Kalan suosio joulun ajan ruokana kasvaa – myös sushi maistuu joulusesongissa

Kalalla on vahva perinne ja asema suomalaisten jouluruokapöydässä. Joulukuu onkin suosituin kalanostokuukausi, sillä silloin kalaa ostetaan yli 50 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Itsenäisyyspäivän tienoilla kalan myynti tuplaantuu edellisen viikon vastaaviin myyntipäiviin verrattuna. Lohi on edelleen ehdoton kalapöydän suosikki, mutta myös erityisesti juhlakausien kalatuotteet, kuten mädit, kiinnostavat jatkuvasti enemmän. Uusimpina herkkuina maistuvat erilaiset kala- ja äyriäistahnat sekä -salaatit. Muita suosittuja joulun ajan kalalajeja ovat lipeäkala, silakka, savulohi sekä silli.
Alueellisia eroja löytyy suosituimpien kalalajien välillä. Esimerkiksi silakka on erityisesti satakuntalainen jouluherkku, jota alueella myydään viisinkertainen määrä S-ryhmän kokonaiskeskimäärään verrattuna. Lipeäkalalla puolestaan herkutellaan yli kolminkertainen määrä Pohjanmaalla ja lähes yhtä innokkaasti Ahvenanmaalla. Kainuussa ja Satakunnassa maistuu erityisesti kirjolohi. Uudellamaalla syödään hyvin tasaisesti eri kalalajeja. Sushi nähdään nousseen joulunajan ruoaksi koko maassa, mutta suosio korostuu Uudellamaalla ja Pirkanmaalla.
- Sushi on maistuvaa ja vaivatonta syötävää, mikä varmasti helpottaa joulunalusajan ruoanlaitossa. Uskon kyllä, että sushi on myös löytänyt osaksi monien joulun kalapöytää.Myös blinit, joiden kanssa herkutellaan erilaisia kalatuotteita kuten mätejä, näyttävät kasvattaneen joulunajan suosiotaan, kertoo S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen.
Entä haastaako kala jo joulupöydän kuninkaan kinkun?
- Joulukinkku pitää edelleen suosionsa kilomäärissä katsottuna, sitä myydään joulukuussa puolitoistakertainen määrä tuoreen kalan myyntimäärään verrattuna. Joulukinkun osuus kaikesta joulukuun lihamyynnistä on 20 prosenttia. Toki siinä missä kalan suosion nähdään kasvaneen, havaitaan kinkussa myytyjen kilomäärien laskeneen. Tänäkin vuonna monissa perheissä ostetaan aiempaa pienempi kinkku, ja osa kysynnästä on siirtynyt valmiiksi kypsennettyihin vaihtoehtoihin sekä kalkkunaan, Kovalainen kertoo.
Joulukalan ostamista ei tarvitse jättää viimetinkaan, sillä tuore kala säilyy kalalajista riippuen hyvänä useamman päivän, kun sitä säilytetään 0–3 asteessa. Aina kun säilytyslämpötila nousee asteella, kalan säilyvyys lyhenee päivällä. Kotijääkaapin lämpötila on yleensä 5–6 astetta, jonne joulukalat kannattaa hakea kaupasta aikaisintaan kaksi päivää ennen syömistä. Tuoreen kalan voi myös pakastaa kotona, jolloin se säilyy hyvänä parista viikosta kuukauteen.
- Kala säilyy tuoreena yllättävänkin hyvin ja valmistettuna sen säilyvyys viileässä jatkuu muutaman päivän. Joulukalojen rippeet on myös helppo hyödyntää välipäivien maukkaisiin arkiruokiin, kuten pitsaan, lohikeittoon, janssoninkiusaukseen, pastakastikkeisiin tai vaikkapa kalaburgereihin, ehdottaa Kovalainen.
Vinkkejä välipäivien kalaresepteistä: yhteishyvä.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, p. 040 5277152, mikko.kovalainen(a)sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme