Kananmunatuotteiden markkinakäytäntöihin kaivataan tuuletusta.

Tuotantopanosten kustannusten raju nousu korostaa joustavien kaupankäyntitapojen tarvetta ruokasektorilla. Kannattavuus- ja kustannuskriisi koettelee koko maataloussektoria. On kestämätön tilanne, että munapakkaamot joutuivat neuvottelemaan munien hinnoista sellaiseen aikaan, jolloin ei ole ohuttakaan käsitystä rehusatotilanteesta

MTK Kananmunaverkoston puheenjohtaja Juuso Hulmi on huolissaan kananmuna-alan kannattavuudesta. ”Kustannukset ovat nousseet pilviin heikon rehuviljasadon vuoksi, kuten muillakin kotieläintiloilla, mutta markkinahinnat eivät seuraa kustannuskehitystä.” On kestämätön tilanne, että munapakkaamot joutuivat neuvottelemaan munien hinnoista sellaiseen aikaan, jolloin ei ole ohuttakaan käsitystä rehusatotilanteesta. Ennätysheikko ohrasato aiheuttaa kanaloillekin haasteita, sillä tilanne lisää siipikarjalle syötettävän vehnän ja kauran kysyntää.

”Suurin huoli on juuri investoineista tiloista, joilla on velat niskassa ja kassa tyhjä nousseiden kustannusten vuoksi.” Hulmi toteaa. Parhaillaan osa tiloista käy neuvotteluja pankkien kanssa, josko velkoihin saataisiin lyhennysvapaita.

Kananmuna-alalla meneillään oleva tuotantotapasiirtymä virikehäkkituotannosta lattiakanalatuotantoon on vielä pahasti kesken. Suomessa tuotetuista munista tammi-heinäkuussa 47 % on edelleen virikehäkkituotannossa, 42 % lattiakanalatuotantoa, 7 % luomua ja 3 % ulkomunia. Kauppa on ilmoittanut toimialalle luopuvansa virikehäkkituotettujen munien myynnistä, aikataulu hieman vaihdellen, parin vuoden kuluessa.

Kanaerät vaihdetaan noin puolentoistavuoden sykleissä, joten jos ei nyt seuraavaa erää vaihda lattialaitteille, eikä tee investointia tuotantotauon yhteydessä, tulee seuraavan erän kanssa melkoinen hoppu, jos aikoo pysyä kaupan vaatimustason tahdissa. Kun kannattavuustilanne on tällä hetkellä surkea, moni perhetila viivästyttää investointia rajusti nousseiden tuotantopanoskustannusten vuoksi. Tuotantotapojen tuottajahintaero ei kuitenkaan kannusta investoimaan.

Hulmi lataa toiveensa pakkaamoiden neuvottelutaitoihin, sillä kauppojen kevään hinnoittelujaksot ovat työn alla parhaillaan. ”Kuluttajat haluavat tuotannolta parempaa laatua sekä eläinten hyvinvointiparannuksia ja tämä kaikki aiheuttaa tiloille lisätyötä, jolle tulisi löytää maksaja.” muistuttaa Hulmi.

MTK Kananmunaverkoston puheenjohtaja Juuso Hulmi

p.040 838 2046

MTK liha-asiantuntija, kananmunaverkoston asiamies Mari Lukkariniemi

p. 040 171 9070

mari.lukkariniemi@mtk.fi

Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun8.10.2021 09:38:54 EEST | Uutinen

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.

Ruokaviennin pullonkaulana osaamisen ja yhteistoiminnan puute – suomalaiset yritykset eriarvoisessa asemassa kilpailijamaihin nähden7.10.2021 08:24:11 EEST | Tiedote

Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat maailmalla laadun ja tuoteturvallisuuden ansiosta. Silti ruokavienti junnaa. Ruokavienti kasvuun (RuoKasvu) –hanke katsoo, että asiakassuhteisiin ja markkinointiin panostaminen sekä myyntiin liittyvien palveluiden tuottaminen ovat välttämättömiä, jotta ruokavienti saadaan kasvuun. RuoKasvu-hanke ehdottaa markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittämistä valtio-omisteisessa organisaatiossa tai markkinaehtoisen palveluekosysteemin luomista.

MTK vaatii kaupoilta lyhempiä sopimuksia ja joustoa maatilojen talouskriisissä – akuuttiin talouskriisiin joutuneita tiloja autettava nopeasti6.10.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin. Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian, hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii, että kriisin helpottamiseksi tilojen maksuvalmius varmistetaan ja ruokamarkkinoiden sopimuskäytänteitä muutetaan elintarvikemarkkinalain muutoksella.

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin – Suomen ruokamarkkinat eivät jousta6.10.2021 06:46:01 EEST | Tiedote

Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maataloustuotteiden tuottajahinnat eivät nouse päivittäistavarakaupan jäykkien ja joustamattomien sopimuskäytäntöjen vuoksi, vaikka tilojen kustannusten nousu niin edellyttäisi. Monilla tiloilla on vaikea selvitä velkojen maksusta, tulevaisuuden näkymät ovat synkenneet ja tilanpito uhkaa loppua.

Eurooppalaiset maaseudun matkailun ammattilaiset Suomeen 6.–8.10.20215.10.2021 08:10:54 EEST | Tiedote

TIEDOTE / KUTSU MEDIALLE: Matkailu on avautumassa koronan jälkeen – miten maaseudun matkailu kehittyy lähivuosina ja miten tulevaisuuden haasteisiin ja kasvavaan kysyntään vastataan maaseudun matkailukohteissa ja matkailuyrityksissä Euroopassa? Näitä kysymyksiä pohditaan 6.–8.10.2021 Päijät-Hämeen Asikkalassa, kun kansallisten maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajia, sidosryhmiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista saapuu Suomeen.

Susien röyhkeys maatilojen ympäristössä kasvanut – kannanhoidollinen metsästys tulee sallia4.10.2021 09:14:57 EEST | Tiedote

Tänä vuonna susien röyhkeys maatilaympäristössä on ollut edellisvuotta pahempaa. Yläneellä MTK:n lammasverkoston puheenjohtaja, lammasfarmari Tapio Rintalan tilalla Yläneellä sudet tunkeutuivat lampolaan sisälle ja tappoivat useita kantavina olleita uuhia. Lampaat vietiin tänä vuonna sisältä lampolasta. Hyökkäys oli Rintalan tilalla jo toinen tänä kesänä. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin.