Kaija Saariaho kuratoi kaksi 70-vuotisjuhlakuunsa esitystä – maanantaina 17.10. Musiikkitalon valtaavat Mirage ja Sotilas Fatzerin tarina

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa. Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.

Mirage. Kuva: Kaisa Näreranta.

Kamarimusiikilla on Kaija Saariaholle erityinen merkitys. Kun hän otti vastaan kauan harkittuaan Pariisin oopperan tilauksen toisesta oopperastaan Adriana Mater hän päätti, että jatkaa ennen kaikkea kamarimusiikin säveltämistä, koska se turvaa hänelle mahdollisimman henkilökohtaisen suhteen musiikkiinsa. Näitä intiimejä kosketuspintoja päästään tutkimaan Mirage-konsertissa Musiikkitalon Cameratassa maanantaina 17.10. kello 19–20.30, kun Sibelius-Akatemian opettajat ja opiskelijat esittävät Ylelle taltioitavassa konsertissa laajan kavalkadin soitin- ja vokaalimusiikkia.

Konsertin ohjelma on Saariahon kuratoima. Esityksessä ei ole väliaikaa ja siitä edetään saumattomasti illan toiseen tapahtumaan, Sotilas Fatzerin tarinaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdattamana.

Sotilas Fatzerin tarina perustuu vuonna 1917 syntyneeseen Igor Stravinskyn ja Charles Ferdinand Ramuz’n kirjoittamaan tarinaan “sotilaan” onnesta ja sen menettämisestä. Barrière on liittänyt teokseen kaksi Bertolt Brechtin keskeneräistä musiikillista näytelmää, jotka sijoittuvat ajallisesti ensimmäiseen maailmansotaan, Egoisti Johann Fatzerin tuho, ja Onnenjumala. Käsikirjoittaja-ohjaaja Aleksi Barrière kysyy, miksi vallankumoukset epäonnistuivat monessa maassa, joiden väestö oli valmis rakentamaan jotakin uutta vanhojen keisarikuntien raunioille. Tarina lähestyy yhtä historiamme ratkaisevimmista hetkistä, jolloin massapropagandasta ja mekaanisesta tuhosta tuli yhteiskuntamme pysyviä tekijöitä.

Barrièren mukaan ei ole sattumaa, että reaktiona totalitaariseen maailman syntyyn Stravinsky ja Brecht kehittivät taidemuodon, jota nykyään kutsumme “musiikkiteatteriksi”. Tässä ironisen filosofisessa ja poikkitaiteellisessa kamariteatterissa taidelajit eivät sulaudu yksiääniseksi kokonaisuudeksi, vaan käyvät tasa-arvoista keskustelua, joka on täynnä konfliktia ja vipinää. Luvassa on synenerginen ja immersiivinen kokemus, jossa yleisö otetaan osaksi esitystä.

17.10. Musiikkitalon Camerata-sali klo 19-20

Kaija Saariahon vokaali- ja kamarimusiikkia 1

Liput alkaen 18/8 € Ticketmasterista

Ohjelma:

Il pleut (1986)

Kaisa Ranta, sopraano, Olga Benito Ramírez, harppu

Tocar (2010)

Livia Schweizer, huilu, Hilda Kunnola, harppu

Changing light (2005)

Hanna Rantala, sopraano, Rebecca Roozeman, viulu

Duft (1990)

German Castilblanco Moreno, klarinetti

Adjö (1982/85)

Hanna Rantala, sopraano, Livia Schweizer, huilu, Kasperi Leponiemi, kitara

Die Aussicht (1996)

Kaisa Ranta, sopraano, Livia Schweizer, huilu, Kasperi Leponiemi, kitara, Rebecca Roozeman, viulu, Artturi Aalto, sello

Caliban’s Dream (1993)

Petteri Salomaa, baritoni, Artturi Winstén, klarinetti, Pasi Eerikäinen, mandoliini, Kasperi Leponiemi, kitara, Hilda Kunnola, harppu, Venla Lahti, kontrabasso

Miranda’s lament (1997)

Yolanda Harding, sopraano, Kim Hyesoo, klarinetti, Rebecca Roozeman, viulu, Olga Benito Ramírez, harppu, Venla Lahti, kontrabasso

Kaisa Ranta, sopraano, Artturi Aalto, sello, Lambis Pavlou, piano

17.10 Musiikkitalon ravintola klo 20.30

Sotilas Fatzerin tarina

Vapaa pääsy.

Musiikki: Igor Stravinsky

Teksti ja ohjaus: Aleksi Barrière

Rooleissa:

Thomas Kellner, näyttelijä, Aliisa Neige Barrière, viulu, Janne Valkeajoki, harmonikka, Lauri Sallinen, klarinetti, Lucia Schmidt, videotaide/video art

Kesto: 1 tunti

Esityskieli englanti, suomenkielinen tekstitys

Projekti sai kantaesityksensä Nordlyd-festivaalilla Oslossa kesäkuussa 2019.

Mirage
-konsertin ja Sotilas Fatzerin tarinan esitykset järjestää Musiikkitalon Urut Soimaan ry yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Musiikkiyhdistys Organo Novo ry:n kanssa. Tapahtumat mahdollistavat TAIKE, Jenny ja Antti WIhurin rahasto, Helsingin kaupunki ja Musiikkitalo.

Lisätietoja:

jan.lehtola@uniarts.fi

kaisa.nareranta@musiikkitalonsaatio.fi

Mirage. Kuva: Kaisa Näreranta.
Sotilas Fatzerin tarina. Kuva: Aleksi Barrière
Sopraano Yolanda Harding. Kuva: Darren Bell

Säveltäjä Cecilia Damströmin uutuusteoksilla keväällä 2023 jopa neljä maailmankantaesitystä1.2.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäisenä taidemusiikkia edustavana naisena Teosto-palkinnon voittaneen Cecilia Damströmin kevät 2023 on kiireisen tuottelias: luvassa on jopa neljän teoksen maailmankantaesitykset. Lisäksi Damströmin Teosto-palkittu sävellys ICE saa Saksan ensiesityksensä 17. toukokuuta Bambergin Sinfoniaorkesterin esittämänä, kapellimestari Ruth Reinhardtin johdolla.

Helsinki Litin ensimmäiset kansainväliset vieraat julki, mukana muun muassa Jamaica Kincaid ja August-palkittu Ia Genberg19.1.2023 11:00:00 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa feministisistä sarjakuvistaan sekä radio- ja podcast-ohjelmistaan tunnettu ruotsalainen Liv Strömquist ja Ia Genberg, joka voitti juuri Ruotsissa arvostetun August-palkinnon ensimmäisestä suomennetusta romaanistaan Yksityiskohdat. Bio Rexiin saapuu myös unkarilainen Man Booker Prize -palkittu László Krasznahorkai, joka oli jo pandemia-aikaan tulossa festivaalin peruuntuneseen ohjelmaan, ja arvostettu pitkän linjan kirjailija, PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.

Jo ennakkoon "täysosumaksi" sanottu Tuomo & Markus: Game Changing -albumi kaupoissa tänään13.1.2023 10:03:05 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon uusi, tuoreltaan "täysosumaksi" ja "käänteentekeväksi" hehkutettu albumi Game Changing ilmestyi tänään 13. tammikuuta. Pandemian ja vinyylitehtaiden ruuhkien vuoksi viivästynyt, nyt tuplavinyylinä ja digipack-CD:nä julkaistu Game Changing on Suomen ja maailman ensimmäinen analogisesti tuotettu Dolby Atmos -albumijulkaisu.

Helsinki Lit 2023 järjestetään jälleen toukokuussa – Early Bird -liput myynnissä nyt19.12.2022 13:20:34 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Ensimmäiset ohjelmajulkistukset ajoittuvat tammikuulle, ja luvassa on jälleen kaksi intensiivistä päivää ainutkertaisia keskusteluja, puheenvuoroja, vierailevien kirjailijoiden ja kirjallisuuden ystävien kohtaamisia – Helsinki Litin hengessä. Festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.