Amos RexAmos Rex

Kandidaterna för Ars Fennica-priset 2019 tillkännages den 18 oktober på Amos Rex

Pressens representanter är varmt välkomna att närvara vid tillkännagivandet av kandidaterna för Ars Fennica-priset 2019, det största priset för bildkonst i Finland. Pressmottagningen äger rum torsdagen den 18 oktober kl. 11 i Amos Rex. Kandidaterna närvarar.

Ars Fennica priset delas ut av den år 1990 grundade Henna och Pertti Niemistös bildkonststiftelse. Priset på 40 000 euro tilldelas en bildkonstnär som erkänsla för högklassigt och personligt konstnärligt arbete. En utställning med verk av kandidaterna kommer att visas på Amos Rex 19.6–8.9.2019.

Kandidaterna har utsetts av Ars Fennica-prisets jury i vilken ingår ordförande Leena Niemistö, MD, och medlemmarna, bildkonstnären Jussi Kivi, museichef Kai Kartio (Amos Rex), och museichef Leevi Haapala (Kiasma).

Vinnaren utses av en internationell konstexpert som tillsatts av juryn. Årets Ars Fennica pristagare kungörs i september 2019. Museibesökare kan rösta fram sin favorit under kandidatutställningen.

Museichef Kai Kartio öppnar pressmottagningen varefter kandidaterna presenteras av juryns ordförande Leena Niemistö. Mottagningen går på engelska, men frågor kan även ställas på svenska eller finska.

Mottagningen pågår till kl. 14. Kaffe med tilltugg serveras. Vänligen anmäl dig på länken www.amosrex.fi/afpress senast den 17 oktober. Närmare instruktioner för att hitta fram skickas till alla som anmält sig till mottagningen.

Namnen på kandidaterna och övrigt pressmaterial läggs ut på www.arsfennica.fi/press senast klockan 11 (EET) den 18 oktober 2018.

För ytterligare information:
Päivi Rajakari
info@arsfennica.fi

Informatör Sara Järvi
sara.jarvi@amosrex.fi

Pressmaterial
www.arsfennica.fi/press
lösenord FENNICA

Uppdateras senast kl. 11 (EET) den 18 oktober 2018.

Konstmuseet Amos Rex öppnas för allmänheten den 30 augusti27.8.2018 10:50Tiedote

Amos Rex öppnar torsdagen den 30 augusti efter byggnadsarbeten som pågått i två och ett halvt år och kostat ca 50 miljoner euro. För öppningsutställningen står konstnärskollektivet Tokyobaserade teamLab som fyller utställningslokalen med sina digitala konstverk. Amos Rex består av de nya underjordiska utställningsutrymmen planerade av arkitektbyrån JKMM, av det renoverade Glaspalatset med dess biograf och av Glaspalatstorget, som med sina kullar framstår som ett unikt urbant rum.

Taidemuseo Amos Rex aukeaa yleisölle 30. elokuuta27.8.2018 10:00Tiedote

Amos Rex avaa ovensa yleisölle kaksi ja puoli vuotta kestäneen ja 50 miljoonaa euroa maksaneen rakennustyön jälkeen torstaina 30.8. klo 11. Amos Rexin avajaisnäyttelystä vastaa tokiolainen taiteiljakollektiivi teamLab, joka täyttää museon näyttelytilat digitaalisella taiteellaan. Amos Rex koostuu arkkitehtitoimisto JKMM:n suunnittelemista uusista maanalaisista näyttelytiloista, vanhaan loistoonsa entisöidystä Lasipalatsista elokuvateattereineen sekä näyttelytilojen kattona kumpuilevasta Lasipalatsin tapahtuma-aukiosta.