Joulujuurekset entistä värikkäämpiä

Tutut joulukauden juurekset porkkana, lanttu ja punajuuri pitävät pintansa edelleen. Niitä on opittu käyttämään monipuolisesti ja uusin tavoin. Vaikutteita kokkaukseen on saatu muista ruokakulttuureista, mutta myös perinteiset laatikot maistuvat yhä. Uutta ilmettä joulupöytiin tuovat porkkanan ja punajuuren uudet värisävyt.

Oranssin porkkanan rinnalle on tarjolla violetteja, keltaisia ja punaisia porkkanoita. Purppuraisen punajuuren vaihtoehtoina ilahduttavat keltaiset, valkoiset ja raidalliset juurikkaat. Uunissa paahdettuina värikkäät juurekset maistuvat talvikautena kaikkein parhaimmilta, vaikka osa väreistä kypsennettäessä hieman haalistuu. Manteli, siemenet ja pähkinät täydentävät hyvin juuresten makuja, myös öljyinä.

Uunissa paahtaen

Uunissa paahdettuina juuresten maut tiivistyvät ja makeutuvat. Paloittele huolellisesti pestyt juurekset. Palsternakka saa jäädä isommiksi lohkoiksi kuin esimerkiksi puna- tai keltajuuri. Pyöräytä lohkot kevyesti öljyssä ja mausta suolalla. Lisää makusi mukaan yrttien oksia, paprikajauhetta, lakritsijauhetta, fenkolinsiemeniä tai piparkakkumausteita. Kypsennä 200–225 -asteisessa uunissa 20–30 minuuttia.

Tutustu juuresvalikoimiin

Kaupan hedelmä- ja vihannesosastolle kannattaa pysähtyä tutkimaan juuresvalikoimia ja valita maisteltavaksi jotain, mihin ei yleensä tule tarttuneeksi. Nauriit ja lantut ovat tuttuja, mutta niitä tulee käyttäneeksi harvoin. Juuriselleri ja palsternakka maistuvat muutoinkin kuin liemijuureksina. Mustajuurta voi pitää luksusjuureksena, samoin upeaa juuripersiljaa. Piparjuuri, retiisi ja retikka piristävät varsinkin monia alkuruokia.

Juuresten valtit

Juureksissa yhdistyy moni hyvä asia: herkullisuus, monikäyttöisyys, terveellisyys, ekologisuus ja edullisuus. Juureksia on helposti ja kautta vuoden kaikkien saatavilla. Juureksia on helppo yhdistellä, ja niitä voi maistella jokaista myös erikseen. Porkkanan ja palsternakan makeisiin makuihin sopivat raikkaat fenkolin- tai aniksensiemenet tai sitrukset. Punajuuri piristyy timjamista, rosmariinista tai appelsiinista. Lanttu pitää inkivääristä tai muskotista.

Soseuta, marinoi tai pikkelöi

Juurekset on helppo kypsentää soseutettaviksi itse tai hankkia valmiita juuressoseita. Soseista saa herkullisia keittoja, tahnoja tai niitä voi käyttää leipä-, piirakka- ja rieskataikinoihin. Juuresraasteet tai ohuet juuresviipaleet maistuvat marinoituina. Pikkelöintiliemessä juurekset saavat raikkaan kylvyn, kun yhdistää liemeen viinietikkaa, sokeria, vettä ja mausteita. Jo muutaman tunnin tai yön yli pikkelöinti riittää, koska tarkoitus ei ole tehdä etikkasäilykkeitä.

Valtakunnallista Joulujuurekset -teemaviikkoa vietetään 27.11.–3.12.2017.

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, puh. 0400 544 728

Ruokaohjeita ja kuvia:

Feta-juurespaistos

Marinoitu punajuurisalaatti

Palsternakka-savulohipiiras

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.