajojen ulkopuolella.

Rajojen sulkemisesta huolimatta ihmisiä pyrkii jatkuvasti Afrikasta Välimeren kautta Eurooppaan, koska heillä ei ole vaihtoehtoja. Tänä vuonna Välimerelle on jo kuollut tai kadonnut yli tuhat ihmistä. Samaan aikaan EU ja sen jäsenvaltiot ovat kiistelleet pelastusoperaatioiden laillisuudesta.

Euroopan unionin on tehtävä päätöksiä kestämättömän tilanteen ratkaisemiseksi. Uusi Euroopan parlamentti on aloittanut juuri työnsä ja loppuvuodesta aloittavan Euroopan komission kunnianhimoisena tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen EU:n toimintaohjelma muuttoliikkeeseen.

Miltä pakolaistilanne näyttää Välimereltä käsin? Millaisia ratkaisuja EU voi tilanteeseen löytää? Miltä EU:n uusi toimintaohjelma voisi konkreettisesti näyttää? Millaista muuttoliikepolitiikkaa Suomi ajaa EU-puheenjohtajana? Miten ihmisoikeudet huomioidaan?

Muun muassa näihin kysymyksiin haemme vastauksia Kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingon ja Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tilaisuudessa 21.11. klo 14.00-16.00 Eurooppasalissa.

Tilaisuuden aluksi Åbo Akademin apulaisprofessori Magdalena Kmak kertoo EU:n pakolaispoliittisten toimien seurauksista, kuten EU:n ja Turkin välisestä pakolaissopimuksesta.

Kuulemme myös konkreettisia ratkaisuehdotuksia tilanteeseen SDP:n kansanedustaja Kimmo Kiljuselta, Lääkärin Ilman Rajoja ry:n viestintäpäällikkö Kaisa Väkiparralta, Amnesty International Suomen osaston oikeudelliselta asiantuntijalta Kaisa Korhoselta sekä Fingon vaikuttamistyön johtajalta Rilli Lappalaiselta.

Yhteistä linjaa poliitikkojen ja viranomaisten kanssa pyritään löytämään Maailman Kuvalehden päätoimittaja Anni Valtosen vetämässä paneelikeskustelussa.

Tapahtumaan on rajallinen määrä paikkoja, joten ilmoittauduthan tapahtumaan täältä.

Tapahtuma on osa Fingon EU-puheenjohtajuuskauden hanketta, joka on saanut rahoitusta Euroopan unionilta.

Lisätietoja:

Sonja Hyötylä
Kehityspolitiikan asiantuntija, Fingo
sonja.hyotyla@fingo.fi

Kaisa Väkiparta
Viestintäpäällikkö, Lääkärit Ilman Rajoja ry
kaisa.vakiparta@helsinki.msf.org

Järjestöt: Suomen ja EU:n uudistettava kauppapolitiikkaansa tasa-arvoisemmaksi30.8.2019 08:13:47 EESTTiedote

Suomen ja EU:n tulee uudistaa kauppapolitiikkaansa tasa-arvoisemmaksi ja huomioida siinä paremmin naisten oikeudet, esittävät 14 järjestöä ”Kohti tasa-arvoa tukevaa kauppapolitiikkaa” -julkilausumassa. Kansainvälisen kaupan säännöt ja rakenteet sekä kauppasopimuksiin sisältyvät säännökset vaikuttavat monin tavoin naisten taloudellisiin oikeuksiin, toimeentuloon ja hyvinvointiin eri puolilla maailmaa.