Jukka Sarhimaa Metsäteollisuus ry:n työelämäasioiden johtajaksi

Metsäteollisuus ry:n päätös irrottautua valtakunnallisesta työehtosopimustoiminnasta johtaa muutoksiin myös yhdistyksen omassa organisaatiossa. Uuden työelämäyksikön tehtävät tarkentuvat ja yksikön johdossa aloittaa 10.12.2020 varatuomari Jukka Sarhimaa (45).

Metsäteollisuus ry:n hallitus päätti lokakuussa työelämäuudistuksesta, jonka myötä Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta. Työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle. Päätös vahvistetaan yhdistyksen syyskokouksessa 25.11. Uudistus johtaa käytännön muutoksiin yhdistyksen omassa organisaatiossa.

Metsäteollisuus ry:n työmarkkinayksikkö lakkautetaan ja sen tilalle perustetaan uusi työelämäyksikkö, joka keskittyy työelämän lainsäädäntövaikuttamiseen, koulutuspolitiikkaan, alan vetovoimatyöhön sekä yritysten jäsenpalveluun ja neuvontaan. Yksikkö tulee vastaamaan myös työelämään liittyvästä tilastoinnista. Lisäksi Metsäteollisuus ry vastaa nykyisiin työehtosopimuksiinsa liittyvistä velvoitteista niiden päättymiseen, pisimmillään joulukuun 2022 loppuun saakka.

Uuden työelämäyksikön johtajana aloittaa 10.12.2020 varatuomari Jukka Sarhimaa. Sarhimaalla on vankka kokemus työelämän lainsäädännöstä ja henkilöstöhallinnosta. Hän siirtyy uuteen tehtäväänsä Kemianteollisuus ry:n palveluksesta. Aiemmin Sarhimaa on työskennellyt mm. Stora Enson henkilöstöhallinnon johtotehtävissä, yrittäjänä sekä Elinkeinoelämän Keskusliiton Brysselin toimistossa ja elinkeinoelämän järjestöjen palveluksessa.

- Jukka Sarhimaalla on laaja metsäteollisuuden tuntemus ja pitkä kokemus työskentelystä yrityksissä ja elinkeinoelämän järjestöissä. Hän on juuri oikea henkilö johtamaan metsäteollisuuden työelämävaikuttamisen uudistamista, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

- Metsäteollisuus ry ja toimialan yritykset ovat toteuttamassa Suomen oloissa ennennäkemättömän työelämäuudistuksen. Toimialan yrityksillä on tärkeä rooli kestävien ja tehokkaiden ratkaisujen tuottamisessa muuttuvan maailman mahdollisuuksiin ja ongelmiin. Olen erittäin innostunut osallistumaan näiden kehitystä eteenpäin vievien muutosten toteutukseen ja luomaan uutta toimialan edunvalvontamallia jäsenyritysten palvelemiseksi, Jukka Sarhimaa toteaa.

Timo Jaatinen, p. (09) 132 6600

Jukka Sarhimaa, p. 040 184 1004

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa12.2.2021 11:20:17 EETTiedote

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Sopu uuden FSC-standardin sisällöstä saavutettiin2.2.2021 09:20:32 EETTiedote

FSC:n metsänhoidon kansalliset standardineuvottelut on saatu päätökseen vuosien neuvotteluprosessin tuloksena. Metsäteollisuus pitää neuvottelutulosta tärkeänä vietäessä kansainvälisen FSC:n kriteerejä käytäntöön. Metsäteollisuus on korostanut neuvotteluissa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista ja kriteerien käytännön toimivuutta. FSC-sertifioinnin hyödyt syntyvät vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä.

Metsien elinvoimaan ja kasvuun on tärkeää panostaa29.1.2021 12:44:48 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään esityksensä metsätalouden uudeksi kannustejärjestelmäksi. Metsäteollisuus katsoo, että esitys antaa hyvät lähtökohdat kannustejärjestelmää koskevan lain valmistelulle. Esitys tukee aktiivista ja oikeaan aikaan toteutettua metsänhoitoa, ja yhteensovittaa puuntuotannon tavoitteet hiilensidonnan, luonnon monimuotoisuuden ja vesiensuojelun edistämisen kanssa.

Hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista28.1.2021 12:59:20 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys antaa liian positiivisen kuvan maankäyttösektorin hiilikompensaatioista. Pahimmillaan hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista ja puunjalostuksesta saatavia ilmastohyötyjä. Metsiä ei pidä valjastaa antamaan lisäaikaa fossiilisten päästöjen jatkamiselle. Tilastokikkailun sijaan tulisi keskittyä pysyviin päästövähennyksiin.

Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin20.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vuonna 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat 3 prosenttia vähemmän puuta edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden alkupuolella puukauppa takkusi muun muassa lakkojen, koronapandemian ja haasteellisten keliolosuhteiden seurauksena, mutta loppuvuodesta puukauppa piristyi. Nuoria metsiä hoidettiin edellisvuotta enemmän. Kehityssuunta on hyvä, sillä nuorten metsien hoito varmistaa tulevaisuuden kasvun ja hiilensidonnan.

Uusiutuvien raaka-aineiden mahdollisuudet huomioitava kiertotalouden toteuttamisessa13.1.2021 11:56:30 EETTiedote

Tänään julkistettu ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi on tervetullut avaus, mutta se ei huomioi riittävästi uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön pohjaavan biotalouden laajoja mahdollisuuksia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä yhteinen tavoite, jonka toteutuksen tulee olla linjassa muiden talous-, ympäristö- ja ilmastotavoitteiden sekä näihin liittyvien strategioiden kanssa. Metsäteollisuus on toiminut kiertotalouden periaatteiden mukaisesti jo pitkään ja kehittää resurssitehokkuuttaan jatkuvasti.