Joonatan Tolalle ja Sanna Puutoselle Kalevi Jäntin palkinnot

Joonatan Tola palkittiin esikoisromaanistaan Punainen planeetta ja Sanna Puutonen lyhytproosakokoelmastaan Sydänmuuri.

Palkintolautakunnan perustelut Joonatan Tolan Punaisesta planeetasta:

Joonatan Tolan Punainen planeetta on osin arkistomateriaaliin perustuva romaani aika kaoottisesta perheestä. Perheen isän päihde- ja mielenterveys- ja taloudenpito-ongelmiakin suurempi haaste on se, että isän kyky vastustaa auttamisyrityksiä on omaa luokkaansa. Teos välttää helppoja syy-seuraussuhteita, eikä tarjoa tulkintaa siitä, miksi kaikki meni näin, mikä osa on isoisän hengityshalvauksella, oliko äitisuhteessa vikaa tai johtuiko kaikki isovanhempien porvarillisuudesta. Kun isä lopulta kuolee, lukija on helpottunut, nimenomaan lasten takia. Teos on tavallaan musertava, mutta ennen kaikkea odottamaton: koontitavaltaan, huumoriltaan ja siinä, mitä se kertoo ihmisen mahdollisuudesta selviytyä, toimia toisin kuin lapsuudenperheessä oli tapana ja jollakin tapaa antaa anteeksi.

Joonatan Tola (s. 1983) on suomen kielen maisteri ja tohtoriopiskelija Helsingin yliopistosta. Hän on itseoppinut pianisti ja shakinpelaaja, joka harrastaa dériveä, päämäärätöntä harhailua. Tola asuu perheensä kanssa Joensuun puutarhakaupunginosassa.

Palkintolautakunnan perustelut Sanna Puutosen Sydänmuurista:

Jos teos on tyylillisesti eheä, varmavaistoisesti sommiteltu ja ilmaisultaan täsmällinen, olemme hyvän proosan äärellä. Kun näihin hyveisiin vielä yhdistyy äkkiväärä yllätyksellisyys ja omaperäisyys, koemme vaikuttavan taiteellisen elämyksen. Sellaisen taikatempun Sanna Puutonen onnistuu Sydänmuuri-teoksessaan tekemään. Rakennetun ympäristön ja ihmisen vuorovaikutus ei äkkiseltään kuulosta riehakkaalta aiheelta, mutta esikoiskirjailijan näkemys kantaa. Sydänmuurin proosatekstit vievät ylvään teorian ja sattumanvaraisen elämän leikkauspisteeseen, sinne missä formaali suunnitteluprosessi kohtaa levottoman ihmisen. Sanna Puutosen esikoinen on avarien perspektiivien ja viileän komiikan onnellinen lapsi.

Sanna Puutonen (s. 1989) on helsinkiläinen kirjoittaja ja filosofian maisteri. Hän on opiskellut arkkitehtuuria Aalto-yliopistossa ja kirjoittamista Kriittisessä korkeakoulussa. Puutonen voitti J.H. Erkon kirjoituskilpailun 2018.

Kalevi Jäntin kirjallisuuspalkinnon myöntää Kalevi Jäntin säätiö, jonka WSOY:n pääjohtaja, professori Jalmari Jäntti ja rouva Hildur Jäntti perustivat heidän nuorena kuolleen poikansa muistoksi. Säätiön tarkoituksena on suomalaisen kaunokirjallisuuden edistäminen. Kalevi Jäntin palkinnon on saanut 131 kirjailijaa.

Säätiön palkintolautakunnan puheenjohtaja on kanslianeuvos Satu Jäntti-Alanko ja jäsenet VTT Anna Alanko, kriitikko Mervi Kantokorpi, professori Jyrki Nummi, kustantaja Touko Siltala ja runoilija Saila Susiluoto. Kalevi Jäntin palkinnon arvo on 18 000 euroa.

”Me ollaan aina oltu täällä” – Third Culture Kids kertoo tämän päivän suomalaisista, jotka elävät kulttuurien risteyksissä26.1.2022 08:56:00 EET | Tiedote

Millaista on kasvaa ja elää usean kulttuurin todellisuuksissa samanaikaisesti? Tähän vastaavat suomalaiset, jotka luovat omaa identiteettiään ja määrittelevät uusia olemisen tapoja erilaisten kulttuuritaustojen keskellä. Koko Hubara, Mona Eid, Caroline Suinner ja Kiia Beilinson ovat koonneet kansien väliin 40 ”kolmannen kulttuurin lapsen” tarinan.

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai