Kaksi suomalaisnuorta palkittiin EU:n nuorten tiedekilpailussa

Olli Järviniemi sijoittui toiselle sijalle Euroopan unionin nuorten tiedekilpailussa. Ronja Holopainen sai kilpailussa kunniamaininnan. Bulgariassa järjestettyyn kilpailuun osallistui yli 155 nuorta 39 Euroopan maasta.

Olli Järviniemi (18 v.) osoitti kilpailutyössään todeksi neljä polynomien alkutekijöitä käsittelevää lausetta. Työn päätuloksena hän todistaa tietynlaisen polynomin olemassaolon. Hän löysi polynomin suunnittelemalla ja toteuttamalla oman algoritminsa C++-ohjelmointikielellä. Työ sisältää uutta tutkimustietoa, mikä ei aina toteudu matematiikan alalla edes Pro gradu -töissä.

Tutkimusta tehdessään Järviniemi opiskeli Päivölän opistossa. Hän valmistui viime keväänä ja opiskelee matematiikkaa nyt Helsingin yliopistossa. Opintojen ohella hän jatkaa mahdollisuuksien mukaan tutkimustyön tekemistä. Järviniemi myös valmentaa muita nuoria matematiikkakilpailuihin. Matematiikassa Järviniemeä kiinnostaa sen eksaktius.

– Kun aloitin matematiikan parissa, tykkäsin lisäksi erilaisten ongelmien ratkaisusta. Nykyään minua kiinnostaa eniten rakenteet: miten jotkin objektit käyttäytyvät, mitä niistä voidaan sanoa? Yksi esimerkki tästä on polynomien alkutekijät.

5 000 euron palkintosumman ohella Järviniemi voitti kunniapalkintona matkan Lontooseen kansainväliseen nuorten tiedeforumiin 2020. Kahden viikon aikana hän tapaa nuoria tieteen tekijöitä ympäri maailmaa.

Naisten tasa-arvon edistämistä käytännössä

Ronja Holopaisen (19 v.) kunniamaininnan saanut kilpailutyö kantaa nimeä EcoMe: ekologinen, edullinen ja uudelleenkäytettävä kuukautissuoja kehittyville maille. EcoMe-kuukautissuojan pohja on lääketieteellisesti hyväksyttyä silikonia, samaa jota käytetään kuukupeissa. Suojan absorboiva osa on merisientä.

Idea kuukautissuojan kehittämiseen syntyi jouluna 2016, kun Holopainen oli matkalla Nepalissa. Hän näki köyhällä maaseudulla tyttöjä, jotka olivat lopettaneet koulunkäynnin kuukautisten vuoksi.

– Maailmassa on yli 60 miljoonaa alle 15-vuotiasta tyttöä koulutuksen ulkopuolella, joten koin, että jonkin tyyppinen ratkaisumalli tulisi kehittää, kuvaa Holopainen

Itse tuotteen ohella Holopainen selvitti kyselytutkimuksella kuukausiin liittyviä tabuja Mongoliassa, Kiinassa ja Azerbaidzanissa. Kyselyn lopputuloksena syntyi mobiilisovellus EdMe (Educate Me). Ilmaisessa android-sovelluksessa on kerrottu biologiasta murrosiän takana, seksuaalisuudesta, ehkäisystä ja eri kuukautissuojavaihtoehdoista.

– Olen monesti huomannut, kuinka puutteelliset tiedot ihmisillä näistä on. Monissa maissa seksuaalikasvatus ei kuulu opintosuunnitelmaan. Koin, että virheelliset käsitykset ja myytit kumotaan tieteellisesti perustelluilla vastauksilla.

Holopainen kirjoitti Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta IB-ylioppilaaksi viime keväänä. Vuoden kuluttua Holopainen toivoo aloittavansa lääketieteen opinnot.

Lisätietoa kilpailusta: https://eucys.eu/

Olli Järviniemi