Kalevala Koru lähtee hakemaan kasvua second handista – “Haluamme osoittaa, että myös korubisnes voi rakentua vahvasti kiertotalouteen”

– Kestävyyskriisi on asettanut vastuulliselle toiminnalle uusia ehtoja, eikä talous enää voi rakentua loputtomasti kasvavan, uusien tavaroiden valmistamisen ja ostamisen varaan. Haluamme näyttää suuntaa sille, että myös korubisnes voi rakentua vahvasti kiertotalouteen, Kalevala Korun design- ja vastuullisuusjohtaja Maria Uunila sanoo.
Tänään Kalevala Korun verkkokauppaan avautuva Kalevala Pidetty on käytettyjen Kalevala-korujen lunastus- ja myyntipalvelu. Yritys ostaa kuluttajilta takaisin käytettyjä Kalevala-koruja, kunnostaa ne uuden veroisiksi ja myy eteenpäin seuraavalle kantajalle.
– Kiertotalous merkitsee meille ennen kaikkea taloudellisen kasvun uudelleen fokusoimista. Tavoitteenamme on kolminkertaistaa nykyinen liikevaihtomme vuoteen 2030 mennessä, ja second hand -tuotteet ovat olennainen osa tätä tavoitetta. Tähtäimessä on, että vuoteen 2025 mennessä käytettyjen korujen volyymi suorasta kuluttajakaupastamme olisi 25 prosenttia, Uunila kertoo.
Koruissa ei ole vielä nähty kaikkia kiertotalouden mahdollisuuksia
Suomalaisille kuluttajille jo tuttuja kiertotaloustuotteita ovat esimerkiksi vaatteet ja kännykät. Erilaisiin tuotekategorioihin erikoistuneet yritykset ottavat vastaan käytettyjä tuotteita, kunnostavat ne uudenveroisiksi ja myyvät ne eteenpäin seuraavalle käyttäjälle. Tuotteiden elinikä pitenee merkittävästi ja uusia luonnonvaroja ei kuluteta turhaan.
– Käytetyille Kalevala-koruille on olemassa kysyntää, varsinkin keräilijöiden kesken. Me nostamme second hand -kaupan uudelle tasolle tarjoamalla tehdashuollettuja Kalevala-koruja, Uunila kertoo.
Kaikki Kalevala Pidetty -palvelun kautta kierrätetyt korut huolletaan Kalevala Korun omalla tehtaalla Helsingissä. Korut puhdistetaan, pintakäsitellään ja osia vaihdetaan tarpeen mukaan. Tämän jälkeen korut myydään eteenpäin omissa rasioissaan aitoustodistuksen kera.
Tavoitteena valloittaa Pidetty-tuotesarjalla myös kansainväliset markkinat
Kalevala avaa Pidetty-verkkokaupan ensimmäiseksi Suomessa, mutta tarkoitus on myös tuoda tuotesarja kansainvälisten asiakkaiden saataville.
– Lanseerasimme Kalevala-brändin tänä syksynä Japanissa, ja vastaanotto on ollut erittäin positiivinen. Koska kestävä kehitys on niin keskeisessä asemassa sekä bränditarinassamme että kasvustrategiassamme, on luontevaa, että Pidetty-korujen saatavuus laajennetaan ajan myötä myös kansainvälisille asiakkaille, Uunila kertoo.
Kalevala Korun historia on pitkä, 85-vuotinen. Yhtiön ikonisimmat korumallit, jotka ovat edelleen osa valikoimaa, ovat lähes yhtä vanhoja. Ei ole kovinkaan kaukaa haettua, että suurimmasta osasta suomalaisista kodeista löytyy Kalevala-koruja.
– Käytetyt korumme ovat oiva vaihtoehto esimerkiksi pukinkonttiin. Valikoima tarjoaa myös uniikkeja löytöjä sellaisista koruista, joita ei enää valmisteta uutena. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota kuluttajille näin kauniita, vastuullisia valintoja.
***
Kalevala Pidetty
- Käytettyjä Kalevala-malliston hopeisia ja pronssisia koruja eri vuosikymmeniltä
- Lunastetut myyntikuntoiset korut puhdistetaan ja huolletaan tehtaalla ennen myyntiin laittamista
- Pidetty-korut myydään rasioituna, jossa mukana on korun tiedot sisältävä tuotelappu.
- Ollut saatavilla pilottimyymälässä Kalevala Korun tehtaanmyymälässä Helsingin Konalassa, missä noussut suosituimmaksi tuoteryhmäksi.
- Verkkokauppa avautuu Suomessa marraskuun 15. pvä osoitteessa: kalevala.fi/pidetty. Myöhemmin palvelu on saatavilla myös globaalista verkkokaupasta tuotenimellä Kalevala Pre-loved.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria UunilaDesign- ja vastuullisuusjohtajaKalevala Koru Oy/ viestintä
Puh:0207611203maria.uunila@kalevala.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Naisten perustama, joulukuussa 85 vuotta täyttävä Kalevala Koru on jo vuosikymmenten ajan ollut Suomen rakastetuin Koru. Kotimaisena käsityönä valmistetut Kalevala-korut edustavat ajatonta ja rohkeaa muotoilua ja juhlistavat jokaisessa meissä asuvaa kauneutta ja voimaa. www.kalevala.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kalevala Koru Oy
Ruusut puhkeavat pimeässä – Kalevala Koru lanseeraa vaatesuunnittelija Anni Ruuthin suunnitteleman korusarjan19.1.2023 12:00:00 EET | Tiedote
Kalevala Korun kevään uutuuskokonaisuuden avaa tänään julkistettava Kesäyön ruusu. Korusarjan on suunnitellut ylellisistä juhla-asuistaan tunnettu vaatesuunnittelija Anni Ruuth. Vintage pronssi -sävyinen Kesäyön ruusu -korusarja ammentaa suomalaisen kesäyön taiasta, menneiden aikojen lumosta ja kauniiden hetkien viattomuudesta. Se kannustaa haaveilemaan ilosta ja kauneudesta aikana, jona jokainen meistä odottaa muutosta parempaan. Kesäyön ruusu on ensimmäinen Anni Ruuthin suunnittelema korumallisto.
85 vuotta nuori – Kalevala Koru panostaa vastuullisuuteen ja kiertotalouteen, mutta hyvän tekeminen on edelleen kaiken ytimessä8.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten naisten perustama ja omistama Kalevala Koru on aina ollut enemmän kuin muotoilutalo. Perustamisestaan lähtien yrityksen missiona on ollut naisten ja tyttöjen aseman vahvistaminen. Tänään 85 vuotta täyttävässä Kalevala Korussa hyvän tekemisen perinne elää vahvana edelleen: Tavoitteena on, että yhtiön vuosittaisesta tuloksesta kolmasosa jaetaan työntekijöille ja hyvän tekemiseen. Tänä vuonna yhtiö on ottanut monta merkittävää askelta matkallaan – niin vastuullisuudessa, hyvän tekemisessä kuin kansainvälistymisessäkin.
Vammaisten tyttöjen ja naisten asema Suomessa on edelleen heikko – Kalevala Koru ja Rusetti ry nostavat näkyvyyttä yhteiskunnassa11.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Vammaiset naiset ja tytöt ovat edelleen syrjitty ja näkymätön vähemmistö yhteiskunnassamme. Vammaisten naisten hyvinvointia ja näkyvyyttä parantaakseen Kalevala Koru on valinnut kotimaan uudeksi hyväntekeväisyyskumppanikseen vammaisten tyttöjen ja naisten järjestön Rusetti ry:n. Kalevala Korun ja Rusetin yhteistyön tavoitteena on muuttaa tilanne ja nostaa vammaiset tytöt ja naiset näkyviksi.
Kalevala-korut pilottimyyntiin kahteen K-Citymarketiin21.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomalainen Kalevala Koru ja Kesko pilotoivat jakeluyhteistyötä. Kalevala-korut ovat myynnissä 11.10.2021 – 18.1.2022 K-Citymarket Järvenpäässä ja K-Citymarket Pirkkalassa. Pilotti on osa Kalevala Korun pyrkimystä vastata kuluttajien muuttuvaan ostokäyttäytymiseen ja olla saatavilla siellä, missä asiakkaat päivittäin liikkuvat. Hypermarketeista on tullut merkittäviä muodin, kodin tuotteiden ja lahjatavaroiden ostopaikkoja. Kalevala Koru haluaa tarttua tähän ilmiöön.
Uusi Kalevala syntyy 3.9.1.9.2020 13:00:00 EEST | Tiedote
Kalevala Koru astuu uuteen aikakauteen, kun Lapponian ja Kalevala Jewelryn perinnöstä ponnistaa uusi Kalevala. Kalevala-brändi lanseerataan to 3.9.2020. Uudistuksen myötä yritys palaa entistä vahvemmin juurilleen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme