Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Mekaanisessa metsäteollisuudessa kysynnän ja sitä kautta kotimaisen tuotannon toipuminen oli vauhdikkainta. Sahatavaran tuotanto kasvoi loka-joulukuussa jopa yli 20 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Vanerin tuotanto kasvoi 35 prosenttia.

Sellun ja paperin tuotanto heikkeni. Paperin tuotantomäärä laski loka–joulukuussa lähes 23 prosenttia ja sellun tuotanto 11 prosenttia viime vuoden loka–joulukuun tuotantotasosta. Poikkeuksellisen koronavuoden kokonaistuotanto jäi selvästi vuoden 2019 tuotantomääriä alhaisemmaksi, vaikka kotimaisilla tuotantolaitoksilla pystyttiinkin pitämään tuotanto käynnissä.

Voimakkaimmin koronan aiheuttamasta globaalista talouden taantumisesta ja kysynnän heikkenemisestä kärsi trendinomaisessa laskussa jo pidempään ollut paperintuotanto.

– Vuosi jää historiaan monin tavoin synkkänä. Erityisen murheellinen on paino- ja kirjoituspaperin kysynnän jatkuvasti heikentyvä kehitys, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Parhaiten pintansa piti kartongin tuotanto, kun verkkokaupan kasvu piti esimerkiksi pakkauslaatujen kysynnän vahvana.

– Kun katsomme pidemmälle, on metsäteollisuuden rooli keskeinen paitsi maamme ilmastotavoitteiden saavuttamisessa myös investointien kautta taloutemme kestävän kasvun varmistajana. Onnistuminen tässä edellyttää jatkuvaa huolehtimista kansainvälisestä kilpailukyvystämme, Jaatinen muistuttaa.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. 09 132 6600, timo.jaatinen@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää lähes 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Tuore kysely: Kuntavaaliehdokkaat haluavat kunnan metsiä hoidettavan aktiivisesti, mutta keinot jakavat näkemyksiä puolueittain10.3.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tuoreen kuntavaaliehdokkaiden parissa tehdyn kyselytutkimuksen mukaan kunnanvaltuustoihin pyrkivät haluavat tulevaisuudessa nähdä oman kunnan omistamia metsiä hoidettavan aktiivisesti. Enemmistö ehdokkaista näkee, että kuntien talousmetsissä tulee jatkossakin mahdollistaa uudistushakkuut ja harvennushakkuut, eikä siirtyä kokonaan niin sanottuun jatkuvaan kasvatukseen. Kyselyn mukaan suurin osa kuntavaaliehdokkaista ajattelee, että kunnan ei tule kaavoituksella rajoittaa yksityisten metsänomistajien metsätalouskäytäntöjä. Ehdokkaat ottivat kyselyssä kantaa myös julkiseen puurakentamiseen. Sitä kannatetaan vahvasti yli puoluerajojen. Kyselyyn vastasi 1 737 ehdokasta eduskuntapuolueista.