Jorvin sairaala-alueelle suunnitellaan uudisrakennusta

HUSin hallitukselle esiteltiin tämän aamuisessa kokouksessa Espoossa sijaitsevan Jorvin sairaalan pitkän aikavälin suunnitelmaa. Aikaisempaa suunnitelmaa on jouduttu muuttamaan Kätilöopiston sairaalasta luopumisen vuoksi.

Aikaisemmin suunniteltiin, että Jorvin sairaalan synnytykset siirrettäisiin väliaikaisesti Helsingin synnytyssairaaloihin Jorvin sairaalan peruskorjauksen ajaksi. Nyt, kun se ei ole mahdollista, suunnitelmat muuttuivat.

– Nyt katsotaan, että Jorvin sairaalan niin kutsuttuja potilastorneja ei kannata peruskorjata, vaan ne pitää purkaa ja rakentaa alueelle uudisrakennus, hankejohtaja Raija Malmström sanoi hallituksen kokouksessa.

Uudisrakennus on tarkoitus suunnitella siten, että sillä on laajennusvaraa mahdollisia uusia tulevaisuuden tarpeita varten. Tarkoitus on aloittaa uudisrakennuksen rakentaminen 2020-luvun alussa.

– Jorvin sairaalassa on paljon huonokuntoista tilaa. Mutta tähtäämme siihen, että Jorvin sairaalasta tulee 2020-luvun loppupuolella moderni, nykyaikainen sairaala, Malmström sanoi.

Hallitus päätti, että hankkeen etenemistä kiirehditään. Asia tuodaan hallituksen käsittelyyn vielä tämän kevään aikana.

Tänä keväänä ryhdytään tekemään myös Vantaalla sijaitsevan Peijaksen sairaalan pitkän aikavälin toiminta- ja tilasuunnitelmaa.

HUSin hallituksen pöytäkirja 09.04.2018

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta