Jouluna jokaisen pitää päästä perille

Turvallisen joululiikenteen resepti syntyy autoilijan joulurauhasta, huolellisesta valmistautumisesta ja hyväkuntoisista renkaista, jotka pitävät joulujengin tiellä.

Kun kauan odotettu jouluaatto taas lähenee, kannattaa omaan autoon julistaa joulurauha. Suurin onnettomuuksiin johtava syy on väärä tilannenopeus. Sen taustalla taas usein vaikuttaa kiire.

”Jos jouluksi lähdetään reissuun, kannattaa valmistautuminen aloittaa hyvissä ajoin ja varata hieman ylimääräistä aikaa. Tärkeintä ei ole se, kuinka pian pääsee perille, vaan se että kaikki pääsevät perille”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Tänä vuonna jouluaatto osuu tiistaille. Koska monet pitävät maanantain vapaana, menoliikenne hajautuu useammalle päivälle. Kun vielä tapaninpäivän ja viikonlopun väliinkin jää vain yksi perjantai, pahimmilta ruuhkahuipuilta vältyttäneen myös paluuliikenteessä.

”En tiedä, voiko talviliikenteessä maltin merkitystä korostaa liiaksi. Aikaa pitää löytyä taukoihin, niin että liikenne sujuisi leppoisasti mennessä ja tullessa.”

Paineet kuntoon

Mitä paremmassa kunnossa auto on, sitä varmemmin sillä pääsee perille. Hyväkuntoisten tuulilasinpyyhkimien ohessa tärkein talviliikenteen turvavaruste ovat renkaat: noin kämmenen kokoinen alue pitää auton tiessä, tai sitten ei.

”Ennen lähtöä on ajoissa hyvä katsoa, että kulutuspintaa on riittävästi. Jos ei ole, on hyvä hetki hankkia itselleen sekä omaa että muiden turvallisuutta kasvattava joululahja.”

Lain mukaan nastarenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 3 millimetriä. Toimiakseen tehokkaasti esimerkiksi sohjokelissä rengas tarvitsee kuitenkin reilusti syvemmät urat.

”Samassa kannattaa tarkastaa nastojen määrä. Parhaan ja kuluneimman renkaan nastamäärä ei saa poiketa yli 25 prosenttia toisistaan, sillä liian suuri poikkeama tekee ajoneuvon hallinnasta etenkin liukkaalla hyvin epävakaata.”

Joulunajan rengastarkastukseen kuuluu myös rengaspaineen katsominen. Oikea rengaspaine vakauttaa auton kulkua ja säästää myös polttoainetta.

”Kuljettajan ovenkarmista tai ohjekirjasta löytyvät arvot ovat useimmiten sopivat. Mikäli kuormaa on paljon ja auto täynnä, tulisi paineet asettaa hieman korkeammalle.”

Hyvä valmistelu takaa rauhallisen matkan

Kuljettajan paineisiin vaikuttavat rauhoittavasti paitsi aika myös tieto siitä, että auto on pakattu oikein. Erityisesti farmari- ja SUV-mallisissa autoissa on kiusauksena käyttää koko korkea tavaratila hyväksi.

”Sitä ei kuitenkaan voi suositella, ellei tavaratilan ja takapenkin välissä ole turvaverkkoa. Runsaammatkin lahjat pitäisi saada mahtumaan verhon alle. Vähintäänkin raskaimmat tavarat pitäisi kyetä kiinnittämään esimeriksi liinoilla.”

Kolari- tai äkkijarrutustilanteessa irtotavarat jatkavat matkaansa. Jo esimerkiksi parin kilon painoinen tabletti muuttuu hetkessä ilmassa kulkevaksi tappajaksi – raskaammista pakaaseista puhumattakaan.

Suurin osa joululiikenteeseen varautumisesta hoituu tavallisella arkijärjellä. Kun auto on kunnossa ja pakattu oikein, joulunviettoon voi lähteä rauhallisin mielin.

”Jos ei renkaiden kunto askarruttaa, ne voi käydä tarkastuttamassa ne asiantuntevassa rengasliikkeessä. Jo ennen matkaa puhelimeen on hyvä tallentaa valtakunnallisien hinauspalveluiden numerot kaiken varalta.”