Kaksosten päivänä 2.2.2020 juhlitaan kaksosia

Suomen Monikkoperheet ry:n lanseeraamaa Kaksosten päivää vietetään perinteisesti 2. helmikuuta. Vuonna 2020 Kaksosten päivän teemana on Kohtaa kaksonen yksilönä. Tällä halutaan muistuttaa siitä, että kukin kaksosista tai kolmosista on ainutlaatuinen yksilö, vaikka muistuttaisi ulkonäöltään kaksos-, kolmos- tai nelossisarustaan.

Kaksosten päivän alla julkaistaan myös ensimmäinen suomalainen monikkosisarusten elämää käsittelevä tietokirja Kiehtova kaksosuus: monikkosisarusten elämää. Teos käsittelee kaksosten ja muiden monikkosisarusten elämää monipuolisesti ja moniäänisesti. Millaisia uskomuksia ja kulttuurisia kuvia kaksosuuteen liitetään? Millaista on odottaa, hoitaa ja kasvattaa kahta tai useampaa samanikäistä lasta? Miten elämänmittainen sisarussuhde vaikuttaa identiteetin kehitykseen, ja miten monikkosisarukset itse kokevat tämän suhteen? Mukana on myös lähipiirin – esimerkiksi puolison, isovanhemman ja lapsen – näkökulmia.

Kirjan ovat toimittaneet Suomen Monikkoperheet ry:n toiminnanjohtaja Ulla Kumpula sekä geneettisen epidemiologian professori Jaakko Kaprio, kehittämispäällikkö Anniina Lavikainen ja lastenpsykiatrian emeritaprofessori Irma Moilanen. Kirjan kustantajana toimii Gaudeamus.

Kirja tuo esiin monikkosisaruuden monimuotoisuuden ja monimutkaisuuden biologisesti, psykologisesti ja kulttuurisesti tarkasteltuna. Kirjan keskeisenä viestinä on se, että monikkosisarus toivoo tulevansa kohdatuksi ensisijaisesti yksilönä.

Tapahtumia eri puolilla Suomea

Alueelliset monikkoperheyhdistykset juhlistavat Kaksosten päivää tammi-helmikuun vaihteessa. Ne järjestävät perheille suunnattuja tapahtumia omalla alueellaan. Tarkat tiedot näistä tapahtumista päivitetään Suomen Monikkoperheiden www-sivulle www.suomenmonikkoperheet.fi tammikuun 2020 aikana.

Vuoden 2020 alussa alkaa myös #Monikkomyytit-somekampanja, jossa rikotaan erityisesti kaksosiin, mutta myös kolmosiin liittyviä myyttejä. #Monikkomyytit-kampanja näkyy Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Vuoden kahdentoista kuukauden aikana avataan jokaisena yksi myytti.

Suomen Monikkoperheet ry:n keskeiset tiedotuskanavat päivään liittyen ovat Facebook-sivut Valtakunnallinen Kaksosten päivä ja Suomen Monikkoperheet ry sekä Instagram-tili Monikkoperheet ja Twitter-tili Suomen Monikkoperheet ry.

Raisa OjaluotoVapaaehtoistoiminnan koordinaattori

Alueellisten monikkoperheyhdistysten vertais- ja vapaaehtoistoiminnan tukeminen ja kehittäminen, monikkoperhevalmennustoiminta, nettivertaisohjaus, paikallinen vaikuttaminen.

045 882 5383koordinaattori@suomenmonikkoperheet.fi

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 800 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin. Vuonna 2018 syntyi kaksoset 627 perheeseen ja kolmoset 6 perheeseen. Kaksosista kolmasosa on perimältään identtisiä.

Suomen Monikkoperheet ry kerää lahjoitusvaroja kaksosten, kolmosten ja nelosten perheiden jaksamisen tueksi8.7.2019 14:58:46 EESTTiedote

Suomessa syntyy vuosittain kaksoset tai kolmoset noin 700 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin. Suomen Monikkoperheet ry on käynnistänyt rahankeräyskampanjan työlle, joka auttaa ennaltaehkäisevästi monikkoperheiden jaksamista ja tiedon saantia. Lahjoittaminen on mahdollista monin eri tavoin osoitteesta www.suomenmonikkoperheet.fi/lahjoita tai Suomen Monikkoperheet ry:n Facebook-sivulla.