Kaija Saariahon Musiikkitalolle säveltämä sisäänsoitto saa ensiesityksensä 4. syyskuuta 2019

Kaija Saariaho on säveltänyt Musiikkitalolle uuden sisäänsoiton Helsingin Musiikkitalo Oy:n tilauksesta. Sisäänsoitto saa ensiesityksensä Radion sinfoniaorkesterin syyskauden avajaiskonsertissa 4. syyskuuta 2019. Saariahon säveltämää sisäänsoittoa tullaan käyttämään kaikissa Musiikkitalon konserttisalin konserteissa ilmaisemaan konsertin alkua tai sen jatkumista.

Saariaho kuvailee sävellystyön olleen mielenkiintoinen ammatillinen haaste, sillä sävellys on tehty käyttömusiikiksi tiettyyn tilaan ja tiettyä tilannetta ajatellen. Vaikka teoksen pituus mitataan sekunneissa, on se vaatinut paljon ajatustyötä. Saariaho kertoo miettineensä paitsi musiikkia, myös tilan ja tilanteen teokselle asettamia akustisia vaatimuksia sekä sitä, että teoksen viesti välittyy selvästi.

“Osa yleisöstä kuulee sävellyksen viikoittain, osa kenties vain kerran tullessaan konserttiin. Konserttivieras saattaa soiton kuullessaan keskustella ystävän kanssa, tai olla ostamassa virvokkeita. Yhtä kaikki: tärkein asia ratkaistavaksi oli se, miten kuulija tunnistaa, onko kyseessä ensimmäinen, toinen vaiko viimeinen sisäänsoitto”, Saariaho sanoo.

Musiikkitalon sisäänsoitto on sävelletty kanteleelle ja lyömäsoittimille.
“Valitsin kanteleen, sillä ajattelin, että suomalaisen konserttitalon sisäänsoittoon sopii hyvin suomalainen soitin. Pidän myös kanteleen heleydestä. Korkeat ja kirkassointiset lyömäsoittimet tuovat puolestaan sävellykseen napakkuutta ja sopivaa signaalimaisuutta”, kuvailee Kaija Saariaho valintojaan.

Nauhoitteella soittavat Eija Kankaanranta, kantele ja Heikki Parviainen, lyömäsoittimet.
Nauhoitteen on äänittänyt ja miksannut Jori Tossavainen.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Pekka Kauranen, puh. 020 707 0401

Musikhusets konsertorgel förgylls av en internationell orgelkompositionstävling12.9.2019 13:33:02 EESTTiedote

Stiftelsen Musikhuset i Helsingfors anordnar en internationell orgelkompositionstävling. Med kompositionstävlingen vill vi sätta guldkant på Musikhusets nya Rieger-konsertorgel, som kommer att stå klar i slutet av 2022. Kompositionstävlingen är en strävan att främja samarbetet mellan organister, kompositörer och orkestrar och skapa nya och intressanta orgelkompositioner. Avsikten är att kompositionstävlingens vinnande verk ska uruppföras under 2023 vid konserter på den nybyggda orgeln i Musikhusets konsertsal.

An international composition contest for organ music will celebrate the new Musiikkitalo concert organ12.9.2019 13:33:01 EESTPress release

The Helsinki Music Centre Musiikkitalo Foundation is organising an international composition contest for organ music. The contest will celebrate Musiikkitalo’s new Rieger concert organ, which will be completed in late 2022. The contest will promote cooperation among organists, composers, and orchestras and produce new interesting organ music. To be played on the newly completed concert organ, the winning works will premiere in 2023 in the Musiikkitalo Concert Hall.

Musiikkitalon konserttiurkuja juhlistetaan kansainvälisellä urkusävellyskilpailulla12.9.2019 13:33:00 EESTTiedote

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää kansainvälisen urkusävellyskilpailun. Sävellyskilpailulla halutaan juhlistaa Musiikkitalon uusia Rieger-konserttiurkuja, jotka valmistuvat vuoden 2022 lopulla. Sävellyskilpailun pyrkimyksenä on edistää urkureiden, säveltäjien ja orkestereiden yhteistyötä sekä saada aikaan uusia kiinnostavia urkusävellyksiä. Tavoitteena on, että sävellyskilpailun voittajateokset saavat kantaesityksensä vuoden 2023 aikana Musiikkitalon konserteissa konserttisalin vastavalmistuneilla uruilla.