Kansainvälinen valuuttarahasto julkaisee arviot Suomen taloudesta ja rahoitussektorista

Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) on saanut päätökseen vuosittaisen arvionsa Suomen talouden tilasta ja näkymistä. Arvio perustuu keskusteluihin, joita Suomessa syksyllä 2022 vieraillut valuuttarahaston asiantuntijaryhmä kävi viranomaisten, tutkimuslaitosten, yksityisten rahoituslaitosten, työmarkkinaosapuolten ja muiden tahojen kanssa. Lisäksi IMF on laatinut arvion Suomen rahoitusjärjestelmän vakaudesta rahoitussektorin arviointiohjelman mukaan (Financial Sector Assessment Program, FSAP). Valuuttarahaston johtokunta keskusteli arvioiden loppuraporteista 18. tammikuuta 2023. Raportti on saatavilla valuuttarahaston nettisivulla www.imf.org.

IMF:n maa-arvio (PDF)
Finland: Financial System Stability Assessment

Lisätietoja antaa ekonomisti Anni Norring, puh. 09 183 2120 tai anni.norring@bof.fi, ja Tuulia Asplund, puh. 09 183 2324 tai tuulia.asplund@bof.fi.

Eurosystemets penningpolitiska beslut2.2.2023 15:25:00 EET | Uutinen

ECB:s pressmeddelande 2 februari 2023 ECB-rådet kommer att hålla fast vid räntehöjningsbanan med påtagliga höjningar i en stadig takt och hålla räntorna på nivåer som är tillräckligt restriktiva för att säkerställa en läglig återgång av inflationen till 2-procentsmålet på medellång sikt. Följaktligen beslutade ECB-rådet idag att höja de tre styrräntorna med 50 punkter och räknar med att höja dem ytterligare. Mot bakgrund av underliggande inflationstryck avser ECB-rådet att höja räntorna med ytterligare 50 punkter vid sitt nästa penningpolitiska sammanträde i mars och sedan utvärdera den därå följande penningpolitiska banan. Att hålla räntorna på restriktiva nivåer kommer att leda till att inflationen med tiden dämpas i och med att efterfrågan minskar och även skydda mot risken för en ihållande uppväxling i inflationsförväntningarna. Under alla omständigheter kommer ECB-rådets framtida räntebeslut att vara fortsatt databeroende och följa ett tillvägagångssätt med beslut från sammanträde

ECB Monetary policy decisions2.2.2023 15:25:00 EET | News

ECB press release 2 February 2023 The Governing Council will stay the course in raising interest rates significantly at a steady pace and in keeping them at levels that are sufficiently restrictive to ensure a timely return of inflation to its 2% medium-term target. Accordingly, the Governing Council today decided to raise the three key ECB interest rates by 50 basis points and it expects to raise them further. In view of the underlying inflation pressures, the Governing Council intends to raise interest rates by another 50 basis points at its next monetary policy meeting in March and it will then evaluate the subsequent path of its monetary policy. Keeping interest rates at restrictive levels will over time reduce inflation by dampening demand and will also guard against the risk of a persistent upward shift in inflation expectations. In any event, the Governing Council’s future policy rate decisions will continue to be data-dependent and follow a meeting-by-meeting approach. The Gove