Jyrki Wallinista MTK:n toiminnanjohtaja

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n johtokunta on valinnut järjestön uudeksi toiminnanjohtajaksi MMM agr. Jyrki Wallinin (52). Hän siirtyy tehtävään Agronomiliiton toiminnanjohtajan paikalta. Wallin aloittaa tehtävässä vuoden 2020 alusta. MTK:n nykyinen toiminnanjohtaja Antti Sahi jää eläkkeelle vuodenvaihteessa.

Wallin on työskennellyt koko työuransa maaseudun elinkeino- ja järjestötoiminnan parissa. Hän siirtyi Agronomiliiton toiminnanjohtajaksi MTK:n järjestöpäällikön tehtävästä vuonna 2004. Sitä ennen hän on työskennellyt useissa eri tehtävissä MTK:ssa ja sen jäsenliitoissa.

Wallin on työnsä ohella toiminut useissa luottamustehtävissä. Hän on ollut mm. Akavan hallituksen jäsen vuodesta 2009 sekä varapuheenjohtaja vuodesta 2014.

- Maaseudun yrittäjyys, edunvalvonta ja järjestötoiminta ovat nopeassa muutoksessa, joka tulee entisestään nopeutumaan. Uskon, että Jyrki Wallin auttaa meitä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Wallin tuntee järjestömme ja toimialamme erittäin hyvin ja tuo toimintaamme uusia näkemyksiä ja verkostoja, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

- On erinomaisen innostavaa palata MTK:n laajan jäsenkunnan eli maanviljelijöiden, metsänomistajien ja maaseutuyrittäjien palvelukseen, Wallin toteaa. Tulen rakentamaan maaseutuelinkeinojen nousua ja arvostusta suurella sydämellä yhteistyössä keskusliiton sekä järjestökentän luottamusjohdon, henkilökunnan sekä eritoten koko jäsenkunnan kanssa. Agronomiliitto ja sen yhteydessä toimivien säätiöiden hoito on aika siirtää uusiin käsiin yli 15 vuoden jälkeen, Wallin päättää.

- Haluan kiittää jo tässä vaiheessa järjestön nykyistä toiminnanjohtajaa Antti Sahia. MTK on hänen vetovastuullaan uudistunut asiantuntijaksi, jonka näkemyksiä kuunnellaan sekä arvostetaan Suomessa ja maailmalla, Juha Marttila sanoo.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on ammatti- ja etujärjestö maanviljelijöille, metsänomistajille ja maaseutuyrittäjille. Jäsenkuntamme ammatit ja elinkeinot perustuvat uusiutuvien luonnonvarojen kestävään ja taloudelliseen hyödyntämiseen. MTK:n tavoitteena on huolehtia siitä, että tulevaisuus kasvaa maalla. Järjestön strategian kulmakivinä ovat vahva yhteiskunnallinen vaikuttaminen, maaseudun tuotteiden ja palveluiden menestyksen mahdollistaminen sekä järjestötoiminnan ja jäsenpalvelujen kehittäminen.

Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, Agronomiliitto, p. 040 901 1640

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, p. 050 341 3167

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).