Kajaanin Katajamäen tuulivoimapuiston YVA käynnistynyt (Kainuu, Pohjois-Savo)

Kainuun ELY-keskus on vastaanottanut ympäristövaikutusten arviointiohjelman Fortumin tuulivoimapuisto –hankkeesta Kajaanin Katajamäellä.

Fortum Power and Heat Oy suunnittelee Katajamäen tuulivoimapuistoa Kajaanin kaupungin alueelle. Hankealue rajautuu etelässä Sonkajärven kunnan rajaan.

Hankealueelle suunnitellaan enintään 55 uuden tuulivoimalan rakentamista. Suunniteltujen voimaloiden kokonaiskorkeus on korkeintaan 300 metriä ja yksikköteho 5–10 MW. Hankealueen koko on noin 8 600 hehtaaria.

Hankkeen arviointiohjelma on nähtävillä 21.4.−20.5.2021 mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten internetissä osoitteessa: www.ymparisto.fi/katajamakituulivoimaYVA

Kuulutus on julkaistu Kajaanin ja Sonkajärven infopisteillä sekä Kainuun ELY-keskuksen internetsivuilla. Lisäksi Kainuun ELY-keskus on lähettänyt lausuntopyyntöjä vaikutusalueen viranomaisille sekä alueella toimiville yhdistyksille.

Arviointiohjelmasta voi esittää mielipiteitä ja antaa lausuntoja kirjallisesti toimittamalla ne Kainuun ELY-keskukseen 20.5.2021 mennessä:

• sähköpostilla: kirjaamo.kainuu@ely-keskus.fi tai
  • postitse: Kainuun ELY-keskus, PL 115, 87101 Kajaani (käyntiosoite Kalliokatu 4).

Arviointiohjelmaa ja hanketta käsittelevä yleisötilaisuus järjestetään sähköisesti 3.5.2021 klo 17.30 alkaen. Tilaisuuden linkki löytyy www.ymparisto.fi/katajamakituulivoimaYVA

Kainuun ELY-keskus

ympäristöasiantuntija Jenni Väisänen, jenni.vaisanen@ely-keskus.fi, p. 0295 023 012

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg gäller fortfarande - alla icke-nödvändiga resor med förbindelsefartyg bör fortfarande undvikas3.5.2021 12:20:00 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Begränsningarna gäller fortfarande på förbindelsefartygen, även om de för kollektivtrafikens del redan har hävts. Eventuella karantänsituationer och sjukdomar hos arbetstagarna kan om de genomförs orsaka betydande förändringar och begränsningar i skärgårdstrafiken. När sommarsäsongen inleds uppmanar NTM-centralen alla som använder förbindelsefartygstrafiken att fortsättningsvis undvika alla icke-nödvändiga resor så att alla passagerare får plats ombord på fartygen. Begränsningarnas ändamålsenlighet bedöms enligt coronasituationens utveckling.

Yhteysalusten matkustajarajoituksen edelleen voimassa - vältettävä edelleen kaikkia ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla3.5.2021 12:20:00 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Rajoitukset ovat edelleen voimassa yhteysaluksilla, vaikka ne ovat joukkoliikenteen osalta jo purettu. Mahdolliset työntekijöiden karanteenitilanteet ja sairastumiset voivat toteutuessaan aiheuttaa merkittäviäkin muutoksia ja rajoituksia saaristoliikenteeseen. Kesäsesongin käynnistyessä ELY-keskus vetoaakin kaikkia yhteysalusliikennettä käyttäviä välttämään edelleen kaikkia ei-välttämättömiä matkoja, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin. Rajoitusten tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan koronatilanteen kehittymisen mukaan.