Jyväskylä suunnannäyttäjänä kohti ympäristöystävällisiä hankintoja ja joukkoliikennettä – Jyväskylä liittyy Niemi40haasteeseen

Jyväskylän kaupunki hyppää Niemi40haasteen kyytiin! Jyväskylän oman Linkki-liikenteen tavoite on olla suunnannäyttäjä ympäristöystävällisyydessä.

Lehdistötiedote 28.10.2021

Jyväskylän kaupunki siirtyy vauhdilla yhä ympäristö- ja ilmastoystävällisempään toimintaan. Nyt Jyväskylä lähtee mukaan Niemi Palvelut Oy:n ilmastohaasteeseen.

”Tavoitteemme käyvät hyvin yksiin, joten lähdemme mielellämme mukaan Niemi40haasteeseen. Jyväskylän ympäristö- ja ilmastotavoitteet ovat kunnianhimoiset ja toivomme, että mahdollisimman moni yritys ja organisaatio ottaa yhtä lailla ilmastonäkökulman oman toimintansa perustaksi”, Jyväskylän kaupungin ympäristöjohtaja Päivi Pietarinen kannustaa.

Jyväskylän resurssiviisaustavoitteiden kulmakivet ovat hiilineutraalius vuonna 2030 sekä päästöttömyys ja jätteettömyys vuonna 2040, jolloin Jyväskylä aikoo olla kestävän hyvinvoinnin kaupunki.

Hankinnat ja joukkoliikenne tiukassa tarkastelussa

Jyväskylän liittyessä Niemi40haasteeseen ympäristöjohtaja Pietarinen nostaa esiin erityisesti hankintojen ja joukkoliikenteen merkityksen kaupungin toiminnassa.

”Hankintojemme suunnitteluun kuuluu systemaattinen ympäristövaikutusten huomioon ottaminen. Asetamme vaatimuksia energiatehokkuudelle, polttoaineen kulutukselle, uusiutuvalle energialle ja hiilijalanjäljelle. Haluamme ottaa huomioon ympäristön ja ilmaston hankinnoissamme niin kattavasti kuin vain tilanne suinkin sallii”, Pietarinen painottaa.

Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi arvostaa Jyväskylän valitsemaa suuntaa.

”Mitä enemmän julkisissa hankinnoissa painotetaan ympäristön ja ilmaston merkitystä, sen nopeammin ja kokonaisvaltaisemmin yritykset tekevät omia ilmastoinvestointejaan. On hienoa, että pitkäaikainen kumppanimme Jyväskylä kulkee julkisen sektorin etujoukoissa”, toimitusjohtaja Niemi kiittää.

Kaikki Niemen palvelut toteutetaan jo täysin fossiilittomasti kulkevalla kalustolla, ja 40-vuotiaan perheyrityksen seuraava tavoite on kokonaan nollapäästöinen kuljetuskalusto vuonna 2030. Toimitusjohtaja Niemi ymmärtää Jyväskylän päätösten arvon.

”Fossiilittomuus ja nollapäästöisyys edellyttävät merkittäviä investointeja. On ilo tehdä yhteistyötä kaupungin kanssa, joka vaatii systemaattisesti ympäristövaikutusten huomioon ottamista toiminnassaan.”

Jyväskylä tavoittelee kunnianhimoisia harppauksia myös joukkoliikenteessä.

”Meidän oman Linkki-liikenteemme selkeä tavoite on olla suunnannäyttäjä ympäristöystävällisyydessä. Niin EU-lainsäädäntö kuin sen pohjalta edistettävä kotimainen lainsäädäntökin edellyttävät joukkoliikenteeltä siirtymistä joko vähäpäästöisyyteen tai päästöttömyyteen. Meidän tavoitteemme on edetä kilpailutus kerrallaan kokonaan ympäristöystävälliseen käyttövoimaan Linkki-liikenteessä jo vuonna 2024”, Pietarinen iloitsee.

Lisätiedot

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Päivi Pietarinen, ympäristöjohtaja, Jyväskylän kaupunki, 050 526 0436, paivi.pietarinen@jyvaskyla.fi