Kaija Saariahon juhlavuosi huipentuu Suomen Säveltäjät Ry:n kunniajäsenyyteen ja La Passion de Simonen esityksiin Musiikkitalossa

Suomen Säveltäjät Ry on kutsunut Kaija Saariahon kunniajäsenekseen Jean Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivänä 8.12.2022. Saariaho on ensimmäinen kunniajäseneksi kutsuttu naissäveltäjä yhdistyksen historiassa. Tänä vuonna 70-vuotissyntymäpäiviään viettävän Saariahon juhlavuosi saa vielä elävän musiikillisen kruunun ennen uutta vuotta, kun Musiikkitalossa nähdään 29.-30.12. näyttämöllisen La Passion de Simone -oratorion kaksi esitystä. Teos on Saariaholle yksi hänen henkilökohtaisesti tärkeimmistä sävellyksistään.

La Passion de Simone -esityskuva. Kuvaaja: Charles Eric Kalifa.

Suomen Säveltäjät Ry julkisti Kaija Saariahon kunniajäsenyyden tänään.

Kaija Saariahon La Passion de Simone -esitykset kärsivät monien muiden tapahtumien tavoin pandemiasta, jopa siinä määrin, että niitä siirrettiin viisi kertaa. Nyt oratorio nähdään vihdoin Helsingissä.

– Pidän edelleen La Passion de Simonea itselleni tärkeimpänä näyttämöteoksena. Muut oopperani ovat saaneet enemmän suosiota, mutta tämän teoksen tinkimättömyys ja lempeys on syvällisin ja läpikuultavin asia jota haluan maailmaan välittää, Saariaho kertoo.

La Passion de Simone -oratorio pohjautuu ranskalaisfilosofi Simone Weilin (1909–1943) ajatuksiin ja elämään. Teos sopii erityisen hyvin esitettäväksi vuoden viimeisiin päiviin, sillä se peilaa puhdistautumista vanhasta ja uuden alkua. Muodoltaan Bachin passioiden innoittama oratorio voidaan kokea kollektiivisena myötäelämisen meditaationa, johon johdattavat sopraano Sayuri Araida, näyttelijä Isabelle Seleskovitch sekä vokaalikvartetti.

Musiikkitalon esityksissä lavalla nähdään pariisilaislähtöisen musiikkiteatteriryhmän La Chambre aux échos'n esiintyjien lisäksi suomalainen kamariorkesteri Avanti! jolla on pitkä ja kansainvälinen esityshistoria Kaija Saariahon sävellystaiteen tulkkina. Kapellimestarina esityksissä toimii ranskalainen Clément Mao-Takacs, joka johti muun muassa kaikki tämän syksyn Innocence-menestysoopperan esitykset Suomen Kansallisoopperassa. La Passion de Simone -oratorion näyttämöohjauksesta vastaa Aleksi Barrière. Esitykset tuottaa Teatro Productions Oy.
La Chambre aux échos tilasi La Passion de Simonen kamariorkesteriversion ja kantaesitti sen 2013 Melos-Ethos Festivaalilla Bratislavassa, Slovakiassa. Produktio on sen jälkeen matkustanut erilaisille festivaaleille (Saint-Denis, Bergen, Njord, Lublin) ja mm. New Yorkiin, Pariisiin, Kööpenhaminaan sekä eri oopperataloihin Ranskassa.

Ennen molempia Musiikkitalon esityksiä yleisöllä on mahdollisuus kuulla tekijöitä Musiikkitalon päälämpiössä maksuttomissa teosesittelyissä alkaen klo 17.30. Perjantaina 30.12. järjestetään paneelikeskustelu, jossa pohditaan Simone Weilin elämää, ajattelua sekä kirjoituksia, jotka tekivät Kaija Saariahoon vaikutuksen jo teini-ikäisenä.

– Weil oli äärettömän empaattinen ihminen, joka etsi vastauksia paitsi filosofina myös toiminnan kautta. Hän halusi kokea tehdastyöläisen rankan elämän ja fyysisestä heiveröisyydestään huolimatta toimi esimerkiksi ambulanssikuskina Espanjan sodassa. Weil on puhutteleva esimerkki ihmisestä, joka etsii olemassaolon tarkoitusta sekä sanoin että teoin, Kaija Saariaho toteaa.

La Passion de Simone Helsingin Musiikkitalossa:

To 29.12.
Klo 17.30 La Passion de Simone -teosesittely Musiikkitalon päälämpiössä (vapaa pääsy):
Jarkko Hartikaisen haastateltavina Aleksi Barrière ja Kaija Saariaho.
Klo 19.00 Musiikkitalon konserttisali: La Passion de Simone -oratorio
Teoksen kesto 65 minuuttia, ei väliaikaa.

Pe 30.12.
Klo 17.30 Paneelikeskustelu Musiikkitalon päälämpiössä (vapaa pääsy): Simone Weilin äärellä.
Vieraina Kaija Saariaho, Aleksi Barrière, Mirja Hartimo ja Jarkko S. Tuusvuori. Tilaisuuden juontaa Jaakko Belt.
Klo 19.00 Musiikkitalon konserttisali: La Passion de Simone -oratorio
Teoksen kesto 65 minuuttia, ei väliaikaa.

Liput ja lisätietoja (HUOM! Myynnissä myös edullisia opiskelijalippuja!)

La Passion de Simone -arvioita:

Esityksen jälkeen, tunnemme varmaan kaikki, että jotakin on meissä vähän muuttunut”.

– Bodil Maroni Jensen, musikkjournalistikk.no

Lisätietoja Kaija Saariahon Suomen Säveltäjät Ry:n kunniajäsenyydestä:
Vappu Verronen, Suomen Säveltäjät ry:n toiminnanjohtaja

Lisätiedot La Passion de Simone -esityksistä:

Kaisa Näreranta toimitusjohtaja, ceo
Teatro Productions Oy Ltd
+358 (0)50 584 4876 www.teatro.fi

La Passion de Simone -esityskuva. Kuvaaja: Charles Eric Kalifa.
Kaija Saariaho. Kuvaaja: Maarit Kytöharju

Helsinki Litin ensimmäiset kansainväliset vieraat julki, mukana muun muassa Jamaica Kincaid ja August-palkittu Ia Genberg19.1.2023 11:00:00 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa feministisistä sarjakuvistaan sekä radio- ja podcast-ohjelmistaan tunnettu ruotsalainen Liv Strömquist ja Ia Genberg, joka voitti juuri Ruotsissa arvostetun August-palkinnon ensimmäisestä suomennetusta romaanistaan Yksityiskohdat. Bio Rexiin saapuu myös unkarilainen Man Booker Prize -palkittu László Krasznahorkai, joka oli jo pandemia-aikaan tulossa festivaalin peruuntuneseen ohjelmaan, ja arvostettu pitkän linjan kirjailija, PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.

Jo ennakkoon "täysosumaksi" sanottu Tuomo & Markus: Game Changing -albumi kaupoissa tänään13.1.2023 10:03:05 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon uusi, tuoreltaan "täysosumaksi" ja "käänteentekeväksi" hehkutettu albumi Game Changing ilmestyi tänään 13. tammikuuta. Pandemian ja vinyylitehtaiden ruuhkien vuoksi viivästynyt, nyt tuplavinyylinä ja digipack-CD:nä julkaistu Game Changing on Suomen ja maailman ensimmäinen analogisesti tuotettu Dolby Atmos -albumijulkaisu.

Helsinki Lit 2023 järjestetään jälleen toukokuussa – Early Bird -liput myynnissä nyt19.12.2022 13:20:34 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Ensimmäiset ohjelmajulkistukset ajoittuvat tammikuulle, ja luvassa on jälleen kaksi intensiivistä päivää ainutkertaisia keskusteluja, puheenvuoroja, vierailevien kirjailijoiden ja kirjallisuuden ystävien kohtaamisia – Helsinki Litin hengessä. Festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.