Joukkoliikenteeseen kannattaa varata viikonloppuna riittävästi aikaa, sillä metron Helsingin osuutta korvataan busseilla 11.-13.1.

HSL järjestää ensi viikonloppuna korvaavaa bussi- ja raitioliikennettä metron tilalle, sillä metrojunat eivät kulje perjantai-iltana 11.1. Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei liikennöi Lauttasaaresta itään. HSL kehottaa varaamaan matkustamiseen riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä, sillä korvaavat bussit saattavat tulla ruuhkatunteina täyteen. Autoilua Helsingin ydinkeskustassa kannattaa välttää.

HSL korvaa perjantai-iltana 11.1. n. klo 18 alkaen Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievät metrojunat busseilla 99MX ja 99VX. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metroliikenteen Lauttasaaren itäpuolella korvaavat Lauttasaaresta ja Rautatientorilta Itä-Helsinkiin kulkevat bussit 99B, 99M ja 99V. Linjat 20X ja 21X kulkevat Lauttasaaren ja Kampin terminaaliin väliä, ja bussi 147N liikennöi poikkeuksellisesti aamusta iltaan. Raitiolinja 11 liikennöi välillä Sörnäinen-Salmisaari.

Poikkeusjärjestely vaikuttaa noin 200 000 matkustajan liikkumiseen. Korvaavaa liikennettä hoidetaan vajaalla 80 bussilla. Linjaa 11 liikennöidään seitsemällä raitiovaunulla.

Korvaavan liikenteen määrä perustuu kokemuksiin aikaisemmista metrokatkoista sekä arvioihin viikonlopun matkustajamääristä. Korvaavia bussilinjoja liikennöidään suurimmalla käytössä olevalla kalustolla ja tihein vuorovälein. HSL kuitenkin kehottaa matkustajia varamaan mukaansa ylimääräisen annoksen aikaa ja kärsivällisyyttä.

”Matkustajamäärät ovat suurimmillaan todennäköisesti lauantaina iltapäivällä ja silloin voi käydä niin, että ensimmäiseen bussiin, joka tulee pysäkille, ei mahdu mukaan”, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen HSL:stä sanoo. ”Esimerkiksi lastenvaunujen kanssa kulkevien kannattaa ottaa huomioon, että vaunut eivät välttämättä mahdu kyytiin juuri ensimmäiseen vuoroon. Polkupyöriä ei voi kuljettaa korvaavissa busseissa ja raitiolinjalla 11.”

”HSL toivoo, että mahdollisimman moni henkilöautoilija jättäisi ensi viikonloppuna tulematta Helsingin ydinkeskustaan, koska busseja on liikkeellä tavallista enemmän. Näin vältetään keskustan ruuhkautuminen”, Nissinen muistuttaa.

Poikkeusjärjestelyt johtuvat siitä, että metron Helsingin osuuden asetinlaite vaihdetaan uuteen.

Korvaavien bussien liikennöinti:
Joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, HSL, puh. 040 161 2197
Joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, HSL, puh. 040 537 0518

Metron liikennöinti:
Joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, HSL, puh. 050 364 3287

Metron asetinlaitteen vaihto:
Infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, HKL, puh. 040 673 1602

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.3.201926.3.2019 15:53:27 EETTiedote

Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelma Hallitus päätti hyväksyä MAL 2019 -suunnitelman liikennesisältöjen osalta ja lähettää MAL 2019 –suunnitelman liikenneosion hyväksymiskäsittelyyn KUUMA-johtokunnan kautta niihin kuntiin, jotka eivät ole HSL:n jäseniä. Hallitus päätti myös, että liikenteen hinnoittelun osalta selvitykset optimaalisista malleista, vaikutusarvioinnit ja vaadittava lainsäädäntö laaditaan ensin ja päätökset seudulla tehdään näiden jälkeen. Lisäksi hallitus teki muutamia täsmennyksiä suunnitelmaraporttiin. Toimitusjohtajan valtuutettiin neuvottelemaan MAL-sopimuksesta liikenteen osalta yhteistyössä valtion ja Helsingin seudun 14 kunnan kanssa. Lisäksi hallitus merkitsi tiedoksi MAL 2019 vaikutusten arviointiselostuksen ja lähettää sen MAL 2019 -suunnitelman liitteenä tiedoksi KUUMA-johtokunnalle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019581-2 Vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymi

Helsingin seutu löysi keinot liikenteen päästöjen puolittamiseen – HSL:n hallitus hyväksyi maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman26.3.2019 12:53:10 EETTiedote

Helsingin seutu puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan neljän miljardin liikenneinvestoinneilla. Tiemaksuille etsitään Helsingin seudulle sopiva malli. Uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain. Nämä tavoitteet ja konkreettiset keinot niiden saavuttamiseen sisältyvät Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelmaan. Sen pohjalta neuvotellaan MAL-sopimus valtion ja seudun kuntien kesken.

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.