Kansainvälinen konferenssi liiketoimintamalleista kulttuurialalla

Taide- ja kulttuurialan ammattilaiset, päättäjät ja tutkijat kokoontuvat 24.–25. huhtikuuta 2019 Kaapelitehtaalle Helsinkiin keskustelemaan kulttuurialan innovatiivisista liiketoimintamalleista. Konferenssi päättää nelivuotisen Creative Lenses -yhteistyöhankkeen.

EU-hankkeen päätöskonferenssi Creative Lenses: Culture and Business Models in Challenging Times pidetään Kaapelitehtaan Pannuhallissa 24.–25. huhtikuuta. Konferenssissa pohditaan, miten taide- ja kulttuurialan organisaatiot pystyvät sopeutumaan muuttuvaan ympäristöön ja vahvistamaan liiketoimintamallejaan niin, että ne vastaavat muuttuneisiin toimintaedellytyksiin.

Konferenssissa pureudutaan kolmeen pääteemaan

• Liiketoimintamallit: Miksi taide- ja kulttuuriorganisaatioiden liiketoimintamalleista keskustellaan yhä enemmän? Millä tavoin taide- ja kulttuurialan toimijat lähestyvät liiketoimintamalli-ajattelua ja mallien muuttamista? Miten liiketoimintamalli-ajattelu vaikuttaa alan toimintaan?

• Arvo ja arvottaminen: Millä eri tavoin taide- ja kulttuurialan organisaatioiden ilmentämä ja tuottama arvo ymmärretään? Miten organisaatiot onnistuvat tasapainottelemaan keskenään vastakkaisten tehtävien ja prioriteettien välillä?

• Mielekkyys, vaikuttavuus ja tutkimus: Millä tavoin taide- ja kulttuurialan organisaatiot voivat oppia yleisöiltään ja sidosryhmiltään? Millä tavoin vaikuttavuus ja tiedon yhteinen tuottaminen voidaan ymmärtää?

Ohjelmassa on puheita, työpajoja ja paneelikeskusteluja

Julie’s Bicyclen johtaja Alison Tickell esiintyy keskiviikkona 24. huhtikuuta. Taitelija Teemu Mäki pitää oman esityksensä torstaina 25. huhtikuuta.

Alison Tickell on Julie’s Bicyclen perustaja ja johtaja. Julie’s Bicycle on brittiläinen organisaatio, joka yhteistyöhankkeiden kautta edistää ja tuo julki taidealan organisaatioiden roolia kestävän kehityksen katalysaattoreina, inspiroijina ja vahvistajina. Teemu Mäki on taiteilija, ohjaaja, kirjoittaja, tutkija ja Suomen Taiteilijaseuran hallituksen puheenjohtaja. Hänelle taide on joustavin, monipuolisin ja kokonaisvaltaisin filosofian ja politiikan muoto.

Ohjelma: https://creativelenses.eu/page/creative-lenses-2nd-international-conference/.

Konferenssi päättää Creative Lenses -hankkeen

Kansainvälinen konferenssi päättää samalla Creative Europe -ohjelman rahoittaman nelivuotisen (2015-­2019) Creative Lenses -hankkeen. Sen tavoitteena on ollut edistää taide- ja kulttuurialan uusia liiketoiminnan malleja kehittämällä toimijoiden pitkäjänteistä strategista ja innovatiivista toimintaa.

Lisätietoa hankkeesta: https://creativelenses.eu/about-us/

Jutta Ahtola-Sutinen (Creative Lenses -hanke ja konferenssi): 041 538 9104, jutta.ahtola-sutinen@kaapelitehdas.fi

Anni Sundell (akkreditointi): 050 5993221, anni.sundell@kaapelitehdas.fi

Kaapelitehtaan, Suvilahden ja Nilsiänkatu 10 kulttuurikeskuksia hallinnoi Helsingin kaupungin omistama Kiinteistö Oy Kaapelitalo, joka peruskorjaa ja vuokraa vanhoja teollisuusrakennuksia taiteen, kulttuurin ja luovan teollisuuden tarpeisiin.

Kaapelitehdas on Suomen suurin kulttuurikeskus, jossa toimii mm. 3 museota, 10 galleriaa, ravintola, kirjakauppa, tanssiteattereita, taidekouluja sekä taiteilijoita, bändejä ja luovien alojen yrityksiä.

Nilsiänkatu 10:ssä sijaitseva kiinteistö on lääkeyhtiö Orionin entinen pääkonttori ja lääketehdas. Viidessä toimistokerroksessa ja kahdessa kellarikerroksessa toimii noin 250 lähinnä kulttuuri- ja taidealan vuokralaista.

nilsiankatu10.fi

Kiinteistö Oy Kaapelitalon linjaukset vuokralaisten talousahdingon helpottamiseksi koronavirusepidemian johdosta30.3.2020 16:54:20 EESTTiedote

KOY Kaapelitalon hallitus päätti maanantaina 30.3.2020 pidetyssä kokouksessaan linjauksesta, jolla pyritään helpottamaan yhtiön vuokralaisille koronaepidemian torjuntatoimista aiheutunutta talousahdinkoa. KOY Kaapelitalo on Helsingin kaupungin omistama yhtiö, ja tehty linjaus noudattaa Helsingin kaupungin 27.3.2020 konserniyhtiöilleen antamaa suositusta tilavuokrien osalta.