Joulujuurekset entistä värikkäämpiä

Tutut joulukauden juurekset porkkana, lanttu ja punajuuri pitävät pintansa edelleen. Niitä on opittu käyttämään monipuolisesti ja uusin tavoin. Vaikutteita kokkaukseen on saatu muista ruokakulttuureista, mutta myös perinteiset laatikot maistuvat yhä. Uutta ilmettä joulupöytiin tuovat porkkanan ja punajuuren uudet värisävyt.

Oranssin porkkanan rinnalle on tarjolla violetteja, keltaisia ja punaisia porkkanoita. Purppuraisen punajuuren vaihtoehtoina ilahduttavat keltaiset, valkoiset ja raidalliset juurikkaat. Uunissa paahdettuina värikkäät juurekset maistuvat talvikautena kaikkein parhaimmilta, vaikka osa väreistä kypsennettäessä hieman haalistuu. Manteli, siemenet ja pähkinät täydentävät hyvin juuresten makuja, myös öljyinä.

Uunissa paahtaen

Uunissa paahdettuina juuresten maut tiivistyvät ja makeutuvat. Paloittele huolellisesti pestyt juurekset. Palsternakka saa jäädä isommiksi lohkoiksi kuin esimerkiksi puna- tai keltajuuri. Pyöräytä lohkot kevyesti öljyssä ja mausta suolalla. Lisää makusi mukaan yrttien oksia, paprikajauhetta, lakritsijauhetta, fenkolinsiemeniä tai piparkakkumausteita. Kypsennä 200–225 -asteisessa uunissa 20–30 minuuttia.

Tutustu juuresvalikoimiin

Kaupan hedelmä- ja vihannesosastolle kannattaa pysähtyä tutkimaan juuresvalikoimia ja valita maisteltavaksi jotain, mihin ei yleensä tule tarttuneeksi. Nauriit ja lantut ovat tuttuja, mutta niitä tulee käyttäneeksi harvoin. Juuriselleri ja palsternakka maistuvat muutoinkin kuin liemijuureksina. Mustajuurta voi pitää luksusjuureksena, samoin upeaa juuripersiljaa. Piparjuuri, retiisi ja retikka piristävät varsinkin monia alkuruokia.

Juuresten valtit

Juureksissa yhdistyy moni hyvä asia: herkullisuus, monikäyttöisyys, terveellisyys, ekologisuus ja edullisuus. Juureksia on helposti ja kautta vuoden kaikkien saatavilla. Juureksia on helppo yhdistellä, ja niitä voi maistella jokaista myös erikseen. Porkkanan ja palsternakan makeisiin makuihin sopivat raikkaat fenkolin- tai aniksensiemenet tai sitrukset. Punajuuri piristyy timjamista, rosmariinista tai appelsiinista. Lanttu pitää inkivääristä tai muskotista.

Soseuta, marinoi tai pikkelöi

Juurekset on helppo kypsentää soseutettaviksi itse tai hankkia valmiita juuressoseita. Soseista saa herkullisia keittoja, tahnoja tai niitä voi käyttää leipä-, piirakka- ja rieskataikinoihin. Juuresraasteet tai ohuet juuresviipaleet maistuvat marinoituina. Pikkelöintiliemessä juurekset saavat raikkaan kylvyn, kun yhdistää liemeen viinietikkaa, sokeria, vettä ja mausteita. Jo muutaman tunnin tai yön yli pikkelöinti riittää, koska tarkoitus ei ole tehdä etikkasäilykkeitä.

Valtakunnallista Joulujuurekset -teemaviikkoa vietetään 27.11.–3.12.2017.

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, puh. 0400 544 728

Ruokaohjeita ja kuvia:

Feta-juurespaistos

Marinoitu punajuurisalaatti

Palsternakka-savulohipiiras

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.