Juuri julkaistu: Vakavien palovammojen määrä on puolittunut

Kohentunut paloturvallisuus on puolittanut vakavien palovammojen määrän vuosien 1980 - 2010 aikana. Yliedustettuina ovat edelleen miehet ja suurimmassa riskissä erityisesti yksivuotiaat pojat. HUS:ssa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin muutoksia palovammapotilaiden sairaalahoidossa Suomessa.

Parantuneen paloturvallisuuden lisäksi vakavien palovammojen määrän puolittumisen syyt liittyvät muutoksiin yhteiskunnassa: maaseudulla ollaan riskialttiimpia palovammoille kuin kaupungeissa ja nyt maalla asutaan suhteessa vähemmän kuin aiemmin.

Peräti 70 prosenttia Suomen sairaaloissa hoidettavista palovammapotilaista on  miehiä tai poikia. Ikäluokista alle 10-vuotiailla lapsilla on suurin riski vakaville palovammoille ja heistä ylivoimaisesti palovamma-alttein ryhmä on yksivuotiaat poikalapset.

Leikkaustekniikoiden kehitys sekä palovamman leikkaushoidon tekeminen mahdollisimman pian on lyhentänyt vakavien palovammojen sairaalahoidon aikaa seitsemästä päivästä viiteen. HUS:ssa toteutetun tutkimushankkeen käytössä oli 36 305 palovammapotilaan rekisteritiedot vuosilta 1980 - 2010.

Tutkimuksesta ja sen tuloksista voi lukea lisää internetsivuiltamme.

Juuri julkaistu -sarjan artikkelit ovat sellaisenaan median käytettävissä.

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m