Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

"Jokainen omistamamme vaate, kenkäpari ja asuste ansaitsee huolenpitomme: muutaman harjanvedon, tahrojen puhdistuksen tai pientä kulumien korjausta silloin tällöin. Huollon parissa vietetty aika lisää vaatekaappimme sisällön elinkaarta muuttaen samalla ajatteluamme – ja jopa tyyliämme."

Miten neuleet ja villakangastakit säilyisivät mahdollisimman pitkäikäisinä? Miten nahkasaappaista ja laukuista huolehditaan? Arkivé Atelier: Huolla on opaskirja jokaiselle, jota nuhjuiset vaatteet ja kuluneet kengät kaapissa harmittavat ja joka haluaisi löytää keinoja vaatekaapin ja oman tyylin uudistamiseen muilla tavoilla kuin uuden ostamisella. Esteettinen, kauniilla valokuvilla kuvitettu kirja antaa vinkkejä kullekin materiaalille sopivaan hoitoon, puhdistukseen ja säilytykseen sekä oikeiden huoltovälineiden ja -aineiden valintaan.

Näin teet kestäviä, laadukkaita hankintoja

Huolla antaa tietoa eri materiaalien ominaisuuksista ja auttaa laadun tunnistamisessa myös vaateostoksilla.

- Tunnustele kangasta, tutki miten yksityiskohdat kuten napinlävet ja saumat on viimeistelty, mieti mihin käyttötarkoitukseen olet ostamassa vaatetta ja kuinka paljon olet valmis huoltamaan tai huollattamaan sitä. Näin opit tekemään omaan elämääsi sopivia, pitkäikäisiä hankintoja, neuvoo vuosia vaatealalla työskennellyt Jenna Kiuru, yksi Arkivé Atelierin perustajista.

Arkivé Atelier on vaatteiden, kenkien ja asusteiden huoltoon keskittynyt tietokanava, verkkokauppa ja huoltopalvelu.

Jenna Kiuru on työskennellyt eri tehtävissä vaatealalla, opiskellut muun muassa markkinointiviestintää ja valmistunut visualistiksi.

Maria Manninen on valmistunut taiteen kandidaatiksi pääaineenaan vaatetussuunnittelu, opiskellut jalkinesuunnittelua ja työskennellyt suunnitteluassistenttina sekä jalkinemyyjänä.

Johanna Valkola on koulutukseltaan käsityönopettaja, joka on työskennellyt vuosia vaatemyyjänä. Hän kirjoittaa väitöskirjaa vaatteiden kulutuksesta.

Jenna Kiuru, Maria Manninen, Johanna Valkola:

Arkivé Atelier: Huolla - Vaatteet, kengät, asusteet.

Graafinen suunnittelu: Tuomas Pajuniemi

Kuvat: Jenna Kiuru ja Tuomas Pajuniemi

Pressikuvat:  https://gummerus.studio.crasman.fi/bank/arkive_atelier_-_huolla

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.

Tunnelmavetoinen romaani pohtii etäisyyden vaikutusta ihmisten välisiin yhteyksiin2.10.2020 07:52:00 EESTTiedote

Venla Saalon ensimmäinen aikuisille lukijoille suunnattu romaani Kukkia maan alla (Gummerus) sijoittuu Berliiniin sekä Saksan ja Puolan rajaseudulle. Yhden viikonlopun tapahtumia kuvaava kertomus käsittelee juuria, etäisyyksiä ihmisten välillä ja rajan ylittämisen vaikeutta. Helsinkiläislähtöinen Saalo on asunut vuosia Saksassa, ensin Berliinissä ja vuodesta 2019 lähtien rajaseudulla Görlitzissä.