Joulun ruokapöydistä löytyy yhä enemmän valmiina ostettua – nousussa bataatti- ja punajuurilaatikot

Jouluruokien suunnittelu on monessa kodissa jo pitkällä ja joulun makuja, kuten piparkakkuja, glögiä ja pakastetaikinoita on haettu kaupasta hyvissä ajoin jo syys-lokakuun vaihteesta alkaen. Lumentulo lisäsi kysyntää marraskuun alusta alkaen ja glögiä myytiinkin marraskuussa jopa 10 prosenttia ja torttutaikinaa 7 prosenttia edellisvuotta enemmän. Myös valmislaatikoiden myyntivolyymit alkoivat voimistua marraskuussa ja nousi 4 prosenttia edellisvuotta suuremmaksi.
Selkeä jouluun liittyvä muutostrendi liittyy ruoanlaittoon, sillä yhä useammat valitsevat kauppojen hyllyiltä valmiita vaihtoehtoja oman kokkailun sijaan. Valmiiden joululaatikoiden sekä rosollien myyntimäärät ovat kasvaneet vuodesta 2018 vuoteen 2021 noin 10 prosenttia. Laatikoista valmisruokana myydään eniten perunalaatikkoa, porkkanalaatikkoa sekä lanttulaatikkoa. Poikkeuksen tekevät Etelä-Pohjanmaa sekä Satakunta, joissa joulun alla valmislaatikoista eniten myydään maksalaatikkoa.
- Myös valmislaatikoiden uudenlaisten versioiden, kuten bataatti- ja punajuurilaatikoiden, suosio on kasvanut vuosi vuodelta.Viime vuoden joulukuussa bataattilaatikoiden volyymi kasvoi 8 prosenttia ja punajuurilaatikoiden jopa 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Punajuurilaatikko löysi joulupöytiin erityisesti Kainuussa, Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa, kertoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Joulukinkku on edelleen suomalaisten suosituin jouluruoka, vaikka kinkun myyntimäärät kiloissa laskevatkin vuosittain ostettavien kinkkujen keskikoon pienentyessä. Kinkunkin osalta valmiiksi paistettujen kinkkujen ja kinkkusiivujen osuus on kasvanut. Kinkun rinnalle tai sijaan joulupöytään on noussut kalkkuna, kokonainen broileri sekä kala, joiden myynti joulunaikaan on kasvanut. Kalkkuna löytää suomalaisten joulupöytiin erityisesti Satakunnassa. Kalaa nautitaankin yhä useammissa muodoissa alku- ja pääruokana. Myös kalavalmisteiden osuus ja juhlasesonkien kalatuotteet, kuten mädit, kiinnostavat kuluttajia.
- Joulupöytä on monipuolistunut suomalaisten maun mukana, vaikka perinteistä nautitaan ja halutaan pitää kiinni. Joulukinkku kuuluu edelleen suurimman osan joulupöytään, vaikkakin monilla aikaisempaa pienemmässä koossa. Joulukinkun kasvipohjaisten vaihtoehtojen myynti on yhä pientä, mutta kasvaa joka vuosi, kertoo Oksa.
Laatikoiden lisäksi myös muita jouluklassikoita tuunaillaan uusin tavoin. Joulutortun täytteiksi on haettu jo pitkään inspiraatiota makeismaailmasta ja saman trendin nähdään laajenevan myös piparkakkuihin. Piparkakun sisään taitetaan toffeeta tai suklaata tai vastaavasti koristellaan maustetuilla pikeereillä.
- Tämän vuoden joulutorttumaku tehdään Fazerin Pihlaja-karkista ja piparkakuissa testataan salmiakkipikeeriä sekä Dumle-karkin piilotusta taikinakääreen sisään. Herkkujen seuraksi keitetään entistä useammin tummapaahtoista kahvia tai perinteistä, tummaa glögiä, Oksa kuvaa.
S-ryhmän myyntitilastojen mukaan jouluna herkutellaan erityisesti seuraavilla tuotteilla:
- Blinit
- Cola-virvoitusjuomat
- Glögit
- Jouluomenat
- Juustot
- Kahvit
- Klementiinit
- Kuivatut hedelmät, kuten luumut ja rusinat
- Luumu- ja muut marmeladit
- Mädit
- Oluet
- Piparit
- Puuroriisit
- Pähkinät
- Sinapit
- Torttutaikinat
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 7680699
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-ketju vastaa kuljetusalan tarpeisiin – tankkaus- ja latauspisteitä myös raskaalle ammattiliikenteelle vuoden 2026 aikana4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
ABC-ketju laajentaa polttoneste- ja latausliiketoimintaansa raskaan ammattiliikenteen tarpeisiin. Ketju haluaa vahvistaa asemaansa valtakunnallisesti kattavana liikennepalveluiden tarjoajana sekä sähköisen liikenteen edistäjänä.
SOK:n hallitus vuodelle 2026 on valittu3.12.2025 11:38:50 EET | Tiedote
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan hallintoneuvosto on valinnut SOK:n hallituksen vuodelle 2026. Hallituksen kokoonpanoon tuli yksi henkilövaihdos.
Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – nämä ruokainnovaatiot kilpailevat voitosta2.12.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen menestysresepti -kilpailun seitsemännen tuotantokauden voitosta, ykköslanseerauksesta ja paikasta suomalaisten ruokapöydissä kilpailee kuusi toinen toistaan innovatiivisempaa reseptiä.
Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet1.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Joulu näkyy vahvasti suomalaisten ostoskäyttäytymisessä – S-ryhmän kaupoista ostetaan vuosittain miljoonia kiloja jouluruokia27.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Joulusesonki näkyy kaupoissa paitsi myyntimäärissä myös valikoiman laajuudessa. S-ryhmän kaupoissa on tarjolla jopa tuhansia erilaisia joulutuotteita ja jouluruokia ostetaan vuosittain miljoonia kiloja. Tämä kertoo paitsi kuluttajien jouluintoudesta myös sesongin merkittävästä roolista ruokakaupan tarjonnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
