Kallion kirjasto sai uudet kalusteet – Staran remontoima kakkoskerros avautuu 1.10. kirjaston 110-vuotispäivänä

Rakennustaiteellisesti arvokkaan Kallion kirjaston remontoitu toinen kerros avautuu asiakkaille kirjaston 110-vuotisjuhlapäivänä. Staran puusepät ovat valmistaneet kokoelmasalien, sarjakuvahuoneen ja gallerian uudet kalusteet mittatilaustyönä. Uudet kalusteet ovat entistä muunneltavampia.

Staran puusepät rakensivat Kallion kirjaston toiseen kerrokseen etureunastaan kaltevat kalusteet, joissa jokaisen hyllyn voi asentaa joko vaakatasoon tai esittelyhyllyksi. Kuva: Janne Saavalainen / Stara.

– Vuonna 2017 ensimmäiseen kerrokseen rakentamamme hyllyt ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi ja toimiviksi. Uusissa kalusteissa muunneltavuutta on edelleen lisätty, ja jokaisen hyllyn voi asentaa joko vaakatasoon tai vinoon esittelyhyllyksi, Staran työnjohtaja Eetu Pakarinen sanoo.

Kallion kirjaston hyllystöjen arkkitehtoninen erikoisuus on kalteva etureuna eli ne ovat alaosastaan syvempiä kuin ylhäältä. Ratkaisun ansiosta hyllyn päällä olevat led-lamput valaisevat kaikki hyllytasot.

Myös uudet pöydät ja kirjakärryt ovat Staran puuseppien käsialaa.

Kirjastolla ollaan tyytyväisiä remontin etenemiseen.

– Yhteistyö Staran puuseppien kanssa on sujunut saumattomasti. Toiveemme ja palautteemme on huomioitu, aikataulut ovat pitäneet ja työn jälki on ollut erinomaista, kirjastonjohtaja Erna Marttila sanoo.

Muutostöissä on kiinnitetty erityistä huomiota tilojen ja pintojen huolelliseen suojaamiseen. Noin 250 neliömetrin laajuinen kakkoskerros on ollut remontin vuoksi suljettuna kesäkuun puolivälistä lähtien.

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara on erikoistunut korjaamaan kaupungin kiinteistöjä niin, että ne voidaan pitää käytössä remontin ajan. Kallion kirjaston ensimmäisen ja kolmannen kerroksen tilat ovat olleet koko ajan henkilökunnan ja asiakkaiden käytössä.

Vuonna 1912 valmistuneen kirjaston on suunnitellut silloinen kaupunginarkkitehti Karl Hård af Segerstad. Klassisia vaikutteita sisältävä rakennus on suojeltu.

Kallion kirjasto järjestää avajaislauantaina 1.10. kello 10–16 runsaasti ohjelmaa kaiken ikäisille.

Lisätiedot:
työnjohtaja Eetu Pakarinen, Stara
eetu.pakarinen@hel.fi

kirjastonjohtaja Erna Marttila
erna.marttila@hel.fi

Avajaisohjelma kirjaston verkkosivulla: https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kallion_kirjasto

Remontoitu toinen kerros avautuu asiakkaille 1.10. kirjaston 110-vuotisjuhlapäivänä. Staran puuseppä Hannu Hämäläinen viimeisteli kalusteet asentamalla hyllyjen päälle led-valaisimet. Kuva: Janne Saavalainen / Stara.

09 310 17000http://www.stara.hel.fi

Herttoniemen katutöiden toinen vaihe on valmistumassa – urakan jälkeen liikkuminen alueella on aiempaa turvallisempaa ja sujuvampaa22.12.2022 11:59:28 EET | Tiedote

Herttoniemen yritysalueen katujen peruskorjauksen toinen urakkavaihe päättyy vuoden lopussa. Kuitenkin runsaan lumentulon vuoksi osa asfaltoinneista siirtyy kevääseen. Peruskorjauksen myötä liikkuminen alueella helpottuu, hulevesien hallinta paranee ja kunnallistekniikka vastaa uusien asukkaiden tarpeisiin. Pääurakoitsijana urakassa on toiminut Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara.

Helsingin rantavesistä yli 100 kuutiometriä roskaa kesällä 2022 – sähköpotkulautojen suosio näkyy valitettavasti myös meressä30.11.2022 11:54:10 EET | Tiedote

Helsingin kaupunki keräsi reilut 100 kuutiometriä roskaa pääkaupungin rantavesistä kesäkaudella 2022. Aiempiin kesiin verrattuna merestä nostettiin huomattavan paljon enemmän sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Myös yksi hylätty auto haettiin pois autottomasta Vartiosaaresta. Kesäkausi päättyy 1.12., kun viimeinenkin Staran vene nostetaan talviteloille.

Talvien lumikuormissa huimia eroja – Staran ensilumikisassa arvuutellaan, milloin lumi sataa Helsingissä24.10.2022 10:26:52 EEST | Tiedote

Talvi 2021–2022 oli poikkeuksellisen luminen Helsingissä. Lumikuormia kertyi 120 000, kun edellisenä – myös kovalumisena talvena – niitä tuli 103 000. Staran ensilumikisassa arvuutellaan päivää, jolloin lumitöihin tarvitaan aura-autoja. – Aurausta vaativa ensilumi on Helsingissä satanut useimmiten marraskuun puolivälin jälkeen. Ääripäästä toiseen vaihtelevat talvet tekevät talvihoitoon varautumisesta haasteellista kalusto- ja henkilöstömitoituksen kannalta. Muistan talven, jolloin lunta aurattiin marraskuulta liki vappuun saakka. Tuolloin lumikuormia kertyi noin 340 000. Talvena 2019–2020 aurauskalustoa ei puolestaan käytännössä tarvittu juuri lainkaan, yksikönjohtaja Ville Alatyppö Starasta sanoo. Ensilumikisan voittajalle suksipaketti Staran perinteisessä kisassa arvuutellaan päivää, jolloin aurausta vaativa ensilumi sataa Helsinkiin. Oikein arvanneiden kesken arvotaan vapaavalintainen suksipaketti. Kisan sääntöjen mukaan ensilumi katsotaan sataneeksi, kun kolme Staran kuudesta hoito

Helsingin kesäkukat tarjoavat tänä vuonna herkullisen kattauksen pölyttäjille8.6.2022 13:27:38 EEST | Tiedote

Helsinki istuttaa tänäkin vuonna kymmeniä tuhansia kesäkukkia kaupungin puistoihin, aukioille ja kadunvarsille. Istutuksissa näkyvät uusimmat trendit: nyt panostetaan niittymäisiin ja hyönteisystävällisiin lajeihin, joita nähdään erityisesti Makasiini- ja Kaivopuistoissa. – Niittymäisissä kukkaryhmissä hyönteisiä vetävät puoleensa etenkin daaliat ja tsinniat, joissa näkyy keltainen keskus. Muita hyönteisten suosikkeja ovat jättiverbenat, iso-olkikukat ja iisot, Helsingin kesäkukkaistutusten kasvivalinnat tekevä vihersuunnittelija Kirsti Oksanen Starasta sanoo. Oksanen aloittaa kukkaryhmien suunnittelun jo edellisen vuoden lokakuussa. Kesän aikana hän seuraa eri lajikkeiden menestymistä, tekee havaintoja tulevia kesiä varten, ja myös kuvaa kaikki kukkaryhmät. – Kasvisuunnittelussa tulee kiinnittää huomiota siihen, että istutukset ovat koko kesän kukassa, mutta istutuksen ilme saa mielellään muuttua kesän aikana. Helsinki myös kokeilee erilaisia viljelymenetelmiä, jotta kaupungin julkisi