Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Yrittäjä Satu de Weerd toivottaa kävijät tervetulleiksi juhlatila Nuuksion Wäinölään. Kuva: Tomi Pohja Visuals

Kalevala maailmalle – kansallisaarteesta matkailun brändiviestinnän kärjeksi

Kalevala ja sen myyttiset elementit ovat väkevä osa kulttuurihistoriaamme, vaikkakin vuosien saatossa kansanrunot olivat vaipuneet hieman unholaan. Yrittäjä Satu de Weerd on kuitenkin todennut, että tänä päivänä kansanperinteet ovat elpyneet ja mytologia koetaan jälleen houkuttelevaksi. Nuuksion Taika onkin mukana kahdessa vuonna 2020 käynnistyneessä matkailuhankkeessa – Visit Finlandin tukema Kalevala Kartalle sekä kansainvälinen Rural Lifestyle – joiden tavoitteena on valjastaa Kalevala osaksi Suomi-matkailun vetovoimaa kansainvälisillä markkinoilla. Ensi vaiheessa Kalevalan ympärille luodaan palveluja kotimaisille asiakkaille ja matkailun avautuessa tunnettuutta aletaan kasvattaa myös kansainvälisesti.

”Kalevala on todella ainutlaatuinen aarrearkku suomalaista kansanperinnettä. Haluammekin nyt voimakkaasti tuoda esille sen opetuksia, uskomuksia ja perinnetaitoja sekä olla mukana nostamassa sitä suomalaiseksi ylpeydenaiheeksi myös kansainvälisesti”, de Weerd toteaa.

Elämyksiä yrittäjäyhteistyöllä – vastuullisuus ja paikallisuus keskeisinä arvoina

Perheyritys Nuuksion Taika tarjoaa Vihdissä ohjelmapalveluja, joiden näyttämönä toimivat Väinämöisen kotikylän mukaan nimetty ja rautakauden henkeen rakennettu Nuuksion Wäinölä sekä kansallispuiston luonnonkauniit maisemat. Ohjelmia ja tapahtumia yritys järjestää niin yksityisille kuin yrityksille.

Kalevalateeman mukaan on suunniteltu kokonaisuudet niin häille kuin muille juhlille, joissa entisaikainen tunnelma näkyy jokaisessa yksityiskohdassa. Osaavan paikallisen yrittäjäverkoston voimin osallistujille järjestyvät mm. teemaan sopiva puvustus ja asusteet, perinneruokailu sekä perinteikkäät juhlameikit ja kampaukset. Juhlatunnelmaa siivittävät puolestaan runonlaulu, perinnemusiikki sekä suomalaiseen kulttuuriperintöön perustuvat ohjelmanumerot, joiden myötä osallistujat saavat näköalapaikan vanhoihin juhlarituaaleihin.

Oman erityisen leimansa tapahtumaan tuovat paikallisten käsityöyrittäjien taidonnäytteet, kuten puusepän valmistamat tarjoilulaudat, kädentaitajan toteuttama hääryijy sekä taiteilijan vihkisormuksille valmistama pesä. Kalevalapidoilla halutaankin tarjota kulttuuria ja ennen kokemattomia elämyksiä historiaa ja perinteitä arvostaville. Juhlapaikkana toimiva Wäinölä soveltuu erinomaisesti myös tunnelmallisiin juhliin pienemmille seurueille, korona-ajan haasteet huomioiden.

Satu de Weerd, yrittäjä, satu@nuuksiontaika.fi, p. +358 50 50 50 869, www.nuuksiontaika.fi

Nuuksion Wäinölän Kalevalahäät / Nuuksion Taika. Videon tekijä: Tomi Pohja
Siirry videokanavalle

Satu de Weerd, yrittäjä, satu@nuuksiontaika.fi, p. +358 50 50 50 869, www.nuuksiontaika.fi

Kalevala-häiden juhlatarjoilut valmistetaan paikallisista raaka-aineista perinteitä kunnioittaen. Kuva: Essi Lehtimäki Photography
Kalevala-henkiset puvut ja asusteet löytyvät yrittäjäyhteistyökumppanien valikoimasta tai valmistetaan mittatilaustyönä. Kuva: Essi Lehtimäki Photography
Häiden seremoniamestareina toimivat kansanmuusikot Ulla Hillebrandt sekä Jari Komulainen. Kuva: Essi Lehtimäki Photography

YritysVihti ry tukee pienyrittäjyyttä Suomessa.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö YritysVihti ry on nyt BusinessRakentamo ja avaa palvelut Hangosta Utsjoelle4.5.2021 08:45:04 EEST | Tiedote

Pienyrittäjistä koostuva kehitysyhteisö YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys on toimintansa aikana auttanut jo satoja pienyrittäjiä kymmenien asiantuntijoidensa voimin. Palveluihin on lukeutunut esimerkiksi neuvonta- ja tukipalveluja, kilpailukykyä vahvistavia koulutuksia sekä eri alojen osaajista koostuvien asiantuntijatiimien toteuttamia kehitysprojekteja. Digitaalisuuden myötä toiminta on laajentunut myös Vihdin ulkopuolelle mm. Lahteen, Turkuun, Kankaanpäähän ja Kokkolaan. Nyt yhdistys uudistuu voimakkaasti ja tarjoaa jatkossa palveluitaan valtakunnallisesti, avaten samalla ovensa asiantuntijoille ympäri Suomen. Yhdistyksen uusi nimi – BusinessRakentamo – kuvastaakin tahtotilaa olla koko Suomen ketterin ja laadukkain pienyritysten kehitysyhteisö.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö laajenee paikallisesta valtakunnalliseksi – YritysVihti ry avaa verkostohaun eri alojen asiantuntijoille20.4.2021 10:48:32 EEST | Tiedote

YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta jo vuodesta 2018 – kymmenien asiantuntijoidensa johdolla. Yrittäjävetoisen yhdistyksen erityispiirteisiin on lukeutunut jäsenverkoston neuvonta- ja tukipalvelut, kilpailukyvyn terävöittämiseen tähtäävät koulutukset sekä monialaisten asiantuntijatiimien toteuttamat pienyritysten kehitysprojektit. Toimintaa on vähitellen laajennettu Vihdin kuntarajojen ulkopuolelle ja yhdistys ottaakin nyt selkeän askeleen valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhdistys uudistuu voimakkaasti ja sen uusi nimi julkistetaan 3.5.2021. Samalla yhdistys kasvattaa asiantuntijaverkostoaan ja haku uusille asiantuntijajäsenille onkin nyt käynnissä.

Vihtiläisyritykset yhteistyössä ravintoloiden tueksi – yrittäjien ruoka-apu vähävaraisille tuo helpotusta korona-aikaan7.4.2021 09:04:46 EEST | Tiedote

Korona-ajan haasteet lisäsivät yleistä solidaarisuutta ja yhteistyöhenkeä Vihdissä. Vihtiläinen majoitus- ja virkistyspalveluita tarjoava yrittäjä Annu Huotari (Hawkhill) tunsi erityistä huolta ravintolasulun vaikutuksista paikallisten ravintolayrittäjien toimintaan. Huotari halusi löytää keinon tukea ravintoloitsijoita ja ohjata samalla konkreettista ruoka-apua sitä eniten tarvitseville. Pohdinnasta syntyi idea hyvänmielentempauksesta, jossa paikalliset yritykset ostavat ruoka-annoksia vihtiläisistä ravintoloista ja ne jaetaan vähävaraisille paikkakuntalaisille. Huotari ryhtyi pikaisesti organisoimaan toimintamallia ja sai ruokajakelun yhteistyökumppaniksi ViaDia Länsi-Uusimaa ry:n. Kampanjan vastaanotto on ollut erittäin positiivinen. Mukaan on lähtenyt lukuisia vihtiläisiä yrityksiä ja paikallisia ravintolayrittäjiä on tuettu yhteensä yli 3450 euron summalla, jonka yrittäjät maksavat suoraan ravintoloihin. Tempauksella on saatu hankittua vähävaraisille satoja ilmaisia aterioita.

Kierrätystaxit tekevät ympäristö- ja kuljetusalan historiaa1.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Uusi ympäristötietoinen liiketoimintamalli on syntynyt! Kierrätystaxit tekevät historiaa yhdistämällä kuljetus-, kierrätys- ja logistiikka-alat, kun taksit alkavat kierrättämään muun muassa työmaiden jätemateriaalia. Sen lisäksi, että palvelun avulla pienennetään hiilijalanjälkeä ja autetaan kierrätysvelvoitteen kanssa tuskailevia tahoja, tuodaan taksiyrittäjille tarjolle aivan uudenlainen liiketoimintamahdollisuus!

ELY:n yritysten kehittämispalvelun haku auki – myötätuulta pk-yritysten kehittämiseen paikkariippumattomasti ja koosta riippumatta10.3.2021 07:20:46 EET | Tiedote

Yrittäjyydessä kohdataan toistuvasti haasteita, puhumattakaan koronan vaikutuksista toimintaympäristöön. Yrittäjän ei tarvitse kuitenkaan jäädä yksin – ELY-keskus tarjoaa pk-yrityksille Suomen johtavien asiantuntijoiden apua sekä räätälöityjä ja kustannustehokkaita palveluita. Vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy Ltd:n toimitusjohtaja Antti Leijala on yksi ELY:n alkavan puitesopimuksen n. 700 konsultista. Leijala on nähnyt yli 100 kehitysprojektin myötä, kuinka tärkeää pienyrittäjille on saada ulkopuolista osaamista mm. innovaatioiden kaupallistamiseen, myynnin tehostamiseen, palveluiden kehittämiseen sekä uudistumiseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yrityksillä on nyt myös poikkeuksellinen valinnanvapaus – konsultointi ei ole digitalisaation myötä sidoksissa omaan maantieteelliseen alueeseen.

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EET | Tiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.