Vilkas Group Oy

Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju

Jaa

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.
Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.

Lehdistötiedote 8.10.2020

Korona-aika on opettanut suomalaiset kiihtyvää tahtia verkkokaupan käyttäjiksi. Tämän vahvistaa vuoden kolmannen neljänneksen verkkokauppaindeksi, perustuen yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisiin myyntilukuihin.

”Pakko sanoa, että koronasta huolimatta on yllätys, että mennään näin kovaa vauhtia vuoden takaiseen verrattuna. Tilausmäärät kasvoivat käytännössä 70% ja euromääräinen kasvu kipuaa jo kohti 40 prosenttia. Vuositasolla puhutaan siis kirkkaasti miljarditason kasvusta, verkkokaupan kokonaismäärään suhteutettuna”, kuvailee Markku Korkiakoski, verkkokauppaindeksiä ylläpitävän Vilkas Groupin toimitusjohtaja.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju arvioi, että nyt ovat olleet kaikki taivaanmerkit kohdillaan verkkokaupan kasvua ajatellen, erityisesti joulumyyntiin.

”Ensinnäkin korona kiihtyy jälleen, eli kivijalkoihin ei ole tungosta luvassa. Koronavuosi on ollut myös kulutuksen kannalta aivan poikkeuksellinen. Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Korona ja käyttämättömät rahat ovat siis luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, ennakoi Kangasharju.

Kangasharjun mukaan nyt satsataan ennen muuta kotiin, kodin laitteisiin ja kotona elämiseen. Kyseessä on siis sama laajempi ilmiö, joka näkyy myös asuntolainojen kovana kysyntänä. Joka tapauksessa verkkokaupan kasvu näyttää saavuttavan mitat, jotka voivat näkyä jopa kansantalouden tilinpidossakin.

”Verkkomyynnin buumi voi näkyä myös kauppataseessa tuonnin kasvuna. Tavaraa tuodaan enemmän ja kotimaisia palveluita käytetään vähemmän. Kauppatase voi heiketä, koska Suomessa ei enää paljon kulutustavaroita valmisteta. Kännykät ja TV:t tuodaan muualta. Kysymysmerkki on, mitä tapahtuu, kun rokote tulee ja matkustaminen alkaa olla taas mahdollista. Arvioin, että vähintäänkin osa verkkokaupan kasvusta on pysyvää”, analysoi Kangasharju.

Verkkokaupan pulssia herkeämättä seuraava Korkiakoski näkee loppusyksyn verkkomyynnissä täysin ennätyksellisen loikan.

”Kyllä tässä tilanteessa ennustan, että joulumyynti verkossa räjähtää. On siis patoutunut kysyntä, kun on ostettu enemmän pakollista kuin turhaa, eikä ole matkustettu – on paljon kuluttamatonta rahaa. Koronan uusi aalto pitää ihmiset kotosalla. Eikä kyse ole vain joulumyynnistä, tässä ovat myös Halloween ja Black Friday, joissa varmuudella myydään verkossa enemmän kuin koskaan”, listaa Korkiakoski verkkobuumin elementtejä loppuvuodelle.

Suomeen on tulossa tavarantäyteinen joulu. Korkiakoski toivoo, että suomalaiset satsaisivat kotimaiseen. #pelastetaankauppa-kampanja on pyrkinyt koko koronapandemian ajan tukemaan suomalaisia kauppiaita ja yrittäjiä, nyt voisi olla kuluttajien vuoro osallistua talkoisiin.

”Kun ihmiset laittavat kotijoulua ja joulupöytiä koreaksi, niin toivottavasti muistettaisiin ostaa pöytiin ja paketteihin kotimaista. Kotimaisten tuotteiden hankinta kotimaisesta verkkokaupasta on nyt melkein parasta tukea koko taloudelle ja erityisesti kotimaisille yrittäjille. Suunnataan kiinnostus kotimaahan, rakennetaan suomalainen joulu”, herättelee Korkiakoski.

www.vilkas.fi

Verkkokauppaindeksi Q3: https://www.vilkas.fi/raportit/2020-q3-joulumyynti-verkossa-rajahtamassa

Lisätietoja:

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.
Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut21.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.

”Kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset” – Joulumyynti verkossa helposti tuplaantumassa: Jo Black Weekin verkkomyynti kasvoi 66%2.12.2020 11:00:00 EET | Tiedote

Uunituoreet tiedot Black Weekistä ennakoivat hurjaa joulumyyntiä verkossa. ”Tiukentuvat koronarajoitukset eivät ehtineet vielä merkittävästi vaikuttaa Black Weekin myyntiin ja silti sen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 66%. Nyt kun korona pitää ihmiset joulun alla kotona entistä enemmän, niin kyllä kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Toiveena on kotimaisen myynnin kasvu. Vilkas seuraa reaaliajassa yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisia myyntilukuja.

Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla23.11.2020 14:03:55 EET | Tiedote

Uunituore tutkimus paljastaa, että Suomessakin muhii maksupalvelumarkkinoiden vallankumous. Lähes 40% verkkokauppiaista on joko jo aktiivisesti vaihtamassa palvelua tai harkitsee uutta palvelua, kertoo Vilkas Groupin laaja tutkimus. Tyytyväisyys palveluntarjoajiin vaihtelee voimakkaasti. Kolmesta suuresta selvästi tyytyväisimmät asiakkaat on Paytraililla, Klarna ja Checkout ovat huomattavasti jäljessä.

”Verkkokauppa pelasti ja antoi uskallusta kasvuun” – Yli 500 yritystä verkkoon taikonut #pelastetaankauppa-kampanja ehdolla EU-palkintoon1.10.2020 11:00:00 EEST | Tiedote

Korona iski Suomeen runsaat puoli vuotta sitten ennenkokemattomalla voimalla. #pelastetaankauppa-kampanja syntyi ennätysvauhtia auttamaan kivijalkakauppiaita ja muita korona-ahdinkoon ajautuneita yrityksiä. ”Yli 500 verkkoon ilmaiseksi pelastettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. #pelastetaankauppa-kampanja on nyt ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi ansioista koronahaittojen torjumisessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme