Kaivosteollisuus ry

Kaivosteollisuus herättelee Suomea valmistautumaan raaka-ainepulaan

Suomen raaka-ainehuollon epävarmuus huoletti Kaivosteollisuus ry:n syyskokouksessa. Uutinen Keliberin investoinnista akkukemikaalitehtaaseen puolestaan herätti uskoa tulevaan. Puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Agnico Eagle Finlandin toimitusjohtaja Jani Lösönen.

Kaivosteollisuus ry:n syyskokouksessa keskusteltiin paljon raaka-aineiden saatavuudesta. Globaali pandemia ja Venäjän käynnistämä sota Ukrainassa ovat osoittaneet konkreettisesti, kuinka haavoittuva koko Eurooppa on raaka-aineiden saannin suhteen.

Euroopan komissio ja EU-parlamentti ovat heränneet jo jonkin aikaa sitten raaka-ainepulaan, joka voi pahentua nykyisestä huomattavastikin. EU on ehtinyt lanseerata muun muassa EU:n raaka-ainealoitteen (European Critical Raw Materials Act).

”Investointien, työpaikkojen ja talouden merkitystä ei oikein haluta ymmärtää. Ilmiö näkyy poliittisessa keskustelussa, josta raaka-aineet puuttuvat lähes tyystin. Siksi saatamme tilanteen pahentuessa ajautua vaikeuksiin silmät ummessa”, sanoo Kaivosteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Pekka Suomela.

Toisaalta Keliberin suurinvestointi kaivokseen ja akkukemikaalitehtaaseen kertoo, että Suomi on tehnyt paljon myös oikeita strategisia valintoja. Vihreä siirtymä ja vastuulliset toimintamallit avaavat Suomessa toimivalle mineraaliklusterille uusia tilaisuuksia.

Vastuullisten toimintamallien jatkuva kehittäminen onkin yksi Kaivosteollisuuden ensi vuoden teemoista. Kaivosteollisuus on kehittänyt eteenpäin jo muutaman vuoden ajan alkujaan kanadalaista TSM-vastuullisuuskehikkoa.

”Tuo työ jatkuu, ja otammekin ensi vuonna käyttöön uusia vastuullisuuden työkaluja”, sanoo Suomela.

Lösönen jatkaa hallituksen puheenjohtajana

Syyskokouksessa valittiin uudelleen koko Kaivosteollisuus ry:n hallitus. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Agnico Eagle Finlandin toimitusjohtaja Jani Lösönen ja varapuheenjohtajana Pertti Lamberg, AA Sakatti Mining Oy.

Lisätietoja:
Pekka Suomela +358 40 533 2848 tai pekka.suomela@teknologiateollisuus.fi

Kaivosteollisuus ry

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kaivosteollisuus ry

Raaka-aineet on tärkeä huomioida hallitusohjelmassa17.4.2023 10:38:44 EEST | Tiedote

Hallitustunnustelija, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo esittää eduskuntapuolueille hyviä kysymyksiä, joihin vastaaminen antaa varmasti vahvan perustan uuden hallituksen muodostamiselle. 24 kysymyksen joukosta puuttuu kuitenkin elintärkeä kysymys raaka-aineiden riittävyydestä. Suomelta on tähän mennessä puuttunut selkeä strategia, miten maa turvaa raaka-aineiden saannin, jos kansainvälisiin toimitusketjuihin tulee nykyistäkin suurempia häiriöitä. Esimerkiksi Kiinassa ja Yhdysvalloissa raaka-aineet ovat olleet vuosikausia keskeinen asia. EU on herännyt raaka-ainehanojen tiukkenemiseen pari vuotta sitten. Euroopan komissio julkisti maaliskuussa ehdotuksensa kriittisen raaka-aineiden saannin varmistamisesta (European Critical Raw Materials Act). Suomessa raaka-aineet eivät ole tähän saakka olleet tärkeä kysymys. ”Toivoisi että viimeistään nyt muodostettava hallitus huomioisi maan kannalta kriittisen kysymyksen raaka-aineiden saamisesta”, sanoo Kaivosteollisuus ry:n toiminnanjohtaja P

​EU:n raaka-ainepolitiikka etenee – Suomella arvoketjut valmiina​ 16.3.2023 15:38:26 EET | Tiedote

Tänään julkistettu EU:n kriittisten raaka-aineiden lainsäädäntökokonaisuus vahvistaa Suomessa jo hyvin tiedetyn asian: Eurooppa tarvitsee omaa kaivostuotantoa ja malminetsintää. Vihreä siirtymä ei toteudu ilman metalleja. – On hienoa, että EU:ssa nyt ensimmäistä kertaa kunnolla kiinnitetään huomiota metallien ja mineraalien saatavuuteen, Kaivosteollisuuden toiminnanjohtaja Pekka Suomela kiittelee. EU:n tavoitteet ovat kunnianhimoiset eurooppalaisen tuotannon kasvattamisen osalta, vaikka jatkossakin nojaudutaan merkittävästi EU:n ulkopuolisiin lähteisiin. Komissaari Breton kiinnitti tiedotustilaisuudessa huomiota lupakäsittelyn kehittämiseen. Euroopan komission ehdotus sisältää ajatuksen nopeutetuista lupamenettelyistä. Tämä asia on myös Suomessa hyvin esillä, ja tuleva eduskunta voi kehittää menettelyjä sisällyttämällä kaivostoimialan nopeampaan lupaprosessiin. Samaan aikaan julkaistu Net Zero Industry Act -paketti vihreän siirtymän teknologiaratkaisuista edellyttää metallien ja minera