Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Mekaanisessa metsäteollisuudessa kysynnän ja sitä kautta kotimaisen tuotannon toipuminen oli vauhdikkainta. Sahatavaran tuotanto kasvoi loka-joulukuussa jopa yli 20 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Vanerin tuotanto kasvoi 35 prosenttia.

Sellun ja paperin tuotanto heikkeni. Paperin tuotantomäärä laski loka–joulukuussa lähes 23 prosenttia ja sellun tuotanto 11 prosenttia viime vuoden loka–joulukuun tuotantotasosta. Poikkeuksellisen koronavuoden kokonaistuotanto jäi selvästi vuoden 2019 tuotantomääriä alhaisemmaksi, vaikka kotimaisilla tuotantolaitoksilla pystyttiinkin pitämään tuotanto käynnissä.

Voimakkaimmin koronan aiheuttamasta globaalista talouden taantumisesta ja kysynnän heikkenemisestä kärsi trendinomaisessa laskussa jo pidempään ollut paperintuotanto.

– Vuosi jää historiaan monin tavoin synkkänä. Erityisen murheellinen on paino- ja kirjoituspaperin kysynnän jatkuvasti heikentyvä kehitys, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Parhaiten pintansa piti kartongin tuotanto, kun verkkokaupan kasvu piti esimerkiksi pakkauslaatujen kysynnän vahvana.

– Kun katsomme pidemmälle, on metsäteollisuuden rooli keskeinen paitsi maamme ilmastotavoitteiden saavuttamisessa myös investointien kautta taloutemme kestävän kasvun varmistajana. Onnistuminen tässä edellyttää jatkuvaa huolehtimista kansainvälisestä kilpailukyvystämme, Jaatinen muistuttaa.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. 09 132 6600, timo.jaatinen@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää lähes 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Sopu uuden FSC-standardin sisällöstä saavutettiin2.2.2021 09:20:32 EETTiedote

FSC:n metsänhoidon kansalliset standardineuvottelut on saatu päätökseen vuosien neuvotteluprosessin tuloksena. Metsäteollisuus pitää neuvottelutulosta tärkeänä vietäessä kansainvälisen FSC:n kriteerejä käytäntöön. Metsäteollisuus on korostanut neuvotteluissa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista ja kriteerien käytännön toimivuutta. FSC-sertifioinnin hyödyt syntyvät vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä.

Metsien elinvoimaan ja kasvuun on tärkeää panostaa29.1.2021 12:44:48 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään esityksensä metsätalouden uudeksi kannustejärjestelmäksi. Metsäteollisuus katsoo, että esitys antaa hyvät lähtökohdat kannustejärjestelmää koskevan lain valmistelulle. Esitys tukee aktiivista ja oikeaan aikaan toteutettua metsänhoitoa, ja yhteensovittaa puuntuotannon tavoitteet hiilensidonnan, luonnon monimuotoisuuden ja vesiensuojelun edistämisen kanssa.

Hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista28.1.2021 12:59:20 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys antaa liian positiivisen kuvan maankäyttösektorin hiilikompensaatioista. Pahimmillaan hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista ja puunjalostuksesta saatavia ilmastohyötyjä. Metsiä ei pidä valjastaa antamaan lisäaikaa fossiilisten päästöjen jatkamiselle. Tilastokikkailun sijaan tulisi keskittyä pysyviin päästövähennyksiin.

Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin20.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vuonna 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat 3 prosenttia vähemmän puuta edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden alkupuolella puukauppa takkusi muun muassa lakkojen, koronapandemian ja haasteellisten keliolosuhteiden seurauksena, mutta loppuvuodesta puukauppa piristyi. Nuoria metsiä hoidettiin edellisvuotta enemmän. Kehityssuunta on hyvä, sillä nuorten metsien hoito varmistaa tulevaisuuden kasvun ja hiilensidonnan.

Uusiutuvien raaka-aineiden mahdollisuudet huomioitava kiertotalouden toteuttamisessa13.1.2021 11:56:30 EETTiedote

Tänään julkistettu ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi on tervetullut avaus, mutta se ei huomioi riittävästi uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön pohjaavan biotalouden laajoja mahdollisuuksia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä yhteinen tavoite, jonka toteutuksen tulee olla linjassa muiden talous-, ympäristö- ja ilmastotavoitteiden sekä näihin liittyvien strategioiden kanssa. Metsäteollisuus on toiminut kiertotalouden periaatteiden mukaisesti jo pitkään ja kehittää resurssitehokkuuttaan jatkuvasti.