Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Between, musiikkiteatteriryhmä La Chambre aux échos'n näyttelijä Thomas Kellner. Kuva: Sami Sorasalmi

Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva Reconnaissance sisältää kiehtovan linkin lokakuussa Suomen ensi-iltansa saavaan Saariahon suurteokseen Innocence-oopperaan, sillä molempien monikielisen libreton on tehnyt dramaturgi-ohjaaja Aleksi Barrière, jonka luotsaama ranskalainen musiikkiteatteriryhmä La Chambre aux échos toteuttaa myös Between-esitykset.

Innocencen valmistumisen loppumetreillä sävelletty Reconnaissance on Saariaholle epätyypillisesti nykyteemainen ilmastonmuutoksesta kertova “tieteismadrigaali” – sävellyksen muoto sopii erityisen hyvin yhteiskunnalliseen kertomukseen. Teos on saanut innoituksensa Mars-planeetan maisemien uusien valokuvien katselemisesta, joista selviää miltä ennen mahdollisesti Maan kaltainen planeetta näyttää nyt, menetettyään ilmakehänsä. Reconnaissancen kuoro kertoo me-muodossa ihmiskunnan vallanhimosta ja leviämisestä Marsiin asti: uusi planeetta toimii meille “ruosteisena peilinä”. Mukana on otteita historiallisista äänistä: Andrei Tarkovskin kritiikkiä avaruuskilvan pinnallisuudesta ja Hopi-intiaanien myyttejä maailmojen syklisestä synnystä ja tuhosta, jonka aiheuttavat turmeltuneet kulttuurit. Teos on moniulotteinen katsaus ilmastokriisiin ja ongelmallisiin arvoihimme. Kuoromuoto kertoo tarinan koko ihmiskunnan näkökulmasta, hetkenä jolloin ensimmäistä kertaa joudumme miettimään itseämme ja kohtaloamme yhtenä eläinlajina ja ekosysteeminä.

Saariahon ensimmäinen näyttämöteos Study for Life saa uuden kantaesityksen 41 vuoden esityskiellon jälkeen Between-produktiossa (Kansallisoopperan Alminsali, kolme esitystä 31.8.-3.9.). Study for Life joutui aikoinaan esityskieltoon sävellyksessä käytetyn runoilija T.S. Eliotin tekstin vuoksi – Saariahon yllätykseksi kustantaja kielsi tuolloin tekstin käytön. Nyt lupa tekstin käyttämiseen on viimein saatu.

Teatro Productionsin tuottama Between pyrkii oopperatraditiosta tietoisena tuomaan musiikkiteatteriin uuden, aikaamme kuvastavan näkökulman. Yksi Between-kollaasin neljästä osasta pohjautuu Study for Life -teokseen,josta uusi sukupolvi luo nyt oman tulkintansa. Saariahon ensiaskeleeseen kohti oopperaa yhdistyy näyttämöversio viulukonsertosta Graal Théâtre, sekä uuden polven säveltäjien Sebastian Hillin ja Matias Vestergårdin luomat erilliset runolliset äänivisiot. Betweenin on laatinut musiikkiteatterikollektiivi La Chambre aux échos, Aleksi Barrièren ohjauksessa. Musiikin tulkitsee ranskalainen Secession Orchestra ja kapellimestarina toimii Clément Mao-Takacs, joka tulee myös johtamaan Innocencen esitykset.

Innocence-oopperan Suomen ensi-ilta on Kansallisoopperassa 21. lokakuuta. Teoksen suomenkielisen alkuperäislibreton on kirjoittanut kirjailija Sofi Oksanen. Pandemian vuoksi jo viiteen kertaan siirretty, ranskalaisfilosofi Simone Weilin elämään ja ajatuksiin pohjautuva La Passion de Simone -oratorio nähdään myös viimein Helsingin Musiikkitalossa joulukuun 2022 lopussa. Lisäksi Kaija Saariahon syntymäpäivän kunniaksi lokakuu täyttyy ympäri Suomen tapahtumista, joissa esitetään ja juhlitaan Saariahon musiikkia. Tapahtumat löytyvät kootusti uusilta juhlavuosivuilta saariaho70.fi

Reconnaissance 18.8. 2022, Temppeliaukion kirkko

Between (31.8.-3.9. 2022 Kansallisoopperan Alminsali, 3 esitystä)

Innocence-ooppera (21.10.-24.11. 2022 Suomen kansallisooppera, 11 esitystä)

La Passion de Simone, (29.-30.12. 2022, Musiikkitalo, 2 esitystä)

Kaija Saariaho kertoo Between-tuotannon Study for Life -sävellyksestä.

Aleksi Barrière. Kuva: Sakari Röyskö
Kaija Saariaho ja Sebastian Hilli Pariisin Pompidou-keskuksessa kesäkuussa 2022. Kuva: Jenny Jokela
Aleksi Barrière. Kuva: Sakari Röyskö

The Valkyriansilta vihdoin uutta musiikkia – Mr. Train -single ja video julki tänään, Monsterpiece-albumi ilmestyy lokakuun lopulla30.9.2022 10:14:33 EEST | Tiedote

Suomen parhaan ja kansainvälisesti tunnetuimman rocksteadya, skata, reggaeta ja punkia sulavasti yhdistelevän The Valkyriansin uusi single Mr. Train on ilmestynyt tänään sympaattisen ja nostalgisen junamatkavideon saattelemana. Pandemian vuoksi viivästynyt bändin odotettu 20-vuotisjuhla-albumi Monsterpiece ilmestyy 21. lokakuuta. Uusi levy on omistettu The Valkyriansin edesmenneelle kitaristille Juha “Gladiator” Laineelle.

Viimeinen maistiainen 14.10. ilmestyvältä Tuomo & Markus: Game Changing -albumilta julki tänään – Love Coming Down on Verneri Pohjolan haikean trumpetin saattelema antirakkauslaulu23.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Tuomo ja Markus -voimaduon uusi kappale Love Coming Down on julkaistu tänään. Viimeisen ja neljännen tulevalta Game Changing -levyltä (14.10. Grandpop Records) lohkaistun singlen tarina osuu ajan henkeen. Verneri Pohjolan jazzahtavien trumpettisoolojen kuljettama kappale pohtii esimerkiksi #metoo-kysymyksiä ja kyseenalaistaa rakkauden pyyteettömyyttä.

Akateeminen Kirjakauppa on solminut uuden vuokrasopimuksen – Kirjatalo pysyy Helsingissä historiallisella paikallaan myös tulevaisuudessa15.9.2022 12:35:02 EEST | Tiedote

Akateeminen Kirjakauppa on solminut jatkovuokrasopimuksen Helsingin Kirjatalosta. Uusi vuokrasopimus on voimassa 1.2.2023 - 31.1.2028. Vuonna 1893 perustettu “Kirjojen koti” Akateeminen Kirjakauppa on pysynyt samalla paikalla Helsingin Pohjoisesplanadin ja Keskuskadun kulmassa vuodesta 1969 saakka, jolloin Alvar Aallon suunnittelema Kirjatalo valmistui.

Katutaide- ja musiikkifestivaali Nummela Art Nightia tähdittävät maailmankuulu balilainen katutaiteilija WD ja kotimaisen vaihtoehtopopin kärkikaarti12.9.2022 12:27:47 EEST | Tiedote

Nummelan lentokentällä 8. lokakuuta järjestettävä Nummela Art Night -tapahtuma tarjoaa juhlijoiden iloksi taianomaisen katutaidekokonaisuuden ja yhden syksyn viimeisistä ulkoilmamusiikkifestivaaleista. Vihtiläisen Salla Ikosen kuratoima ja maailmankuulun balilaisen WD:n tähdittämä kuuden muraalitaiteilijan yhteisö luo pimenevään syysiltaan fantasian ja maagisen realismin maustamia hehkuvia teoksia. Visuaalisesti ainutlaatuisessa tapahtumassa esiintyy myös vaihtoehtoisemman popmusiikin kotimainen kärki: Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t. Ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin uusi albumi Believe It Or Not on suomalaisten sielunveljien tribuutti vanhan liiton gospelille2.9.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin odotettu soul-gospel-levy Believe It Or Not (Stupido Records) on julkaistu tänään CD- ja vinyyliformaateissa sekä suoratoistopalveluissa. Albumi sisältää 11 rakkaudella valittua sävellystä Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin rouheina tulkintoina. Mukana tekijöinä ovat traditionaalisten biisien lisäksi muun muassa Link Wray, Ray Charles, J.W. Johnson sekä Tom Waits. Levyllä kuullaan myös yksi Tuomari Nurmion alias Judge Bonen ja yksi Knucklebone Oscarin kirjoittama originaali.