Sitra

Kansainvälinen tutkijaryhmä: Kestävä tulevaisuus on otettava koulutuksen tärkeimmäksi tehtäväksi

Jaa

Yhteiskuntamme suurimmat haasteet ovat luonteeltaan monimutkaisia. Siksi koulujärjestelmämme tulisi tähdätä maailmankuvaa muuttavaan syväoppimiseen ja kasvattaa ihmisiä, joilla on kykyjä, taitoja ja asennetta tarttua niihin.

Koulun roolia kestävän tulevaisuuden rakentajana tulee yhä vahvistaa, peräänkuuluttaa kansainvälinen tutkijaryhmä. Koulu on yhteiskuntamme keskeinen instituutio tulevaisuuden taitojen oppimiseen. Voisimme yhä useammin puhua koulu-instituution merkityksestä yhteiskuntamme uudistamisessa.

Sitran Education for a Changing World -tutkimusprojekti kokosi 15 suomalaista ja pohjoisamerikkalaista tutkijaa seuraavan tutkimuskysymyksen ääreen: Miten mahdollistamme oppilaiden, koulujen ja yhteisöjen kehittymisen uuden, kestävän hyvinvoinnin yhteiskuntamallin rakennuspalikoiksi?

Tutkimushankkeen tuotoksena on hiljattain julkaistu koulutuksen tulevaisuutta käsittelevä kokoelmateos Sustainability, Human Well-being and the Future of Education. Yhteistyössä Palgrave Macmillanin kanssa kustannettu kirja nostaa keskusteluun huomioita koulutuksen tulevaisuudesta.

Taitoja tarttua viheliäisiin ongelmiin

Yhteiskuntamme suurimmat haasteet, ilmastonmuutos, eriarvioistuminen ja työn murros, ovat luonteeltaan monimutkaisia. Siksi koulujärjestelmämme tulisi tähdätä maailmankuvaa muuttavaan syväoppimiseen ja kasvattaa ihmisiä, joilla on kykyjä, taitoja ja asennetta tarttua haasteisiin.

Tulevaisuuden tärkeiksi taidoiksi nousevat luovuuden ja kriittisen ajattelun sekä viestintä- ja yhteistyötaitojen lisäksi empatia ja joustavuus. Tärkeässä roolissa on myös taito ja innostus jatkuvasti päivittää omaa osaamista.

”Kun tietoa, myös keskenään ristiriitaista sellaista, on valtavasti, parhaiten pärjäävät tiedon syntetisoijat eli he jotka osaavat poimia olennaisen ja yhdistellä tietoa”, kertoo kirjan toimittanut Justin W. Cook.

Koulut yhteistyöhön muiden organisaatioiden kanssa

Koulutusjärjestelmän tulisi olla yhteiskunnallisen kehityksen airut.

”Koulut voisivat hyödyntää yhä enemmän ympäröivää yhteiskuntaa resurssina omassa tekemisessä. Ilmiöpohjainen oppiminen antaa tähän hyviä mahdollisuuksia”, kommentoi Cook.

Myös yhteiskunnan muiden toimijoiden olisi hyvä lähentyä koulua, oli se sitten erilaisten yhteisten projektien muodossa tai käännetyssä mentoroinnissa, jossa lapset tai nuoret opettavat aikuisia.

Elinikäinen oppivelvollisuus kaikille?

Elämme ekologisesti kestämätöntä elämää. Jotta onnistuisimme siirtymässä kestävämpään yhteiskuntaan, tarvitsemme uusia taitoja ja ajattelua. Kun elämme entistä pidempään, tarvitsisimmeko elinikäisen oppivelvollisuuden, jolla varmistamme, jolla varmistamme, etteivät tietomme, taitomme ja asenteemme jää elämän varhaisina vuosina opitun varaan?

”On ongelma, että yhteiskunnallisessa keskustelussa usein viitataan siihen, että nuori sukupolvi on niin edistyksellistä, että he kyllä ratkaisevat ongelmamme. Tarvitaan myös aikuisväestön laajamittaista oppimista, jos pyrkimyksemme on elää kestävästi”, kommentoi Sitran strategiajohtaja Paula Laine.

Keskustelua koulutuksen tarkoituksesta ja arvoista

”Nykyinen kestämätön elämäntapamme vaatii arvojemme ja käsitystemme haastamista ja uudistamista. Kouluissa täytyy löytyä tilaa ja rohkeutta tällaiseen yhteiseen pohdintaan”, kommentoi Erkka Laininen koulutusalaan keskittyneestä OKKA-säätiöstä – yksi projektiin osallistuneista kirjoittajista

Usein yhteiskunnallisessa keskustelussa koulu nähdäänkin vastauksena kaikkeen.

”Pyrkiessämme muutokseen kouluissa, meillä täytyy olla realismia, kärsivällisyyttä ja ymmärrystä koulun toimintalogiikasta”, kommentoi Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan dosentti ja yliopistolehtori Jari Salminen, niin ikään yksi projektin tutkijoista.

Education for a Changing World -tutkimusprojekti

Sitran tulevaisuuden koulutukseen keskittynyt projekti on kerännyt oivalluksia useilta eri sektoreilta ja sen tavoitteena on ollut vauhdittaa keskustelua koulutuksen ja kestävän hyvinvoinnin suhteesta muuttuneessa maailmassa. Osana projektia Sitra järjesti Kestävän koulutuksen kehittäjät -kokeilu- ja koulutusohjelman, jossa yhdistyivät kestävän hyvinvoinnin sisällöt ja käytännön kokeilut.

Sustainability, Human Well-being and the Future of Education
ISBN 978-3-319-78580-6
Edited: Cook, Justin W
Kustantaja: Palgrave Macmillan 2018
Lataa ilmainen e-kirja

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jenna Lähdemäki-Pekkinen, asiantuntija, Sitra, jenna.lahdemaki-pekkinen@sitra.fi, 050 343 6827
Heli Nissinen, asiantuntija, viestintä, Sitra, heli.nissinen@sitra.fi, 0407671822

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Sitra
Sitra
Itämerenkatu 11-13, PL 160
00180 HELSINKI

0294 618 991http://www.sitra.fi

Sitra on aktiivinen tulevaisuudentekijä, joka tutkii, selvittää ja ottaa kumppanit eri sektoreilta mukaan ennakkoluulottomiin kokeiluihin ja uudistuksiin. Tulevaisuustyön tähtäimessä on Suomi, joka menestyy kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Sitra

Finland kan minska sina utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt19.11.2018 04:00Tiedote

Finland kan minska sina utsläpp med 60 procent fram till 2030, i enlighet med målen i Parisavtalet. Det kräver dock tydlig politisk styrning. Enligt en utredning som nu publicerats kan Finlands utsläpp minska med nästan hälften med åtgärder som inte medför några extra kostnader under sin livstid eller som rentav innebär inbesparingar. I synnerhet vindkraft och elektrifiering av trafiken erbjuder en möjlighet för Finland att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.

Finland can reduce its emissions cost-effectively19.11.2018 04:00Tiedote

It is possible for Finland to achieve a 60 per cent reduction in emissions by 2030 in accordance with the Paris Agreement. But for this to happen, clear political steering is required. According to a recently published report, Finland's emissions can be reduced by almost half through measures that will not, during their lifecycle, cause additional costs and may even produce savings. Wind power and the electrification of transport in particular provide opportunities to reduce emissions cost-effectively.

Suomi voi vähentää päästöjään kustannustehokkaasti19.11.2018 04:00Tiedote

Suomen on mahdollista vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Tämä vaatii kuitenkin selkeää poliittista ohjausta. Nyt julkaistun selvityksen mukaan Suomen päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä. Erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen tarjoavat Suomelle mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme