Kannustajat-tuella tunnepohjaista taidetoimintaa nuorille

Osuuskauppa Hämeenmaan Kannustajat-ohjelma jakaa vuosittain 60 000 euroa tukea kanta- ja päijäthämäläisille seuroille, harrastusyhdistyksille, kulttuuritoimijoille sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöille. Sponsorointiohjelman avulla tuetaan lasten ja nuorten harrastamista sekä hyvinvointia edistävää toimintaa. Viime kevään Kannustajat-äänestyksessä eniten ääniä sai Lahden ensi- ja turvakoti ry, joka järjestää saamansa tukisumman avulla mm. taide- ja tunnetyöpajatoimintaa nuorille.
värikylpy

Taide- ja tunnetyöpajassa nuoret saavat mahdollisuuden käsitellä taiteen ja luovan ilmaisun kautta esimerkiksi turvallisuusteemaa sekä minäkuvaa ja sen muodostumista.

– Luovan ilmaisun kautta nuorten on usein helpompi käsitellä niitä teemoja, joita heidän on muuten vaikea sanoittaa, toteaa Susanna Tinnilä Lahden ensi- ja turvakodista.

Mieskaveritoiminnan ohjaajana työskentelevän Susannan mukaan nuorten työpajatoiminta on tarkoitus käynnistää tulevana syksynä ja toteuttaa jatkossa 1–2 kertaa vuodessa.

– Aloitamme toiminnan pienehkön ryhmän kanssa. Tavoitteena on luoda toimiva konsepti, joka voidaan monistaa pysyväksi osaksi Lahden ensi- ja turvakodin toimintaa, Susanna kertoo.

Lahtelaisyhdistys sai Osuuskauppa Hämeenmaalta yhteensä 3 000 euroa Kannustajat-tukea.

– Panostuksemme lasten ja nuorten toimintaan yhteistyössä asiakasomistajiemme kanssa vaikuttaa konkreettisesti alueemme hyvinvoinnin edistämiseen. Lahden ensi- ja turvakodin nuorille suunnatulla toiminnalla on erittäin tärkeä yhteiskunnallinen merkitys, Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä toteaa.

Taide- ja tunneilmaisu osaksi yhdistystoiminnan arkea

Ensi- ja turvakodin edustajat esittelivät keväällä ideansa nuorten taide- ja tunnetyöpajasta Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan museopedagogille.

– Saamme työpajatoimintamme tueksi paikallisen taidealan ihmisen. Uskon, että tämänkaltainen toiminta on sellaista, joka sekä motivoi nuoria ja on heille hyödyksi, Susanna Tinnilä iloitsee.

Taide- ja tunneilmaisun ajatusta on tarkoitus laajentaa kattamaan myöhemmin myös muuta Lahden ensi- ja turvakodin toimintaa.

Paikallisille lapsiperheille yhdistys järjestää Lahden Perhetuvalla matalan kynnyksen toimintaa ja luo samalla mahdollisuuksia vertaistukeen sekä avoimiin kohtaamisiin.

– Olemme suunnitelleet Perhetuvalle muun muassa vauvoille värikylpyjä sekä muskari- tyyppistä toimintaa taaperoikäisille mainitsee Susanna.

Lahden ensi- ja turvakodin toiminnan piirissä on useita vaativan vauvatyön yksiköitä, joihin suunnitteilla on perheiden taidevalokuvausta, vauvatanssia sekä luonnonvärimaalausta.

– Tarkoituksena on, että taide- ja tunneilmaisu näkyisi kaikissa työmuodoissamme tulevan syksyn aikana, Susanna hymyilee.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Hämeenmaa, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, 050 542 3811

Lahden ensi- ja turvakoti ry, mieskaveritoiminnan ohjaaja ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Susanna Tinnilä, 044 5000 604

värikylpy

Hämeenmaa – 170 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 3300 työntekijää. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 170 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.