Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut
Lämpimät ja aurinkoiset säät näkyvät erityisesti jäätelöiden ja kylmien juomien myynnin kasvuna. Lämpiminä kesäkuukausina S-ruokakaupoista ostetaan erilaisia panimotuotteita litroissa mitattuna keskimäärin noin 30 % enemmän kuin edeltävinä kuukausina.
Myynnin kasvu on kaikkein kovinta pullotetuissa ja tölkitetyissä vesissä, joita myydään lämpiminä kesäkuukausina jopa 70 % muita kuukausia enemmän. Seuraavaksi eniten kasvua on viineissä, lonkeroissa ja siidereissä. Kesän uutuusjuomien joukosta ei ole tänä vuonna noussut mitään erityistä hittiä, vaan myynnit noudattelevat aiemmilta kesiltä tuttuja kehityslukuja. Yhtenä trendinä on kuitenkin huomattavissa, että valikoimiin tulleet alkoholittomat mocktailit nostavat päätään.
Jäätelöaltaan uutuustuotteet puolestaan ovat kiinnostaneet suomalaisia suuresti, ja tyypillisesti muutama uutuuksista nousee myös kesän myydyimpien jäätelöiden joukkoon. Tänä kesänä hittejä ovat olleet Fazer Premium Milk Chocolate -jäätelösarja, 3 Kaverin jäätelöpuikot ja Jättis Muumi -tuutit.
Suomalaisten suosikkijäätelömakuja ovat perinteisesti suklaa, toffee ja marjamaut. Myös myydyimmät tuotteet ovat pysyneet samoina jo pitkään: parhaiten kaupaksi käyvät perinteinen 1 litran vaniljajäätelö sekä suklaiset ja toffeiset tuutit ja puikot.
”Kysyntä on kasvussa sekä herkuttelu-, vege- ja lifestylejäätelöissä, kuten sokeroimattomissa ja proteiinipitoisissa vaihtoehdoissa. Kerta-annosjäätelöissä on selvästi kahden suuntaista trendiä: sekä tuhdimmat isot puikot ja tuutit että raikkaat ja kevyet mehujäät ovat kasvattaneet myyntiään”, paljastaa valikoimapäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta.
Karkkipussit maistuvat lomailijoille, suklaan myynti laskee kesähelteillä
Makeisten osalta kesällä myydään erityisesti karkkipusseja kotiin, mökeille ja juhliin. Suklaan myynti taas hieman laskee etenkin lämpimien säiden aikaan. Koronatilanteen aikana kotiin ostettavien suklaa- ja makeispakkausten myynti kasvoi jopa yli 20 %.
Kuten kekseissä, myös makeisissa tutut kestosuosikit pitävät pintansa. Kategorioidensa myydyimpiä tuotteita S-ruokakaupoissa ovat olleet vuodesta toiseen Karl Fazer -maitosuklaalevy, Fazer Remix -makeissekoitepussi, Tupla Maxi -suklaapatukka ja Jenkki Spearmint -purukumi. Tämän kesän uutuushittejä ovat puolestaan olleet Karl Fazer Vadelma-lakritsi -suklaalevy, TV Mix Laku -makeispussi ja Kismet Remix -suklaapatukka.
”Makeisissa viime vuosien trendeinä ovat olleet muun muassa tuttujen makeismakujen tuominen uusiin tuotemuotoihin, joista esimerkkejä ovat Fazerin Dumle-, Tyrkisk Peber- ja Tutti Frutti -suklaalevyt. Lisäksi keinotekoisia ainesosia on vaihdettu makeisissa luonnollisiin ja tuotteita on muutettu vegaanisiksi. Yhtenä trendinä on nähtävissä myös kaakaon sertifiointi”, sanoo valikoimapäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta.
Suomalaisten suosikkikeksejä ovat cookiet
Keksit kuuluvat monen suomalaisen kesään, ja myydyimpien tuotteiden joukosta löytyy jokakesäisiä kestosuosikkeja. Erityisesti cookies-tyyppiset keksit maistuvat suomalaisille: S-ruokakauppojen tämän kesän myydyin keksipaketti on Rainbow Cookies maussa karpalo-valkosuklaa, ja viidenneltä sijalta löytyy sama tuote suklaanmakuisena.
Suomalaiset rakastavat myös kaurakeksejä, suolakeksejä, välipalakeksejä ja erilaisia täytekeksejä. Viiden myydyimmän keksien listalta löytyvät cookieiden lisäksi X-tra leivoskeksi appelsiini, Kantolan Cream cracker sekä Filipinos valkosuklaa. Kesän uutuuskekseistä suosituimpia ovat Jaffa Remix greippi ja Fasupala Marianne, jotka ovat makuina tuttuja makeismaailmasta. Kysyntää on myös perinteisemmille kekseille: esimerkiksi Kotimaista-merkin kaneliässien myynti on lähes 60 % kasvussa.
Keksitrendeissä on näkyvillä peruskahvikeksien myynnin kasvu. Toisaalta monet etsivät terveellisempiä vaihtoehtoja, ja etenkin välipalakekseissä päätään nostavat 100 % kauraa sisältävät keksit. Myös vegaanisille vaihtoehdoille on kysyntää. Kevään poikkeusolojen aikana suomalaisiin iskenyt leipomisinnostus puolestaan näkyi Digestive-keksien myynnin kasvuna.
Kotimaisista marjoista maistuu erityisesti mansikka
Myös erilaiset terveellisemmät herkut, kuten marjat ja hedelmät, käyvät lämpiminä kesäpäivinä hyvin kaupaksi. Hedelmä- ja vihannesosastolle varsinaisia uutuustuotteita tulee harvoin, vaan valikoimassa korostuu satokausiajattelu eli se, mitkä tuotteet ovat milloinkin parhaimmillaan.
Tämän keväällä uutuus myymälöiden HeVi-osastoilla, raikkaita täysmehuja ja smoothieita sisältävä Mehustamo-tuotesarja, on noussut nopeasti asiakkaiden suosioon. Myydyin näistä on ollut alusta saakka inkiväärishotti, minkä lisäksi mansikkapohjaiset Mehustamo-tuotteet (Bestikset-smoothie ja Kesäkaipuu-täysmehu) ovat nousseet suosituiksi.
Kotimaisten marjojen ilmestyminen kauppaan kesällä on monelle odotettu tapahtuma. Kotimaisten marjojen kaudella myydyimpänä on vuodesta toiseen suomalaisten kestosuosikki eli mansikka. Suosituimpien kesäherkkujen joukkoon lukeutuu myös kotimainen varhaisperuna. S-ryhmä on mukana myös ProAgrian #peruna365-kampanjassa nostamassa kotimaista perunaa trendikkääksi ja vastuulliseksi ruokailmiöksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme