Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.

Lehdistötiedote 8.10.2020

Korona-aika on opettanut suomalaiset kiihtyvää tahtia verkkokaupan käyttäjiksi. Tämän vahvistaa vuoden kolmannen neljänneksen verkkokauppaindeksi, perustuen yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisiin myyntilukuihin.

”Pakko sanoa, että koronasta huolimatta on yllätys, että mennään näin kovaa vauhtia vuoden takaiseen verrattuna. Tilausmäärät kasvoivat käytännössä 70% ja euromääräinen kasvu kipuaa jo kohti 40 prosenttia. Vuositasolla puhutaan siis kirkkaasti miljarditason kasvusta, verkkokaupan kokonaismäärään suhteutettuna”, kuvailee Markku Korkiakoski, verkkokauppaindeksiä ylläpitävän Vilkas Groupin toimitusjohtaja.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju arvioi, että nyt ovat olleet kaikki taivaanmerkit kohdillaan verkkokaupan kasvua ajatellen, erityisesti joulumyyntiin.

”Ensinnäkin korona kiihtyy jälleen, eli kivijalkoihin ei ole tungosta luvassa. Koronavuosi on ollut myös kulutuksen kannalta aivan poikkeuksellinen. Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Korona ja käyttämättömät rahat ovat siis luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, ennakoi Kangasharju.

Kangasharjun mukaan nyt satsataan ennen muuta kotiin, kodin laitteisiin ja kotona elämiseen. Kyseessä on siis sama laajempi ilmiö, joka näkyy myös asuntolainojen kovana kysyntänä. Joka tapauksessa verkkokaupan kasvu näyttää saavuttavan mitat, jotka voivat näkyä jopa kansantalouden tilinpidossakin.

”Verkkomyynnin buumi voi näkyä myös kauppataseessa tuonnin kasvuna. Tavaraa tuodaan enemmän ja kotimaisia palveluita käytetään vähemmän. Kauppatase voi heiketä, koska Suomessa ei enää paljon kulutustavaroita valmisteta. Kännykät ja TV:t tuodaan muualta. Kysymysmerkki on, mitä tapahtuu, kun rokote tulee ja matkustaminen alkaa olla taas mahdollista. Arvioin, että vähintäänkin osa verkkokaupan kasvusta on pysyvää”, analysoi Kangasharju.

Verkkokaupan pulssia herkeämättä seuraava Korkiakoski näkee loppusyksyn verkkomyynnissä täysin ennätyksellisen loikan.

”Kyllä tässä tilanteessa ennustan, että joulumyynti verkossa räjähtää. On siis patoutunut kysyntä, kun on ostettu enemmän pakollista kuin turhaa, eikä ole matkustettu – on paljon kuluttamatonta rahaa. Koronan uusi aalto pitää ihmiset kotosalla. Eikä kyse ole vain joulumyynnistä, tässä ovat myös Halloween ja Black Friday, joissa varmuudella myydään verkossa enemmän kuin koskaan”, listaa Korkiakoski verkkobuumin elementtejä loppuvuodelle.

Suomeen on tulossa tavarantäyteinen joulu. Korkiakoski toivoo, että suomalaiset satsaisivat kotimaiseen. #pelastetaankauppa-kampanja on pyrkinyt koko koronapandemian ajan tukemaan suomalaisia kauppiaita ja yrittäjiä, nyt voisi olla kuluttajien vuoro osallistua talkoisiin.

”Kun ihmiset laittavat kotijoulua ja joulupöytiä koreaksi, niin toivottavasti muistettaisiin ostaa pöytiin ja paketteihin kotimaista. Kotimaisten tuotteiden hankinta kotimaisesta verkkokaupasta on nyt melkein parasta tukea koko taloudelle ja erityisesti kotimaisille yrittäjille. Suunnataan kiinnostus kotimaahan, rakennetaan suomalainen joulu”, herättelee Korkiakoski.

www.vilkas.fi

Verkkokauppaindeksi Q3: https://www.vilkas.fi/raportit/2020-q3-joulumyynti-verkossa-rajahtamassa

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.

”Verkkokauppa pelasti ja antoi uskallusta kasvuun” – Yli 500 yritystä verkkoon taikonut #pelastetaankauppa-kampanja ehdolla EU-palkintoon1.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Korona iski Suomeen runsaat puoli vuotta sitten ennenkokemattomalla voimalla. #pelastetaankauppa-kampanja syntyi ennätysvauhtia auttamaan kivijalkakauppiaita ja muita korona-ahdinkoon ajautuneita yrityksiä. ”Yli 500 verkkoon ilmaiseksi pelastettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. #pelastetaankauppa-kampanja on nyt ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi ansioista koronahaittojen torjumisessa.

”Amazon-herätys on todellakin tarpeen” – EU:n selvitettävä Amazonin vaikutukset Suomeen”, perää #pelastetaankauppa-kampanja8.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Suomalaisten yrittäjien, kaupan ja kuluttajien asema on turvattava Amazonin varalta, peräänkuuluttaa #pelastetaankauppa-kampanja. ”Amazon tarjoaa myös mahdollisuuksia, mutta kielteisistä vaikutuksista on saatava pian parempi ymmärrys”, painottaa suomalaisia verkkokauppoja edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. On erittäin arvokasta, jos EU voi tuottaa Suomelle lisätietoa ja ehdotuksia suuren digiuudistuksensa yhteydessä, arvioi Korkiakoski. Tärkeä EU-digikuuleminen umpeutuu tänään.

Verkkokauppa loikkasi 75% huhti-kesäkuussa: Miljardikasvu tulossa – ”Nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n Kangasharju7.7.2020 09:30:00 EESTTiedote

Verkkokaupan tilausmäärät hyppäsivät vuoden toisella neljänneksellä ylös peräti 75% viimevuotiseen verrattuna, kertoo 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi. ”Verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, summaa indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

60% koronaloikka: ”Verkkokauppaan tulossa miljardiluokan kasvu” – ETLA:n Kangasharju: ”Vaikutuksessa on paljon pysyvää”3.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Lähes 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi paljastaa 60% koronapiikin maaliskuussa. ”Kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu”, kertoo indeksiä neljännesvuosittain julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Seuraavaksi kauppaa voi heiluttaa Amazon. ”Jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Myynti putosi 100%” – Jo yli 300 yritystä pelastettu verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja ”onnistunut kädenojennus”31.3.2020 05:00:00 EESTTiedote

Viikko sitten alkanut #pelastetaankauppa -kampanja on tuonut jo satoja koronan kuristamia yrityksiä verkkokauppaan. ”Yksikin elinkelpoisena pysyvä yritys on arvokas. Olen iloinen, että suomalaisten yritysten auttamiseksi ideoidaan ja toteutetaan kampanjoita, jotka tuovat nopeaa ja konkreettista apua ja monille jopa pelastusrenkaan”, iloitsee Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Ohjelmisto- ja e-business ry puolestaan arvioi, että yrittäjien nopea loikka verkkokauppaan on lupaava merkki koko Suomen tulevaisuudelle.

Kivijalkakauppiaat ja muut ahdinkoon joutuneet yritykset pääsevät siirtymään verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja lähtee liikkeelle24.3.2020 05:00:00 EETTiedote

Verkkokauppa voi olla pelastusrengas koronan kurittamille kivijalkakauppiaille ja monille muille yrittäjille. Suomen johtava verkkokauppatoimittaja Vilkas Group tarjoaa nyt nopeaa apua: Vilkas lupaa, että verkkokaupan voi avata jopa yhdessä päivässä, täysin ilmaiseksi. Ohjelmisto- ja e-business ry kiittää aloitetta ja kannustaa verkkobisneksen muitakin toimijoita kauppaa pelastamaan. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kehottaa hädässä olevia yrittäjiä kokeilemaan kaikkia keinoja: ”Verkkokauppa on monelle hyvä mahdollisuus”.