YritysVihti ry

Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Yrittäjä Satu de Weerd toivottaa kävijät tervetulleiksi juhlatila Nuuksion Wäinölään. Kuva: Tomi Pohja Visuals

Kalevala maailmalle – kansallisaarteesta matkailun brändiviestinnän kärjeksi

Kalevala ja sen myyttiset elementit ovat väkevä osa kulttuurihistoriaamme, vaikkakin vuosien saatossa kansanrunot olivat vaipuneet hieman unholaan. Yrittäjä Satu de Weerd on kuitenkin todennut, että tänä päivänä kansanperinteet ovat elpyneet ja mytologia koetaan jälleen houkuttelevaksi. Nuuksion Taika onkin mukana kahdessa vuonna 2020 käynnistyneessä matkailuhankkeessa – Visit Finlandin tukema Kalevala Kartalle sekä kansainvälinen Rural Lifestyle – joiden tavoitteena on valjastaa Kalevala osaksi Suomi-matkailun vetovoimaa kansainvälisillä markkinoilla. Ensi vaiheessa Kalevalan ympärille luodaan palveluja kotimaisille asiakkaille ja matkailun avautuessa tunnettuutta aletaan kasvattaa myös kansainvälisesti.

”Kalevala on todella ainutlaatuinen aarrearkku suomalaista kansanperinnettä. Haluammekin nyt voimakkaasti tuoda esille sen opetuksia, uskomuksia ja perinnetaitoja sekä olla mukana nostamassa sitä suomalaiseksi ylpeydenaiheeksi myös kansainvälisesti”, de Weerd toteaa.

Elämyksiä yrittäjäyhteistyöllä – vastuullisuus ja paikallisuus keskeisinä arvoina

Perheyritys Nuuksion Taika tarjoaa Vihdissä ohjelmapalveluja, joiden näyttämönä toimivat Väinämöisen kotikylän mukaan nimetty ja rautakauden henkeen rakennettu Nuuksion Wäinölä sekä kansallispuiston luonnonkauniit maisemat. Ohjelmia ja tapahtumia yritys järjestää niin yksityisille kuin yrityksille.

Kalevalateeman mukaan on suunniteltu kokonaisuudet niin häille kuin muille juhlille, joissa entisaikainen tunnelma näkyy jokaisessa yksityiskohdassa. Osaavan paikallisen yrittäjäverkoston voimin osallistujille järjestyvät mm. teemaan sopiva puvustus ja asusteet, perinneruokailu sekä perinteikkäät juhlameikit ja kampaukset. Juhlatunnelmaa siivittävät puolestaan runonlaulu, perinnemusiikki sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön perustuvat ohjelmanumerot, joiden myötä osallistujat saavat näköalapaikan vanhoihin juhlarituaaleihin.

Oman erityisen leimansa tapahtumaan tuovat paikallisten käsityöyrittäjien taidonnäytteet, kuten puusepän valmistamat tarjoilulaudat, kädentaitajan toteuttama hääryijy sekä taiteilijan vihkisormuksille valmistama pesä. Kalevalapidoilla halutaankin tarjota kulttuuria ja ennen kokemattomia elämyksiä historiaa ja perinteitä arvostaville. Juhlapaikkana toimiva Wäinölä soveltuu erinomaisesti myös tunnelmallisiin juhliin pienemmille seurueille, korona-ajan haasteet huomioiden.

Satu de Weerd, yrittäjä, satu@nuuksiontaika.fi, p. +358 50 50 50 869, www.nuuksiontaika.fi

Nuuksion Wäinölän Kalevalahäät / Nuuksion Taika. Videon tekijä: Tomi Pohja
Siirry videokanavalle

Satu de Weerd, yrittäjä, satu@nuuksiontaika.fi, p. +358 50 50 50 869, www.nuuksiontaika.fi

Kalevala-häiden juhlatarjoilut valmistetaan paikallisista raaka-aineista perinteitä kunnioittaen. Kuva: Essi Lehtimäki Photography
Kalevala-henkiset puvut ja asusteet löytyvät yrittäjäyhteistyökumppanien valikoimasta tai valmistetaan mittatilaustyönä. Kuva: Essi Lehtimäki Photography
Häiden seremoniamestareina toimivat kansanmuusikot Ulla Hillebrandt sekä Jari Komulainen. Kuva: Essi Lehtimäki Photography

YritysVihti ry
Juuritie 7

YritysVihti ry tukee pienyrittäjyyttä Suomessa.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EETTiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.

Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.15.2.2021 12:16:47 EETTiedote

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.

Tuotantotalouden opiskelija muuttaa autonvuokrauksen pelisääntöjä10.2.2021 09:01:00 EETTiedote

Ongelmassa piilee usein ratkaisu. Näin tuumi Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula, koittaessaan vuokrata pakettiautoa opiskelukaupungissaan Vaasassa: sopivaa ei löytynyt helposti, eikä kohtuullisella hinnalla. Hän päätti ryhtyä autonvuokrauksen palveluntarjoajaksi itse, hankkien ensimmäisen vuokra-autonsa. Vuosien kuluessa Niittula kasvatti toimintaa ja kypsytteli erilaisia kehitysideoita. Toiminnasta kumpusi lopulta aivan uudenlainen palvelumalli – kehittää verkkoon koko paikkakunnan tarjonnan yhdistävä vuokra-autojen järjestelmä, jossa vertailu on vaivatonta ja varauskokemus mutkattomaksi hiottu. Niittula myös päätti jalostaa suunnitelmansa vielä tätäkin pidemmälle, tarjoamalla helpon mahdollisuuden oman ajoneuvon vuokraamiseen – niin yrityksille kuin yksityisille. Yhdessä vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijalan kanssa innovaatiosta kasvatetaan nyt koko Suomen kattavaa vuokra-autojen portaalia.

Hoivavaje hurjassa kasvussa18.1.2021 19:08:01 EETTiedote

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Matkailuautoilun uusi aikakausi – liikkuva hotellihuone tarjoaa elämyksellistä matkantekoa korona-ajan haasteisiin vastaten21.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa kovalla kädellä kuluneen vuoden aikana. Yksi matkustusmuoto on kuitenkin pitänyt pintansa ja muodostunut jopa trendikkääksi – matkailuautoilu elääkin nyt uuden tulemisen aikakautta. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n yrittäjä Tiina-Mari Tuominen oli toiminut jo vuosien ajan hotelli- ja julkistilojen kalustajana ja päätti sen innostamana luoda muuttuneessa tilanteessa aivan uudenlaisen konseptin – liikkuvan hotellihuoneen. Tuominen ei kuitenkaan halunnut tarjota tavanomaista matkailuauton vuokrauspalvelua. Sen sijaan yrittäjä halusi matkailuauton tarjoavan kokonaisvaltaisen elämyksen, jossa sisustuksen jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu ja asiakkaalla on valittavanaan lukuisia mukavuuspalveluita. Yrityksen uusi toiminto Zuma Rent tarjoaakin jatkossa matkailun ystäville hotellitason elämyksen vuokramatkailuauton muodossa.

Yritysagentuuri yhden numeron taktiikalla – uusia mahdollisuuksia pienyrittäjille ympäri Suomen17.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Palvelujen kulutus Suomessa on menneinä vuosina ollut vahvasti kasvusuuntainen. Palveluntuottajien kenttä on puolestaan hajanainen ja toiminta pääasiassa itsenäisten toimijoiden harjoittamaa. Vihtiläinen yrittäjä Juuso Lyytikäinen tunnisti tilanteessa selkeän tarpeen toimijalle, joka kokoaisi erilaiset palveluntarjoajat yhteen, helpottamaan palvelujen ostamista. Samalla uusi toimintamalli loisi mahdollisuuksia palvelujen tuottajille, agentuurin hoitaessa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun heidän puolestaan – vapauttaen yrittäjien resursseja omaan ydintoimintaan. Näin syntyi Nummela Services, joka on jo saavuttanut tukevan jalansijan paikallisena toimijana Vihdissä. Nyt Lyytikäinen tähtää kuitenkin kauemmas ja on Business Finlandin tuella laajentamassa toimintamallia koko Suomen kattavaksi.