Kaikki 81 Flirt-junaa nyt liikenteessä
Junien toimitus on toteutunut sovitun aikataulun ja budjetin mukaisesti. Lisä- ja muutostöiden määrä hankinnassa on ollut vain noin prosentin hankinnan alkuperäisestä kauppahinnasta. Hankinta käsitti 32 + 9 junan perushankinnan ja 40 junan optiohankinnan, yhteensä 81 junayksikköä, joilla korvattiin 60- ja 70-luvulla valmistuneet VR:n lähiliikennejunat.
”Junakalustoyhtiön suurhankinta on myös merkittävä yhteistyöprojekti pääkaupunkiseudun kuntien, Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten, sekä HSL:n ja VR:n kesken. HSL-alueen lähijunaliikenteen kilpailuttamisen lähestyessä VR myi osuutensa Junakalustoyhtiöstä yhtiön kuntaosakkaille 15.8.2017 tehdyllä kaupalla”, Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiön toimitusjohtaja Yrjö Judström sanoo.
Uusien junien hankintaprojekti käynnistyi vuonna 2005. Tarjouskilpailun hinta-/laatu vertailussa voitti sveitsiläisen Stadlerin FLIRT-juna, tärkeitä tekijöitä olivat muun muassa talviolosuhteisiin sopiva varustelu, esteettömyys ja energiatehokkuus. Junien kulunvalvontalaitteet Junakalustoyhtiö hankki erikseen integroituna junahankintaan.
Hankinnan kokonaishinta on noin 520 miljoonaa euroa indeksikorotuksineen ja hankinta on toteutettu leasingrahoituksella niin, että Junakalustoyhtiön yhteistyökumppaneina ovat Handelsbanken Finans AB, Suomen sivukonttoritoiminta ja Nordea Rahoitus Oy.
Flirteillä eli Sm5-junayksiköillä on ajettu heinäkuun loppuun mennessä matkustajaliikennettä yhteensä noin 33,5 miljoonaa kilometriä. Ajokilometrejä junille kertyy noin 800 000 kilometriä kuukaudessa.
Junakalustoyhtiö on vuokrannut kaikki hankkimansa junat HSL:lle pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Junia liikennöi VR-Yhtymä Oy, joka vastaa myös junien kunnossapidosta.
”Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiö perustettiin Helsingin seudun lähiliikenteen kilpailutuksen mahdollistamiseksi. 81 junaa riittää nykyisen HSL-alueen junaliikenteen hoitamiseen noin 10 vuodeksi eteenpäin. Nyt on hyvä tilanne, että koko HSL-alueen liikennettä voidaan liikennöidä yhtenäisellä ja laadukkaalla kalustolla. Uuden kaluston käyttöönotto on näkynyt parannuksena asiakastyytyväisyystutkimuksissamme”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.
Junakalustoyhtiön junahankinta on osa valmisteluprosessia, joka mahdollistaa HSL-alueen lähijunaliikenteen kilpailuttamisen. Valmisteluun kuuluu myös, että Junakalustoyhtiö on vuokrannut pitkäaikaisella vuokrasopimuksella junien huoltoa ja kunnossapitoa varten tarpeelliset tilat Ilmalan varikolta. Kilpailutettu liikenne alkaa vuoden 2021 kesällä. HSL:n järjestämä markkinavuoropuhelu aloittaa HSL-alueen lähijunaliikenteen kilpailuttamisprosessin syksyllä 2017.
Yhteyshenkilöt
Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Judström, puh. 050 559 1902, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme