Jyrki Wallinista MTK:n toiminnanjohtaja

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n johtokunta on valinnut järjestön uudeksi toiminnanjohtajaksi MMM agr. Jyrki Wallinin (52). Hän siirtyy tehtävään Agronomiliiton toiminnanjohtajan paikalta. Wallin aloittaa tehtävässä vuoden 2020 alusta. MTK:n nykyinen toiminnanjohtaja Antti Sahi jää eläkkeelle vuodenvaihteessa.

Wallin on työskennellyt koko työuransa maaseudun elinkeino- ja järjestötoiminnan parissa. Hän siirtyi Agronomiliiton toiminnanjohtajaksi MTK:n järjestöpäällikön tehtävästä vuonna 2004. Sitä ennen hän on työskennellyt useissa eri tehtävissä MTK:ssa ja sen jäsenliitoissa.

Wallin on työnsä ohella toiminut useissa luottamustehtävissä. Hän on ollut mm. Akavan hallituksen jäsen vuodesta 2009 sekä varapuheenjohtaja vuodesta 2014.

- Maaseudun yrittäjyys, edunvalvonta ja järjestötoiminta ovat nopeassa muutoksessa, joka tulee entisestään nopeutumaan. Uskon, että Jyrki Wallin auttaa meitä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Wallin tuntee järjestömme ja toimialamme erittäin hyvin ja tuo toimintaamme uusia näkemyksiä ja verkostoja, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

- On erinomaisen innostavaa palata MTK:n laajan jäsenkunnan eli maanviljelijöiden, metsänomistajien ja maaseutuyrittäjien palvelukseen, Wallin toteaa. Tulen rakentamaan maaseutuelinkeinojen nousua ja arvostusta suurella sydämellä yhteistyössä keskusliiton sekä järjestökentän luottamusjohdon, henkilökunnan sekä eritoten koko jäsenkunnan kanssa. Agronomiliitto ja sen yhteydessä toimivien säätiöiden hoito on aika siirtää uusiin käsiin yli 15 vuoden jälkeen, Wallin päättää.

- Haluan kiittää jo tässä vaiheessa järjestön nykyistä toiminnanjohtajaa Antti Sahia. MTK on hänen vetovastuullaan uudistunut asiantuntijaksi, jonka näkemyksiä kuunnellaan sekä arvostetaan Suomessa ja maailmalla, Juha Marttila sanoo.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on ammatti- ja etujärjestö maanviljelijöille, metsänomistajille ja maaseutuyrittäjille. Jäsenkuntamme ammatit ja elinkeinot perustuvat uusiutuvien luonnonvarojen kestävään ja taloudelliseen hyödyntämiseen. MTK:n tavoitteena on huolehtia siitä, että tulevaisuus kasvaa maalla. Järjestön strategian kulmakivinä ovat vahva yhteiskunnallinen vaikuttaminen, maaseudun tuotteiden ja palveluiden menestyksen mahdollistaminen sekä järjestötoiminnan ja jäsenpalvelujen kehittäminen.

Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, Agronomiliitto, p. 040 901 1640

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, p. 050 341 3167

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.