Lastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun Keskusliitto

Kannanotto: Nuorten hyvinvointi vaatii hallitukselta kiireisiä toimenpiteitä

Nuoret ovat joutuneet koronakriisin maksajiksi. Merkit nuorten kasvavasta hädästä ovat käyneet yhä ilmeisemmiksi. Lapsi- ja perhejärjestöt kiinnittävät kannanotossaan huomion nuorten hyvinvointiin, ja odottavat hallitukselta toimenpiteitä, joilla kriisin nuorille aiheuttamia vahinkoja korjataan.

Kuva: Tom Sodoge/Unsplash

Huoli nuorten hyvinvoinnin vaarantumisesta koronakriisissä ei valitettavasti ole ollut turha. Kriisi on vaikuttanut nuoriin niin perheisiin kohdistuneiden paineiden kuin etäopetusjaksojen ja tarjotun tuen puutteiden kautta. Myös näköalattomuus ja epävarmuus tulevaisuudesta kuormittavat nuoria. Hallituksen kehys- ja puoliväliriihessä tulee kiinnittää erityistä huomiota kriisin jälkihoitoon nuorten osalta.

Oppilas- ja opiskelijahuolto olisi luonteva tapa tarjota nuorille nopeaa matalan kynnyksen apua, mutta koronakriisin aikana se ei ole pystynyt vastaamaan palvelutarpeeseen. Kuntien oman arvion mukaan lastensuojelun asiakkaiden on ollut vaikeaa saada koulutoimen tai oppilashuollon palveluita jopa 56 % kunnista, ja vaikeuksia saada lasten- ja nuorisopsykiatrian palveluita oli vieläkin useammin.

Lähes kaikki kunnat arvioivat koronaepidemian vaikutusten heijastuvan lasten ja perheiden hyvinvointiin vielä vuosienkin kuluttua ja lastensuojelun palvelutarpeen kasvun jatkuvan. Lastensuojelun Keskusliitto ja THL julkaisevat lähiaikoina raportin kunnille suunnatusta kyselystä.

Kouluissa on korjattava eristäytymisen seurauksia

Kriisin jälkihoidossa on otettava huomioon nuorten psyykkinen kuormitus, sosiaalisen eristäytymisen seuraukset sekä etäopetusjaksoista syntynyt oppimisvaje. Kouluihin on luotava joustavia, lapsilähtöisiä keinoja kuroa oppimisvajetta kiinni. Yläluokilla tulisi luoda mahdollisuuksia uusia kursseja tai korottaa numeroita, jotta hakeutuminen toisen asteen opintoihin ei vaikeudu heillä, joita kriisi on kohdellut rajusti.

Paluu normaaliin kouluarkeen vaatii myös yhteisöllistä toipumista. Hyvä vuorovaikutus oppilaiden kesken on turvattava ja kouluyhteisön yhteishenkeä on vahvistettava, kun koronakuplat puretaan. Osalla oppilaista sosiaalinen eristäytyminen on voinut edetä pitkälle ja paluu voi olla vaikea. Vertaissuhteiden ohentuminen voi vaikuttaa pitkään oppilaitosten ilmapiiriin, ellei asiaan kiinnitetä huomiota.

Vauvaperheiden ahdinko on edelleen piilossa

Nuorten lisäksi huomiota tulee kiinnittää erityisesti vauvaperheiden peruspalveluihin ja toimeentuloon. Lapsiperheiden etuuksien näkökulmasta tilanne junnaa paikallaan, vaikka lapsiperheköyhyys painottuu selkeimmin juuri pikkulapsivaiheeseen. Neuvolatyöstä on karsittu resursseja koronakriisin aikana, eikä palveluvajetta ole kurottu umpeen. Vauvaperheiden ahdinko jää piiloon, eivätkä ne ohjaudu tarvitsemaansa palveluun, kuten ensikotiin.

Ei äkillisiä muutoksia järjestöjen rahoitukseen

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitus on muutoksessa. Rahoitusta uudistettaessa on pidettävä huoli siitä, että uudistuksella tuetaan – ei vaaranneta järjestöjen yhteiskunnallista tehtävää. On erittäin tärkeää, että järjestöjen toimintaedellytykset ja rahoitus turvataan pitkäjänteisesti.

Lue koko kannanotto tästä:

Lisätietoja antaa:

Toiminnanjohtaja Hanna Heinonen
hanna.heinonen@lskl.fi
P. 040 838 4027

Kuva: Tom Sodoge/Unsplash

Lapsi- ja perhejärjestöjen verkostoon kuuluvat Ensi- ja turvakotien liitto, Suomen Vanhempainliitto, Väestöliitto, Pelastakaa Lapset, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Lastensuojelun Keskusliitto.

Anna ääni lapselle! Lapsista huolehtiminen on kuntavaalien 2021 tärkein teema14.1.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Kuntavaaleissa 18.4.2021 tehdään isoja päätöksiä siitä, millaista tulevaisuutta kohti Suomi suuntaa koronapandemian jälkeen. Viime vuosi on syventänyt kuntien ennestäänkin vaikeaa taloustilannetta, ja paineita leikkauksiin on valtion tukitoimista huolimatta. Jos talouden tasapainoa haetaan leikkaamalla lasten, nuorten ja perheiden palvelujen laadusta, kriisin jäljet näkyvät vielä vuosikymmenten päästä sekä kuntalaisten hyvinvoinnissa että kuntataloudessa.

Hyvä alku elämälle -kampanja tarjoaa tietoa pienten lasten hyvinvoinnista15.12.2020 11:12:07 EET | Tiedote

Lapsen ensimmäiset elinvuodet odotusajasta alkaen ovat merkittävä ajanjakso, joka luo perustan lapsen fyysiselle, sosiaaliselle ja emotionaaliselle kehitykselle. Myös vanhempien ja vauvan varhaisen vuorovaikutuksen pohja luodaan jo odotusaikana. Tänään yhdeksässä Euroopan maassa käynnistyvä Hyvä alku elämälle -kampanja nostaa esille erityisesti kaikkein haavoittavimmassa asemassa olevien pienten lasten äänen.