Kala pisti evät taskuun – SEA LIFEn eläintenhoitaja säikähti

”Havaitsin Pörrön oikean rintaevän kadonneen! Säikähdin pahanpäiväisesti, koska kaloilla tunnetaan nopeasti eteneviä sieni- ja bakteeri-infektioita, jotka voivat tuhota kokonaisen evän lyhyessä ajassa. Pörröön oli selvästi iskenyt tällainen vakava sairaus. Riensin hakemaan kameran ottaakseni vauriosta kuvan eläinlääkärille, mutta altaalle palattuani huomasin, että Pörrön molemmat rintaevät olivatkin tallessa. Kuvittelin nähneeni harhoja ja palasin päivän töiden pariin. Viimeistään seuraavana päivänä arvelin seonneeni, koska Pörrön evä oli jälleen kadonnut”, kertoo Emilia Friman.

Pallokalat

Pallokalat kuuluvat pitkälle kehittyneeseen jäykkäleukaisten kalojen heimoon, ja ne ovat läheistä sukua mm. siilikaloille. Ne kykenevät vaaran uhatessa imemään itseensä merivettä ja pullistumaan vaikeasti nieltäväksi, joskus piikikkääksi, palloksi. Lisäksi niiden kudoksissa on erittäin voimakasta Tetrodotoksiini-hermomyrkkyä. Japanissa pallokaloista valmistetaan Fugu-nimistä ruokalajia. Vuosittain lukuisia ihmisiä menehtyy väärin valmistetun Fugun aiheuttamaan myrkytykseen. Tänä päivänä pallokaloja tunnetaan yli 100 eri lajia. Lajia tavataan trooppisissa vesissä eri puolilla maailmaa.

Koska kuvamateriaalia ei tapauksesta ole, toivommekin asiassa sinun apuanne. Mikäli onnistut ikuistamaan Pörrön akvaariossaan evät taskussa, välitäthän siitä meille kuvan. Voit lähettää kuvan meille osoitteeseen marketing@sealife.fi tai käyttää #pörrökala ja #sealifehelsinki Facebookissa ja Instagramissa. Onnistuneen kuvan ottaja palkitaan SEA LIFEn pääsylipuilla. Lähetäthän kuvasi viimeistään 31.7.2018.

Pippuripallokala Pörrö

Markkinointi