SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kalan suosio joulun ajan ruokana kasvaa – myös sushi maistuu joulusesongissa

Jaa
Kala suomalaisten jouluruokana on nostanut suosiotaan vuosi vuodelta. Kalaa syödään joulukuussa noin 50 prosenttia keskimääräistä kuukautta enemmän, suosituimpana lajina on lohi. Samalla myös sushin nauttiminen joulunajan ruokana on kasvussa. Joulukuussa ostetaankin kalaa eniten koko vuoden aikana.
Kuvaaja: Sami Heiskanen
Kuvaaja: Sami Heiskanen

Kalalla on vahva perinne ja asema suomalaisten jouluruokapöydässä. Joulukuu onkin suosituin kalanostokuukausi, sillä silloin kalaa ostetaan yli 50 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Itsenäisyyspäivän tienoilla kalan myynti tuplaantuu edellisen viikon vastaaviin myyntipäiviin verrattuna. Lohi on edelleen ehdoton kalapöydän suosikki, mutta myös erityisesti juhlakausien kalatuotteet, kuten mädit, kiinnostavat jatkuvasti enemmän. Uusimpina herkkuina maistuvat erilaiset kala- ja äyriäistahnat sekä -salaatit. Muita suosittuja joulun ajan kalalajeja ovat lipeäkala, silakka, savulohi sekä silli.

Alueellisia eroja löytyy suosituimpien kalalajien välillä. Esimerkiksi silakka on erityisesti satakuntalainen jouluherkku, jota alueella myydään viisinkertainen määrä S-ryhmän kokonaiskeskimäärään verrattuna. Lipeäkalalla puolestaan herkutellaan yli kolminkertainen määrä Pohjanmaalla ja lähes yhtä innokkaasti Ahvenanmaalla. Kainuussa ja Satakunnassa maistuu erityisesti kirjolohi. Uudellamaalla syödään hyvin tasaisesti eri kalalajeja. Sushi nähdään nousseen joulunajan ruoaksi koko maassa, mutta suosio korostuu Uudellamaalla ja Pirkanmaalla.

- Sushi on maistuvaa ja vaivatonta syötävää, mikä varmasti helpottaa joulunalusajan ruoanlaitossa. Uskon kyllä, että sushi on myös löytänyt osaksi monien joulun kalapöytää.Myös blinit, joiden kanssa herkutellaan erilaisia kalatuotteita kuten mätejä, näyttävät kasvattaneen joulunajan suosiotaan, kertoo S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen.

Entä haastaako kala jo joulupöydän kuninkaan kinkun?

- Joulukinkku pitää edelleen suosionsa kilomäärissä katsottuna, sitä myydään joulukuussa puolitoistakertainen määrä tuoreen kalan myyntimäärään verrattuna. Joulukinkun osuus kaikesta joulukuun lihamyynnistä on 20 prosenttia. Toki siinä missä kalan suosion nähdään kasvaneen, havaitaan kinkussa myytyjen kilomäärien laskeneen. Tänäkin vuonna monissa perheissä ostetaan aiempaa pienempi kinkku, ja osa kysynnästä on siirtynyt valmiiksi kypsennettyihin vaihtoehtoihin sekä kalkkunaan, Kovalainen kertoo.

Joulukalan ostamista ei tarvitse jättää viimetinkaan, sillä tuore kala säilyy kalalajista riippuen hyvänä useamman päivän, kun sitä säilytetään 0–3 asteessa. Aina kun säilytyslämpötila nousee asteella, kalan säilyvyys lyhenee päivällä. Kotijääkaapin lämpötila on yleensä 5–6 astetta, jonne joulukalat kannattaa hakea kaupasta aikaisintaan kaksi päivää ennen syömistä. Tuoreen kalan voi myös pakastaa kotona, jolloin se säilyy hyvänä parista viikosta kuukauteen.

- Kala säilyy tuoreena yllättävänkin hyvin ja valmistettuna sen säilyvyys viileässä jatkuu muutaman päivän. Joulukalojen rippeet on myös helppo hyödyntää välipäivien maukkaisiin arkiruokiin, kuten pitsaan, lohikeittoon, janssoninkiusaukseen, pastakastikkeisiin tai vaikkapa kalaburgereihin, ehdottaa Kovalainen.

Vinkkejä välipäivien kalaresepteistä: yhteishyvä.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, p. 040 5277152, mikko.kovalainen(a)sok.fi

Kuvat

Kuvaaja: Sami Heiskanen
Kuvaaja: Sami Heiskanen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote

SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote

Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye