HAM Helsingin taidemuseoHAM Helsingin taidemuseoHAM Helsingin taidemuseo

Kalasatamaan levittäytyvä teoskokonaisuus lähestyy ihmisyyden ja teknologian leikkauspisteitä taiteen ja tutkimuksen keinoin

A Stream among Streams on Kalasatamaan suunniteltu julkisen tilan taiteen kokonaisuus, joka levittäytyy kaupunkitilaan kuluvan vuosikymmenen aikana. Kokonaisuudessa lähestytään taiteen ja tutkimuksen keinoin teknologisia tai virtuaalisia sovelluksia osana kaupunkisuunnittelua.

Teoksissa tarkastellaan sensoripohjaista dataa, kerrostunutta kokemuksellisuutta sekä ihmisyyden ja teknologian leikkauspisteitä digitalisoituneessa yhteiskunnassa.

Kokonaisuuteen on kutsuttu mukaan neljä taiteilijaa: Laura Beloff, Flis Holland, Josefina Nelimarkka ja Jenna Sutela. Taiteilijat lähestyvät tematiikkaa kukin oman taiteellisen työskentelytapansa kautta. Teoksissa yhdistyy hetkellisyyttä ja kaupunkitilaan jäljen jättäviä elementtejä, läsnäolon ja virtuaalisuuden ulottuvuuksia, koneoppimista, vuorovaikutteisuutta, ei-inhimillisiä toimijuuksia ja systeemejä, aisti- ja sensoripohjaista havainnointia. Ensimmäinen teos on koettavissa elo-syyskuussa 2023.

Kokonaisuuden ovat konseptoineet ja kuratoineet Aleksandra Kiskonen ja Kristiina Ljokkoi HAM Helsingin taidemuseon julkisen taiteen yksiköstä.

Kuratoriaalisen kokonaisuuden tausta on Helsingin kaupungin vuonna 2013 aloittamassa, kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingin koordinoimassa Fiksu Kalasatama -hankkeessa. Fiksu Kalasatama -hankkeessa (2013-2021) tehtiin Kalasatamasta älykkään kaupunkirakentamisen mallialue, ja edistettiin innovaatio- ja kokeilutoimintaa sekä sujuvaa arkea ja ilmastotavoitteita tukevia ratkaisuja. Lisäksi yhteistyötä on tehty Forum Viriumin B.Green -hankkeen kanssa. Forum Virium kehittää tulevaisuuden kaupunkiratkaisuja yhteistyössä yritysten, tiedeyhteisön ja kaupunkilaisten kanssa. Forum Viriumin älykaupunkiprojekteissa pilotoidaan ja yhteiskehitetään digitaalisia ja hiilineutraaleja palveluita.

Yhteistyön ansiosta taiteilijat ovat halutessaan saaneet perehtyä Kalasatamasta kerättävään dataan, kuten esim. asumisen energiankäyttöön, jalankulun ja pyöräilyn liikennevirtoihin, jätteen putkikeräysjärjestelmän jätevirtaan sekä kaupunkisuunnittelussa hyödynnettyihin kaupunginosan 3D-malleihin ja sääanalytiikkaan.

Kalasataman ympäristötaidehankkeessa toteutetaan pysyvää ja väliaikaista taidetta sekä tapahtumia Helsingin kaupunginkanslian, kaupunkiympäristön toimialan, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan sekä HAM Helsingin taidemuseon yhteistyönä. Ympäristötaidehanke perustuu Helsingin kaupungin taiteen prosenttiperiaatteeseen ja rahoitetaan alueen rakennuttajilta perittävällä kerrosneliökohtaisella maksulla.  Valmistuttuaan teokset tullaan liittämään Helsingin kaupungin taidekokoelmaan, jota HAM Helsingin taidemuseo hallinnoi.

Lehdistökuvat median käyttöön Salasana: hammedia
Kansio: A Stream among Streams

HAM Helsingin taidemuseo, Julkisen taiteen yksikkö

Kristiina Ljokkoi, amanuenssi,+358 40 5076031, kristiina.ljokkoi(at)hamhelsinki.fi
Aleksandra Kiskonen, amanuenssi, aleksandra.kiskonen(at)hamhelsinki.fi

Kalasataman aluerakentamisprojekti, kaupunginkanslia

Hannu Asikainen, projektinjohtaja (lomalla 20.2. asti), +358 9 310 79787, hannu.asikainen(at)hel.fi
Anni Bäckman (lomalla 20.2.), projekti-insinööri, +358 9 310 25822 anni.backman(at)hel.fi

HAM Helsingin taidemuseo
Eteläinen Rautatiekatu 8

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta HAM Helsingin taidemuseo

Bambi Forever!7.3.2024 10:48:25 EET | Tiedote

Utställningen presenterar för första gången Raimo och Maarit Huttunens samlingen som införskaffats med passion och ett personligt grepp och som paret har donerat till HAM Helsingfors konstmuseum. Verken fokuserar på mänskliga upplevelser, känslor och själsliga landskap. Mellan 1996 och 2007 drev paret Huttunen Galleri Bakeliittibambi i Helsingfors, där de ställde ut verk av unga, lovande konstnärer och även följde deras utveckling genom åren. Utställningen visas på HAM 8.3.2024–19.1.2025.

Bambi Forever!7.3.2024 10:48:25 EET | Tiedote

Näyttely esittelee ensi kertaa Raimo ja Maarit Huttusen intohimolla ja persoonallisella otteella keräämän kokoelman, jonka he ovat lahjoittaneet HAM Helsingin taidemuseolle. Teokset nostavat keskiöön ihmisen kokemuksineen, tunneskaaloineen ja mielenmaisemineen. Huttuset pitivät vuosina 1996–2007 Helsingissä Galleria Bakeliittibambia, joka esitteli nuorten, lupaavien taiteilijoiden teoksia ja seurasi samojen taiteilijoiden kehittymistä useiden vuosien ajan. Näyttely on esillä HAMissa 8.3.2024–19.1.2025.