SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jyrki Sukula ja Jukka Kurttila etsivät Suomalaista Menestysreseptiä –ruokainnovaatioiden kiihdytyskaista tv-sarjaksi

Jaa
Kuka on suomalaisen ruokakulttuurin uusi supertähti? Hanna Yli-Kuha Alavudelta, Anssi Räntilä Tampereelta, Annika Ikonen Helsingistä, Carme Plumed-Ferrer Kuopiosta, Minna Sakki-Eerola Hyvinkäältä ja Paavo Vallas Turusta kisaavat tv-sarjassa siitä, kuka kehittää Suomen kuuluisimman elintarvikkeen.

Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden rohkean yrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideasta menestystuotetta. S-ryhmän ja Aito Median kehittämää tv-sarjaa esitetään sunnuntai-iltaisin 30.6. alkaen TV5:lla. Ohjelma on katsottavissa myös Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.

S-ryhmän ruokakauppojen järjestämään Suomalainen Menestysresepti -kilpailuun haki yli 100 yritystä syksyllä 2018. Tammikuun semifinaalista jatkoon valittiin 6 finalistia, jotka saivat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen.

Kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille.

– Suomalaisella ruoalla on huikea kehityspotentiaali. Meillä on mielettömiä raaka-aineita ja osaamista eri puolilla Suomea. Rohkeutta uusiin innovaatioihin ja niiden läpivientikykyyn tarvitaan sen sijaan rutkasti lisää. Siksi rakensimme kiihdytyskaistan uusille ruokainnovaatioille, S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo.

Kilpailun asetelma haastaa koko ruokaketjua oppimaan uutta ja ajattelemaan isommin.

– Ajattelemme turhan helposti, että kaiken uuden suunnittelun pitää kestää kuukausia tai vuosia, kuten on ennenkin kestänyt. Kilpailussa näemme, että koko ruokaketjun yhteistyöllä ideasta ruokakaupan hyllyyn -aikajana saadaan puolitettua. Ja kun ruoka-alan yrityksillä on tukenaan eri alojen ammattilaisia, myös kyky ottaa isompaa riskiä hallitusti kasvaa. Siitä seuraa se, että markkinassa päästään nopeammin ja reippaammin eteenpäin. Ketterää yhdessä tekemistä tarvitaan lisää, Alarotu pohtii.

Vaivaako ruoka-alaa henkinen anemia?

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa kovatasoinen ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula. Mukana ovat myös Finlaysonin Jukka Kurttila, virolainen sijoittaja Indrek Kasela, tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma ja S-ryhmän vähittäiskaupan ammattilaiset Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.

Jukka Kurttila haastaa sarjassa ruoka-alaa suorapuheisesti.

– Suomalaista ruoka-alaa vaivaa liian usein henkinen anemia, kunnianhimottomuus. Luullaan, että innovaatio on se, että vaihdetaan tuotteen etiketti sinisestä vihreäksi ja vähennetään suolaa 0,2 grammaa. Erottuakseen pitää synnyttää tuotteita, jotka kaatavat perinteisiä kategoriarajoja, tuotteita, jotka tekevät maailmasta hieman paremman paikan olla ja elää, ottavat kiinni megatrendeistä ja iskevät vastustamattomasti makuhermoihin, Kurttila lataa.

Jyrki Sukula uskoo, että kilpailu synnyttää tuotteita, joilla voi olla jopa kansainvälistä potentiaalia.

– Tulemme kesän aikana näkemään huikeita kehityskaaria ja ohjelman myötä saattaakin syntyä uusia hittituotteita. Ohjelma tarjoaa menestysreseptin aineksia ja ideoita myös muille alan toimijoille, Jyrki Sukula hehkuttaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0634, sp. ilkka.alarotu@sok.fi


Finalistien haastattelut: Sanna Ignatius, Head of Communications, Discovery Networks Finland Oy,
050 370 8667, sp. Sanna_Ignatius@discovery.com

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye