Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK voittoon ammattikorkeakoulujen yrittäjyysopetuskilpailussa

Suomen Yrittäjien yhdessä Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen kanssa järjestämän yrittäjyysopetuskilpailun voitti Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK StartUp Passion In Baltic Region -projektillaan.

Yrittäjyysopetuskilpailussa etsittiin tänä vuonna ammattikorkeakouluista yrittäjyysopetuksen malleja, joissa on kansainvälistä twistiä. Voittaja palkittiin keskiviikkoiltapäivänä Porin AMK-päivillä 5 000 euron arvoisella palkinnolla.

- Saimme kisaan kahdeksan kovatasoista osallistujaa. Kukin niistä twistasi yrittäjyyttä ja kansainvälisyyttä omalla tyylillään. XAMKin Passion In Baltic Region onnistui parhaiten vangitsemaan tavoittelemamme tahtilajin, kilpailua Suomen Yrittäjissä koordinoiva digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä kiteyttää.

- Hankkeessa on vahva valtiorajat ylittävä ulottuvuus, joka konkretisoituu monikansallisten opiskelijayritysten kehittämisenä ja kansainväliseen liiketoimintaan rohkaisemisena, Mikkilä sanoo.

Ammattikorkeakoulujen tämänvuotisen valtakunnallisen yrittäjyysopetuskilpailun teema oli Yrittäjyyttä ilman rajoja. Tavoitteena oli tuoda esiin vaikuttavia kansainvälisesti orientoituneita yrittäjyysopetuksen malleja. Mallilla voitiin esimerkiksi ratkoa globaaleja haasteita, edistää maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden yrittäjyyttä tai vauhdittaa korkeakoululähtöisten yritysten kansainvälistymistä tai tehdä yhteistyötä yli valtiorajojen.

- Yrittäjyysopetus on parhaimmillaan innostavaa, luovaa, toiminnallista ja yhdessä tekemistä - kuten yrittäjyyskin. On mahtavaa havaita, että ammattikorkeakoulut edistävät laajalla rintamalla ja erilaisin luovin tavoin yrittäjyyttä, ja katsovat samalla myös Suomea pidemmälle, kisan tuomaristossa istunut Arenen toiminnanjohtaja Petri Lempinen iloitsee.

Voittaja julkistettiin keskiviikkona 16.5. Porin AMK-päivillä, jossa XAMK palkittiin opetushenkilöstön yrittäjyysosaamista kehittävällä 5 000 euron koulutussetelillä. Palkinnon mahdollistaa Suomen Yrittäjien Osaavia opettajia -yrittäviä nuoria -projekti. Kunniamaininnan kisassa ansaitsi Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemian KV-tiimi.

Palkittavan mallin valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Arenen toiminnanjohtaja Petri Lempinen ja asiantuntija Eerikki Vainio, Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOKin varapuheenjohtaja Maria Jokinen, Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtori Pia Marjanen sekä Suomen Yrittäjien johtaja Veli-Matti Lamppu, digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä ja projektipäällikkö Päivi Ojala.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.