Kaija Saariaho kuratoi kaksi 70-vuotisjuhlakuunsa esitystä – maanantaina 17.10. Musiikkitalon valtaavat Mirage ja Sotilas Fatzerin tarina

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa. Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.
Mirage. Kuva: Kaisa Näreranta.

Kamarimusiikilla on Kaija Saariaholle erityinen merkitys. Kun hän otti vastaan kauan harkittuaan Pariisin oopperan tilauksen toisesta oopperastaan Adriana Mater hän päätti, että jatkaa ennen kaikkea kamarimusiikin säveltämistä, koska se turvaa hänelle mahdollisimman henkilökohtaisen suhteen musiikkiinsa. Näitä intiimejä kosketuspintoja päästään tutkimaan Mirage-konsertissa Musiikkitalon Cameratassa maanantaina 17.10. kello 19–20.30, kun Sibelius-Akatemian opettajat ja opiskelijat esittävät Ylelle taltioitavassa konsertissa laajan kavalkadin soitin- ja vokaalimusiikkia.

Konsertin ohjelma on Saariahon kuratoima. Esityksessä ei ole väliaikaa ja siitä edetään saumattomasti illan toiseen tapahtumaan, Sotilas Fatzerin tarinaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdattamana.

Sotilas Fatzerin tarina perustuu vuonna 1917 syntyneeseen Igor Stravinskyn ja Charles Ferdinand Ramuz’n kirjoittamaan tarinaan “sotilaan” onnesta ja sen menettämisestä. Barrière on liittänyt teokseen kaksi Bertolt Brechtin keskeneräistä musiikillista näytelmää, jotka sijoittuvat ajallisesti ensimmäiseen maailmansotaan, Egoisti Johann Fatzerin tuho, ja Onnenjumala. Käsikirjoittaja-ohjaaja Aleksi Barrière kysyy, miksi vallankumoukset epäonnistuivat monessa maassa, joiden väestö oli valmis rakentamaan jotakin uutta vanhojen keisarikuntien raunioille. Tarina lähestyy yhtä historiamme ratkaisevimmista hetkistä, jolloin massapropagandasta ja mekaanisesta tuhosta tuli yhteiskuntamme pysyviä tekijöitä.

Barrièren mukaan ei ole sattumaa, että reaktiona totalitaariseen maailman syntyyn Stravinsky ja Brecht kehittivät taidemuodon, jota nykyään kutsumme “musiikkiteatteriksi”. Tässä ironisen filosofisessa ja poikkitaiteellisessa kamariteatterissa taidelajit eivät sulaudu yksiääniseksi kokonaisuudeksi, vaan käyvät tasa-arvoista keskustelua, joka on täynnä konfliktia ja vipinää. Luvassa on synenerginen ja immersiivinen kokemus, jossa yleisö otetaan osaksi esitystä.

17.10. Musiikkitalon Camerata-sali klo 19-20

Kaija Saariahon vokaali- ja kamarimusiikkia 1

Liput alkaen 18/8 € Ticketmasterista

Ohjelma:

Il pleut (1986)

Kaisa Ranta, sopraano, Olga Benito Ramírez, harppu

Tocar (2010)

Livia Schweizer, huilu, Hilda Kunnola, harppu

Changing light (2005)

Hanna Rantala, sopraano, Rebecca Roozeman, viulu

Duft (1990)

German Castilblanco Moreno, klarinetti

Adjö (1982/85)

Hanna Rantala, sopraano, Livia Schweizer, huilu, Kasperi Leponiemi, kitara

Die Aussicht (1996)

Kaisa Ranta, sopraano, Livia Schweizer, huilu, Kasperi Leponiemi, kitara, Rebecca Roozeman, viulu, Artturi Aalto, sello

Caliban’s Dream (1993)

Petteri Salomaa, baritoni, Artturi Winstén, klarinetti, Pasi Eerikäinen, mandoliini, Kasperi Leponiemi, kitara, Hilda Kunnola, harppu, Venla Lahti, kontrabasso

Miranda’s lament (1997)

Yolanda Harding, sopraano, Kim Hyesoo, klarinetti, Rebecca Roozeman, viulu, Olga Benito Ramírez, harppu, Venla Lahti, kontrabasso

Kaisa Ranta, sopraano, Artturi Aalto, sello, Lambis Pavlou, piano

17.10 Musiikkitalon ravintola klo 20.30

Sotilas Fatzerin tarina

Vapaa pääsy.

Musiikki: Igor Stravinsky

Teksti ja ohjaus: Aleksi Barrière

Rooleissa:

Thomas Kellner, näyttelijä, Aliisa Neige Barrière, viulu, Janne Valkeajoki, harmonikka, Lauri Sallinen, klarinetti, Lucia Schmidt, videotaide/video art

Kesto: 1 tunti

Esityskieli englanti, suomenkielinen tekstitys

Projekti sai kantaesityksensä Nordlyd-festivaalilla Oslossa kesäkuussa 2019.

Mirage
-konsertin ja Sotilas Fatzerin tarinan esitykset järjestää Musiikkitalon Urut Soimaan ry yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Musiikkiyhdistys Organo Novo ry:n kanssa. Tapahtumat mahdollistavat TAIKE, Jenny ja Antti WIhurin rahasto, Helsingin kaupunki ja Musiikkitalo.

Lisätietoja:

jan.lehtola@uniarts.fi

kaisa.nareranta@musiikkitalonsaatio.fi

Mirage. Kuva: Kaisa Näreranta.
Sotilas Fatzerin tarina. Kuva: Aleksi Barrière
Sopraano Yolanda Harding. Kuva: Darren Bell

Kristiina Vuorelasta Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtaja25.4.2024 11:45:49 EEST | Tiedote

Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtajana aloittaa 1. heinäkuuta 2024 Kristiina Vuorela. Pitkän uran kotimaisen ja kansainvälisen klassisen musiikin parissa tehnyt Vuorela on aiemmin työskennellyt muun muassa musiikkivientiorganisaatio Music Finlandissa promootio- ja projektipäällikkönä, Helsingin juhlaviikoilla klassisen musiikin vastaavana tuottajana. Vuorela siirtyy uuteen työhönsä Helsingin kaupunginorkesterin hallinnosta.

Konneveden museolla pistetään heinäkuussa Helmat heilumaan –  Naisten viikon ohjelmassa luvassa täyteläinen kattaus tähtiä, tanssia ja elon hengekkeitä24.4.2024 13:40:36 EEST | Tiedote

Konneveden museo järjestää viime vuonna suuren suosion ja kävijämäärän saavuttaneen Naisten viikon jälleen tulevana kesänä 18.-23. heinäkuuta. Kattoteeman “Helmat heilumaan!” alle mahtuu monipuolisesti musiikkia, historiaa, kulttuuria, makuelämyksiä ja luentoja – ja tietenkin lauantai-illan Naistentanssit työväentalolla! Konnevedellä nähdään ja kuullaan viikon aikana alansa huippuja laajalla genreskaalalla, klassisen taitajista Anu Komsista, Pia Värristä, Suomalainen barokkiorkesteri FiBOsta ja Tuuli Lindebergistä populaarimusiikin tähtiin kuten Arja Saijonmaahan, Aili Järvelään ja Verneri Pohjolaan. Ei ole sattumaa sekään, että Naisten viikon päivät on nimetty naisten nimipäivien mukaan, ja tapahtuma alkaa ja loppuu Kaija Saariahon luottoartistien konserteilla. Naisten viikon Helmat heilumaan! -liput ovat nyt myynnissä Tiketissä.