Kaija Saariahon Musiikkitalolle säveltämä sisäänsoitto saa ensiesityksensä 4. syyskuuta 2019

Kaija Saariaho on säveltänyt Musiikkitalolle uuden sisäänsoiton Helsingin Musiikkitalo Oy:n tilauksesta. Sisäänsoitto saa ensiesityksensä Radion sinfoniaorkesterin syyskauden avajaiskonsertissa 4. syyskuuta 2019. Saariahon säveltämää sisäänsoittoa tullaan käyttämään kaikissa Musiikkitalon konserttisalin konserteissa ilmaisemaan konsertin alkua tai sen jatkumista.

Saariaho kuvailee sävellystyön olleen mielenkiintoinen ammatillinen haaste, sillä sävellys on tehty käyttömusiikiksi tiettyyn tilaan ja tiettyä tilannetta ajatellen. Vaikka teoksen pituus mitataan sekunneissa, on se vaatinut paljon ajatustyötä. Saariaho kertoo miettineensä paitsi musiikkia, myös tilan ja tilanteen teokselle asettamia akustisia vaatimuksia sekä sitä, että teoksen viesti välittyy selvästi.

“Osa yleisöstä kuulee sävellyksen viikoittain, osa kenties vain kerran tullessaan konserttiin. Konserttivieras saattaa soiton kuullessaan keskustella ystävän kanssa, tai olla ostamassa virvokkeita. Yhtä kaikki: tärkein asia ratkaistavaksi oli se, miten kuulija tunnistaa, onko kyseessä ensimmäinen, toinen vaiko viimeinen sisäänsoitto”, Saariaho sanoo.

Musiikkitalon sisäänsoitto on sävelletty kanteleelle ja lyömäsoittimille.
“Valitsin kanteleen, sillä ajattelin, että suomalaisen konserttitalon sisäänsoittoon sopii hyvin suomalainen soitin. Pidän myös kanteleen heleydestä. Korkeat ja kirkassointiset lyömäsoittimet tuovat puolestaan sävellykseen napakkuutta ja sopivaa signaalimaisuutta”, kuvailee Kaija Saariaho valintojaan.

Nauhoitteella soittavat Eija Kankaanranta, kantele ja Heikki Parviainen, lyömäsoittimet.
Nauhoitteen on äänittänyt ja miksannut Jori Tossavainen.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Pekka Kauranen, puh. 020 707 0401

Musikhuset får världens största konsertsalorgel27.3.2020 09:00:00 EETTiedote

The Musiikkitalo Concert Hall will have the world’s largest concert hall organ27.3.2020 09:00:00 EETPress release

The Musiikkitalo concert hall organ project is now underway in Helsinki, Finland. In accordance with the results of international competitive bidding and the contract signed in June 2018, the organ will be built by Austrian organ builders Rieger Orgelbau. The instrument will have 123 registers, which will make it the world’s largest concert hall organ. The largest organ in Finland so far – the Lapua Cathedral organ – has 85 registers.