Sitra

Kansainvälinen tutkijaryhmä: Kestävä tulevaisuus on otettava koulutuksen tärkeimmäksi tehtäväksi

Jaa

Yhteiskuntamme suurimmat haasteet ovat luonteeltaan monimutkaisia. Siksi koulujärjestelmämme tulisi tähdätä maailmankuvaa muuttavaan syväoppimiseen ja kasvattaa ihmisiä, joilla on kykyjä, taitoja ja asennetta tarttua niihin.

Koulun roolia kestävän tulevaisuuden rakentajana tulee yhä vahvistaa, peräänkuuluttaa kansainvälinen tutkijaryhmä. Koulu on yhteiskuntamme keskeinen instituutio tulevaisuuden taitojen oppimiseen. Voisimme yhä useammin puhua koulu-instituution merkityksestä yhteiskuntamme uudistamisessa.

Sitran Education for a Changing World -tutkimusprojekti kokosi 15 suomalaista ja pohjoisamerikkalaista tutkijaa seuraavan tutkimuskysymyksen ääreen: Miten mahdollistamme oppilaiden, koulujen ja yhteisöjen kehittymisen uuden, kestävän hyvinvoinnin yhteiskuntamallin rakennuspalikoiksi?

Tutkimushankkeen tuotoksena on hiljattain julkaistu koulutuksen tulevaisuutta käsittelevä kokoelmateos Sustainability, Human Well-being and the Future of Education. Yhteistyössä Palgrave Macmillanin kanssa kustannettu kirja nostaa keskusteluun huomioita koulutuksen tulevaisuudesta.

Taitoja tarttua viheliäisiin ongelmiin

Yhteiskuntamme suurimmat haasteet, ilmastonmuutos, eriarvioistuminen ja työn murros, ovat luonteeltaan monimutkaisia. Siksi koulujärjestelmämme tulisi tähdätä maailmankuvaa muuttavaan syväoppimiseen ja kasvattaa ihmisiä, joilla on kykyjä, taitoja ja asennetta tarttua haasteisiin.

Tulevaisuuden tärkeiksi taidoiksi nousevat luovuuden ja kriittisen ajattelun sekä viestintä- ja yhteistyötaitojen lisäksi empatia ja joustavuus. Tärkeässä roolissa on myös taito ja innostus jatkuvasti päivittää omaa osaamista.

”Kun tietoa, myös keskenään ristiriitaista sellaista, on valtavasti, parhaiten pärjäävät tiedon syntetisoijat eli he jotka osaavat poimia olennaisen ja yhdistellä tietoa”, kertoo kirjan toimittanut Justin W. Cook.

Koulut yhteistyöhön muiden organisaatioiden kanssa

Koulutusjärjestelmän tulisi olla yhteiskunnallisen kehityksen airut.

”Koulut voisivat hyödyntää yhä enemmän ympäröivää yhteiskuntaa resurssina omassa tekemisessä. Ilmiöpohjainen oppiminen antaa tähän hyviä mahdollisuuksia”, kommentoi Cook.

Myös yhteiskunnan muiden toimijoiden olisi hyvä lähentyä koulua, oli se sitten erilaisten yhteisten projektien muodossa tai käännetyssä mentoroinnissa, jossa lapset tai nuoret opettavat aikuisia.

Elinikäinen oppivelvollisuus kaikille?

Elämme ekologisesti kestämätöntä elämää. Jotta onnistuisimme siirtymässä kestävämpään yhteiskuntaan, tarvitsemme uusia taitoja ja ajattelua. Kun elämme entistä pidempään, tarvitsisimmeko elinikäisen oppivelvollisuuden, jolla varmistamme, jolla varmistamme, etteivät tietomme, taitomme ja asenteemme jää elämän varhaisina vuosina opitun varaan?

”On ongelma, että yhteiskunnallisessa keskustelussa usein viitataan siihen, että nuori sukupolvi on niin edistyksellistä, että he kyllä ratkaisevat ongelmamme. Tarvitaan myös aikuisväestön laajamittaista oppimista, jos pyrkimyksemme on elää kestävästi”, kommentoi Sitran strategiajohtaja Paula Laine.

Keskustelua koulutuksen tarkoituksesta ja arvoista

”Nykyinen kestämätön elämäntapamme vaatii arvojemme ja käsitystemme haastamista ja uudistamista. Kouluissa täytyy löytyä tilaa ja rohkeutta tällaiseen yhteiseen pohdintaan”, kommentoi Erkka Laininen koulutusalaan keskittyneestä OKKA-säätiöstä – yksi projektiin osallistuneista kirjoittajista

Usein yhteiskunnallisessa keskustelussa koulu nähdäänkin vastauksena kaikkeen.

”Pyrkiessämme muutokseen kouluissa, meillä täytyy olla realismia, kärsivällisyyttä ja ymmärrystä koulun toimintalogiikasta”, kommentoi Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan dosentti ja yliopistolehtori Jari Salminen, niin ikään yksi projektin tutkijoista.

Education for a Changing World -tutkimusprojekti

Sitran tulevaisuuden koulutukseen keskittynyt projekti on kerännyt oivalluksia useilta eri sektoreilta ja sen tavoitteena on ollut vauhdittaa keskustelua koulutuksen ja kestävän hyvinvoinnin suhteesta muuttuneessa maailmassa. Osana projektia Sitra järjesti Kestävän koulutuksen kehittäjät -kokeilu- ja koulutusohjelman, jossa yhdistyivät kestävän hyvinvoinnin sisällöt ja käytännön kokeilut.

Sustainability, Human Well-being and the Future of Education
ISBN 978-3-319-78580-6
Edited: Cook, Justin W
Kustantaja: Palgrave Macmillan 2018
Lataa ilmainen e-kirja

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jenna Lähdemäki-Pekkinen, asiantuntija, Sitra, jenna.lahdemaki-pekkinen@sitra.fi, 050 343 6827
Heli Nissinen, asiantuntija, viestintä, Sitra, heli.nissinen@sitra.fi, 0407671822

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Sitra
Sitra
Itämerenkatu 11-13, PL 160
00180 HELSINKI

0294 618 991http://www.sitra.fi

Sitra on aktiivinen tulevaisuudentekijä, joka tutkii, selvittää ja ottaa kumppanit eri sektoreilta mukaan ennakkoluulottomiin kokeiluihin ja uudistuksiin. Tulevaisuustyön tähtäimessä on Suomi, joka menestyy kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Sitra

Oppimiseen käytettiin Suomessa viime vuonna 18,9 miljardia euroa – millä rahalla?3.10.2018 07:09Tiedote

Julkiset ja yksityiset investoinnit elinikäiseen oppimiseen jakautuvat monin eri tavoin koulutuksen järjestäjien ja oppijoiden kesken. Sitran Millä rahalla? -selvitys tarjoaa ensimäistä kertaa kokonaiskuvan koulutuksen ja oppimisen rahavirroista Suomessa. Se kertoo, mistä varat tulevat ja mihin ne käytetään tarjoten samalla eväitä sekä rahoitusjärjestelmän että oppimisen kannusteiden kehittämiseen.

Det satsades 18,9 miljarder euro på inlärning i Finland i fjol – med vilka pengar?3.10.2018 07:09Tiedote

Offentliga och privata investeringar i livslångt lärande fördelar sig på många olika sätt mellan dem som lär sig och dem som arrangerar utbildningen. Sitras Med vilka pengar?-utredning erbjuder för första gången en helhetsöversikt av utbildningens och lärandets finansiella flöden i Finland. Rapporten berättar varifrån pengarna kommer och hur de används. Samtidigt erbjuder utredningen redskap för att utveckla finansieringssystemet och lärandets incitament.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme