Kaluston kunto parantunut HSL:n tilaamassa liikenteessä

HSL-alueella liikennöivän kaluston kunto on parantunut viime vuoden aikana. Bussi- ja junaliikenteessä yllettiin seurantahistorian parhaaseen tulokseen. Kalusto oli syksyn 2018 tutkimuskaudella kaikkien kulkumuotojen kohdalla paremmassa kunnossa kuin kevään 2018 kaudella, ja lisäksi sekä bussi- että junaliikenteessä tulos oli parempi kuin kertaakaan aikaisemmin tutkimuksen toteutuksen aikana.

HSL valvoo joukkoliikennevälineiden kuntoa vuosittain tehtävillä tutkimuksilla. Tavoitteena on parantaa asiakkaiden matkustuskokemusta ja kaluston laatua. Syksyn 2018 tutkimusaineisto koskee havaintoja 4089 liikennevälineestä.

Busseista löytyi eniten korin ulkopintojen ja ikkunoiden vikoja. Eniten tulokset parantuivat istuimien siisteyden osalta. Raitioliikenteen tulos palasi viime kevään notkahduksen jälkeen aiemmalle tasolleen. Myös raitioliikenteessä tuntuvimmin kohentui istuimien siisteys. Nivelraitiovaunuissa havaittiin erityisesti lattian ja portaiden poikkeamia sekä naarmutuksia ikkunoissa.

Myös metro- ja lähijunaliikenteen tulokset parantuivat alkuvuodesta. Metrossa havaittiin eniten ikkunoiden ja ikkunanpielien sekä seinien ja tukitankojen vaurioita. Lähijunista löytyi puolestaan istuimien siisteyteen sekä pöytiin ja roskakoreihin liittyviä puutteita.

Tutkimus lyhyesti

Syksyn 2018 tulokset sisältävät 4 089 bussin, vaunun ja junayksikön havainnot. Havainnoista 73 % tehtiin bussiliikenteessä, 8 % raitioliikenteessä, 12 % metroliikenteessä ja 7 % lähijunaliikenteessä. Syksyn 2018 tutkimuskausi ulottui syyskuun alusta marraskuun loppuun asti.

Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja heiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyssä sekä kaluston laadun kehittämisessä. Kaluston laadunvalvonnan tavoitteena on parantaa matkustajan kokemaa laatua. Kaluston laatututkimus aloitettiin vuonna 2012, ja sen jälkeen myös asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikenteen kaluston laatuun on parantunut. Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 81 % vastaajista oli tyytyväisiä kaluston siisteyteen.

ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, puh. 09 4766 4382 ja Erika Rintamäenpää, puh. 040 681 3025

HSL:n hallituksen päätöksiä 16.4.201916.4.2019 14:24:58 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita tarjousten perusteella seuraavat liikennöitsijät: Kohteen 257 (linja 55 Rautatientori – Koskela) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 258 (linjat 71 Rautatientori – Malmi, 77N Rautatientori – Jakomäki, 78 Rautatientori – Latokartano, 78N Rautatientori – Latokartano) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 259 (linjat 63 Kamppi – Paloheinä, 69 Kamppi – Jakomäki, 70 Kamppi – Malmi) uusi liikennöitsijä on Helsingin Bussiliikenne Oy Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-2 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma Hallitus päätti hyväksyä Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-3 HSL:n lausunto Vantaan yleiskaava 2020 –l