Jorma Suomalaiselle kultainen elämäntyömerkki

Lehtori Jorma Suomalaiselle on myönnetty Keskuskauppakamarin kultainen elämäntyömerkki. Elämäntyömerkki on tunnustus vuosikymmenten mittaisesta ansiokkaasta työstä maamme elinkeinoelämän hyväksi.
Lehtori, KTM Jorma Suomalainen palkittiin kultaisella elämäntyömerkillä.

Lehtori, KTM Jorma Suomalainen on toiminut ammatillisissa opettajatehtävissä kauppaoppilaitoksissa ja ammattikorkeakoulussa sekä yliopistossa yli 40 vuoden ajan. Liiketoiminnan lehtorina hän on toiminut vuodesta 1974 alkaen ja on tällä hetkellä Karelia-ammattikorkeakoulun yritystalouden ja hallinnon lehtori.

Suomalainen on toiminut lukuisten pienten ja keskisuurten yritysten hallituksissa jäsenenä ja puheenjohtajana sekä tilintarkastajana yhteensä lähes 30 vuoden ajan. Kokemusta hän omaa myös yritys- ja esimieskouluttajana toimimisesta, minkä lisäksi hän on laatinut liiketoiminnan ja yrityshallinnon oppikirjoja. Toiminnallaan ja verkostoillaan Suomalainen on hankkinut lukuisia harjoittelu- ja opinnäytetyömahdollisuuksia myös kansainvälisille opiskelijoille.

“Arvostan todella korkealle minulle myönnettyä ansiomerkkiä, koska tiedän, että kriteerit sen myöntämiselle ovat vaativat. Erityistä merkitystä antaa tieto, että ansiomerkki tulee elinkeinoelämältä eli taholta, jolle olen aina kokenut tekeväni tätä työtä. Elämäntyömerkki sopii omiin ajatuksiini siitä, kuinka tämä reilut 40 vuotta tekemäni työ on ikään kuin annettu minulle elämäntehtäväksi”, Suomalainen kommentoi.

Kultaisen elämäntyömerkin luovuttaa Suomalaiselle 27.8.2015 Karelia-ammattikorkeakoulun lukuvuoden avajaistilaisuudessa Pohjois-Karjalan kauppakamarin puheenjohtaja Juha Kivelä. Merkin luovutuskirjan ovat allekirjoittaneet Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunnan puolesta toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä ja osastopäällikkö Tarja Nuutinen. Tilaisuus järjestetään Joensuussa.

Suomalainen muistuttaa nuoria työn arvosta

Jorma Suomalaiselle työ on tärkeä ja merkityksellinen osa elämää. Siihen liittyy jatkuva kehittyminen ammatissa ja myös ihmisenä. Urapolkunsa ensiaskelia ottaville nuorille hän haluaa korostaa, että kaikki työ on arvokasta.

”Työn motiivina ei saisi olla pelkästään palkka, vaan myös työn mielekkyys ja monet muut työhön liittyvät asiat. Kaikesta työstä on hyötyä yhteiskunnalle ja omalle paikkakunnalle”, muistuttaa Suomalainen.

Sidosryhmien välinen luottamus ja kaiken toiminnan vastuullisuus ovat Suomalaiselle tärkeitä arvoja oikeudenmukaisuuden, tasapuolisuuden ja yksilön kunnioittamisen rinnalla. Myös nuorten on hyvä muistaa kunnioituksen kulttuuri ja tiedostaa oman käytöksen merkitys.

”Työmoraali sekä kunnioitus työnantajia ja työtovereita kohtaan ovat tärkeitä. Verkostoituminen jo nuorena saattaa avata monia mahdollisuuksia, sillä omaa aktiivisuutta tarvitaan työpaikan hakemisessa ja työelämässä”, Suomalainen toteaa.

Eikä kai kyseessä olisi pitkän linjan lehtori, ellei Suomalainen vielä lisäisi: ”Opiskelu aina kannattaa, sillä varmistetaan tulevaisuus!”

Hyvin suoriutuneita työntekijöitä on aina syytä kiittää panoksestaan.

“Meillä suomalaisilla taitaa olla kehitettävää kiittämisen kulttuurissa”, Keskuskauppakamarin osastopäällikkö Tarja Nuutinen summaa. “On hyvä pitää mielessä, ettei taloudellinen palkitseminen ole ainut tapa muistaa työntekijää, vaan monipuolinen palkitsemiskäytäntö tukee hyvää yrityskulttuuria.”

Tarja Nuutinen,
Osastopäällikkö, Keskuskauppakamari
p. 09 4242 6234,
tarja.nuutinen@chamber.fi

Lehtori, KTM Jorma Suomalainen palkittiin kultaisella elämäntyömerkillä.

Pohjois-Karjalan kauppakamari on perustettu vuonna 1954 ja se toimii Pohjois-Karjalan maakunnan alueella. Pohjois-Karjalan kauppakamariin kuuluu tällä hetkellä lähes 600 jäsentä, jotka työllistävät yhteensä yli 31 000 työntekijää ja tuottavat yli 50 prosenttia maakunnan yritysten liikevaihdosta. Kauppakamari on elinkeinoelämän edunvalvoja, vaikuttaja ja kouluttaja. Se osallistuu yrityksiä koskevaan päätöksentekoon niin alueellisesti kuin valtakunnan tasollakin. Kauppakamari auttaa päätöksentekijöitä - sekä poliitikkoja että virkamiehiä - tekemään yritysten toimintaa edistäviä päätöksiä.

Pohjois-Karjalan kauppakamari: Kauppakamarikysely: Ammatillinen osaaminen ei vastaa työelämän tarpeita – 39 % yrityksistä tyytymättömiä ammattiin valmistuneiden osaamiseen Pohjois-Karjalan osalta oli joitakin poikkeuksia verrattuna valtakunnallisiin tuloksiin19.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote