Jyväskylän kaupunki ja Digita yhteistyöhön tulevaisuuden mobiiliverkkojen mahdollistamiseksi

Jyväskylän kaupunki ja teknologiayhtiö Digita Oy ovat allekirjoittaneet puitesopimuksen kaupungin palvelukiinteistöjen hyödyntämisestä tulevaisuuden mobiiliverkkojen kehittämisessä.

Kuva Pirjo Ala-Hynnilä, Jyväskylän kaupunki.

”Jyväskylän kaupungille on keskeistä varmistaa yhteiskuntamme digitalisaatiokehityksen myötä yleisen edun mukaiset mobiiliyhteydet kaupungissa. Tämän tulee kuitenkin tapahtua kiinteistöjen ja kiinteistöjen käyttäjien turvallisuus varmistaen”, kertoo Jyväskylän kaupungin kiinteistöjohtaja Mikko Lepo. ”Haluamme samalla kehittää sujuvan ja vastuullisen toimintamallin, joka on meille tärkeämpää kuin vuokratulon kasvattaminen”, jatkaa Lepo. ”Toki haluamme esimerkiksi kiinteistöjen sähkökulut kuriin eriyttämällä antennien ja tukiasemien sähköistyksen kiinteistöjemme sähkömittauksesta”.

”Kattojen ja laitetilojen rakenteiden soveltuvuuden arvioiminen ja varmistaminen sekä varsinaisten Telecom-asennusten tarkastaminen eivät ole kaupungin ydintehtäviä, siksi valitsimme tähän tehtävään asiantuntijaksi Digitan”, jatkaa Lepo.

”Olemme erittäin tyytyväisiä Jyväskylän kaupungin kanssa alkavaan yhteistyöhön, jonka myötä Digita vuokraa myös Jyväskylän kiinteistökohteita mobiilioperaattoreille edelleen tukiasemakäyttöön. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Digita tekee sopimukset mobiilioperaattoreiden kanssa ja vastaa jatkossa kaikista Telecom-toimintaan liittyvästä vuokrauksesta ja sopimushallinnasta. Pystymme näin palvelemaan operaattoriasiakkaitamme entistä kattavammin ja auttamaan mobiiliverkkojen kehittämistä Suomessa tältä osin, nyt myös Jyväskylän seudulla”, kertoo Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala.

Median yhteydenotot

Jyväskylän kaupunki, Tilapalvelu, kiinteistöjohtaja Mikko Lepo,
p. 040 830 6379, mikko.lepo(a)jyvaskyla.fi

Digita Oyj, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala,
p. 0400 549 023, markus.ala-hautala(a)digita.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen ja tukiasemapaikkojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

Kuva Pirjo Ala-Hynnilä, Jyväskylän kaupunki.

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä30.12.2019 09:15:11 EETTiedote

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.