Jyrki Wallinista MTK:n toiminnanjohtaja

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n johtokunta on valinnut järjestön uudeksi toiminnanjohtajaksi MMM agr. Jyrki Wallinin (52). Hän siirtyy tehtävään Agronomiliiton toiminnanjohtajan paikalta. Wallin aloittaa tehtävässä vuoden 2020 alusta. MTK:n nykyinen toiminnanjohtaja Antti Sahi jää eläkkeelle vuodenvaihteessa.

Wallin on työskennellyt koko työuransa maaseudun elinkeino- ja järjestötoiminnan parissa. Hän siirtyi Agronomiliiton toiminnanjohtajaksi MTK:n järjestöpäällikön tehtävästä vuonna 2004. Sitä ennen hän on työskennellyt useissa eri tehtävissä MTK:ssa ja sen jäsenliitoissa.

Wallin on työnsä ohella toiminut useissa luottamustehtävissä. Hän on ollut mm. Akavan hallituksen jäsen vuodesta 2009 sekä varapuheenjohtaja vuodesta 2014.

- Maaseudun yrittäjyys, edunvalvonta ja järjestötoiminta ovat nopeassa muutoksessa, joka tulee entisestään nopeutumaan. Uskon, että Jyrki Wallin auttaa meitä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Wallin tuntee järjestömme ja toimialamme erittäin hyvin ja tuo toimintaamme uusia näkemyksiä ja verkostoja, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

- On erinomaisen innostavaa palata MTK:n laajan jäsenkunnan eli maanviljelijöiden, metsänomistajien ja maaseutuyrittäjien palvelukseen, Wallin toteaa. Tulen rakentamaan maaseutuelinkeinojen nousua ja arvostusta suurella sydämellä yhteistyössä keskusliiton sekä järjestökentän luottamusjohdon, henkilökunnan sekä eritoten koko jäsenkunnan kanssa. Agronomiliitto ja sen yhteydessä toimivien säätiöiden hoito on aika siirtää uusiin käsiin yli 15 vuoden jälkeen, Wallin päättää.

- Haluan kiittää jo tässä vaiheessa järjestön nykyistä toiminnanjohtajaa Antti Sahia. MTK on hänen vetovastuullaan uudistunut asiantuntijaksi, jonka näkemyksiä kuunnellaan sekä arvostetaan Suomessa ja maailmalla, Juha Marttila sanoo.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on ammatti- ja etujärjestö maanviljelijöille, metsänomistajille ja maaseutuyrittäjille. Jäsenkuntamme ammatit ja elinkeinot perustuvat uusiutuvien luonnonvarojen kestävään ja taloudelliseen hyödyntämiseen. MTK:n tavoitteena on huolehtia siitä, että tulevaisuus kasvaa maalla. Järjestön strategian kulmakivinä ovat vahva yhteiskunnallinen vaikuttaminen, maaseudun tuotteiden ja palveluiden menestyksen mahdollistaminen sekä järjestötoiminnan ja jäsenpalvelujen kehittäminen.

Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, Agronomiliitto, p. 040 901 1640

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, p. 050 341 3167

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).