Kalevala Koru lähtee hakemaan kasvua second handista – “Haluamme osoittaa, että myös korubisnes voi rakentua vahvasti kiertotalouteen”

– Kestävyyskriisi on asettanut vastuulliselle toiminnalle uusia ehtoja, eikä talous enää voi rakentua loputtomasti kasvavan, uusien tavaroiden valmistamisen ja ostamisen varaan. Haluamme näyttää suuntaa sille, että myös korubisnes voi rakentua vahvasti kiertotalouteen, Kalevala Korun design- ja vastuullisuusjohtaja Maria Uunila sanoo.

Tänään Kalevala Korun verkkokauppaan avautuva Kalevala Pidetty on käytettyjen Kalevala-korujen lunastus- ja myyntipalvelu. Yritys ostaa kuluttajilta takaisin käytettyjä Kalevala-koruja, kunnostaa ne uuden veroisiksi ja myy eteenpäin seuraavalle kantajalle.

– Kiertotalous merkitsee meille ennen kaikkea taloudellisen kasvun uudelleen fokusoimista. Tavoitteenamme on kolminkertaistaa nykyinen liikevaihtomme vuoteen 2030 mennessä, ja second hand -tuotteet ovat olennainen osa tätä tavoitetta. Tähtäimessä on, että vuoteen 2025 mennessä käytettyjen korujen volyymi suorasta kuluttajakaupastamme olisi 25 prosenttia, Uunila kertoo.

Koruissa ei ole vielä nähty kaikkia kiertotalouden mahdollisuuksia

Suomalaisille kuluttajille jo tuttuja kiertotaloustuotteita ovat esimerkiksi vaatteet ja kännykät. Erilaisiin tuotekategorioihin erikoistuneet yritykset ottavat vastaan käytettyjä tuotteita, kunnostavat ne uudenveroisiksi ja myyvät ne eteenpäin seuraavalle käyttäjälle. Tuotteiden elinikä pitenee merkittävästi ja uusia luonnonvaroja ei kuluteta turhaan.

– Käytetyille Kalevala-koruille on olemassa kysyntää, varsinkin keräilijöiden kesken. Me nostamme second hand -kaupan uudelle tasolle tarjoamalla tehdashuollettuja Kalevala-koruja, Uunila kertoo.

Kaikki Kalevala Pidetty -palvelun kautta kierrätetyt korut huolletaan Kalevala Korun omalla tehtaalla Helsingissä. Korut puhdistetaan, pintakäsitellään ja osia vaihdetaan tarpeen mukaan. Tämän jälkeen korut myydään eteenpäin omissa rasioissaan aitoustodistuksen kera.

Tavoitteena valloittaa Pidetty-tuotesarjalla myös kansainväliset markkinat

Kalevala avaa Pidetty-verkkokaupan ensimmäiseksi Suomessa, mutta tarkoitus on myös tuoda tuotesarja kansainvälisten asiakkaiden saataville.

– Lanseerasimme Kalevala-brändin tänä syksynä Japanissa, ja vastaanotto on ollut erittäin positiivinen. Koska kestävä kehitys on niin keskeisessä asemassa sekä bränditarinassamme että kasvustrategiassamme, on luontevaa, että Pidetty-korujen saatavuus laajennetaan ajan myötä myös kansainvälisille asiakkaille, Uunila kertoo.

Kalevala Korun historia on pitkä, 85-vuotinen. Yhtiön ikonisimmat korumallit, jotka ovat edelleen osa valikoimaa, ovat lähes yhtä vanhoja. Ei ole kovinkaan kaukaa haettua, että suurimmasta osasta suomalaisista kodeista löytyy Kalevala-koruja.

–  Käytetyt korumme ovat oiva vaihtoehto esimerkiksi pukinkonttiin. Valikoima tarjoaa myös uniikkeja löytöjä sellaisista koruista, joita ei enää valmisteta uutena. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota kuluttajille näin kauniita, vastuullisia valintoja.

Kalevala Pidetty

• Käytettyjä Kalevala-malliston hopeisia ja pronssisia koruja eri vuosikymmeniltä
  • Lunastetut myyntikuntoiset korut puhdistetaan ja huolletaan tehtaalla ennen myyntiin laittamista
  • Pidetty-korut myydään rasioituna, jossa mukana on korun tiedot sisältävä tuotelappu.
  • Ollut saatavilla pilottimyymälässä Kalevala Korun tehtaanmyymälässä Helsingin Konalassa, missä noussut suosituimmaksi tuoteryhmäksi.
  • Verkkokauppa avautuu Suomessa marraskuun 15. pvä osoitteessa: kalevala.fi/pidetty. Myöhemmin palvelu on saatavilla myös globaalista verkkokaupasta tuotenimellä Kalevala Pre-loved.

Naisten perustama, joulukuussa 85 vuotta täyttävä Kalevala Koru on jo vuosikymmenten ajan ollut Suomen rakastetuin Koru. Kotimaisena käsityönä valmistetut Kalevala-korut edustavat ajatonta ja rohkeaa muotoilua ja juhlistavat jokaisessa meissä asuvaa kauneutta ja voimaa. www.kalevala.fi

85 vuotta nuori – Kalevala Koru panostaa vastuullisuuteen ja kiertotalouteen, mutta hyvän tekeminen on edelleen kaiken ytimessä8.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Vammaisten tyttöjen ja naisten asema Suomessa on edelleen heikko – Kalevala Koru ja Rusetti ry nostavat näkyvyyttä yhteiskunnassa11.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Vammaiset naiset ja tytöt ovat edelleen syrjitty ja näkymätön vähemmistö yhteiskunnassamme. Vammaisten naisten hyvinvointia ja näkyvyyttä parantaakseen Kalevala Koru on valinnut kotimaan uudeksi hyväntekeväisyyskumppanikseen vammaisten tyttöjen ja naisten järjestön Rusetti ry:n. Kalevala Korun ja Rusetin yhteistyön tavoitteena on muuttaa tilanne ja nostaa vammaiset tytöt ja naiset näkyviksi.