Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).

Heidi Merikalla-Teir 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Päivän aikana kuullaan mielenkiintoisia paneelikeskusteluita tehokkaaseen konfliktien hallintaan ja käytössä oleviin riidanratkaisumekanismeihin liittyen. Samalla katsotaan tulevaisuuteen ja keskustellaan siitä, mitä kansainvälinen välimiesmenettely ja riidanratkaisu on kymmenen vuoden kuluttua.

“Välimiesmenettelyn tulevaisuus on erittäin ajankohtainen teema myös Suomessa. Oikeusministeriön keväällä käynnistämä välimiesmenettelylain uudistamishanke on erinomainen mahdollisuus Suomelle laatia kansainväliset standardit täyttävä laki, jonka myötä suomalainen riidanratkaisu pystyy tulevaisuudessa aikaisempaa merkittävästi paremmin palvelemaan kansainvälistyneen elinkeinoelämän tarpeita. Näin pystymme houkuttelemaan myös ulkomaalaisia välimiesmenettelyn käyttäjiä ja riitoja ratkaistavaksi Suomeen ja suomalaiseen välimiesmenettelyyn”, sanoo Keskuskauppakamarin riidanratkaisupalveluista vastaava johtaja ja välimieslautakunnan pääsihteeri Heidi Merikalla-Teir.

Merikalla-Teir muistuttaa, että Suomella on kaikki edellytykset kasvattaa tunnettuuttaan ja menestyä riidanratkaisun alalla. Suomessa on jo kansainvälisen tason välimiesmenettelyasiantuntemusta ja välimieslautakunta, maantieteellinen sijainti on hyvä ja korruptio vähäistä.

“Ajantasaistamalla lainsäädäntöämme luomme pohjan, jolle voimme tulevaisuudessa systemaattisesti rakentaa Suomen kansainvälistä tunnettuutta riidanratkaisussa”, Merikalla-Teir toteaa.

IFCAI Biennial Conference -välimiesmenettelytapahtuma pidetään joka toinen vuosi. Sen järjestää kansainvälisten kaupallisten välitysinstituuttien yhteinen järjestö, International Federation of Commercial Arbitration Institutions (IFCAI). Tilaisuutta isännöi tänä vuonna Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI). Tapahtuma korvaa jo seitsemän kertaa järjestetyn Helsinki International Arbitration Day -tapahtuman.

Tapahtumaan saapuu ennätysmäärä osallistuja: Paikalla odotetaan yli 250 ihmistä 26 eri maasta. Kansainvälisiä välitysinstituutteja paikalle saapuu 17.

“Olemme kiitollisia IFCAI:lta saamastamme luottamuksesta järjestää ja isännöidä tämä kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma oheistapahtumineen. Laadukkaan tapahtuman järjestäminen näin suurelle osallistujamäärälle ei olisi ollut mahdollista ilman suomalaisen välimiesmenettely-yhteisön ja tapahtuman kumppaneiden tukea, mistä lämpimät kiitokset kaikille”, sanoo Merikalla-Teir.

“Konferenssin laadukas ohjelma ja suuri kansainvälinen osallistujakunta on osoitus siitä, että Helsingin ja FAI:n valinta isännöimään IFCAI Biennial Conference -tapahtumaa oli oikea. Suomi on kasvava välimiesmenettelymarkkina ja sillä on valoisa tulevaisuus kansainvälisten välimiesmenettelyiden paikkana”, toteaa Stefano Azzali, IFCAI:n puheenjohtaja.

Välimiesmenettely on nopea ja luottamuksellinen vaihtoehto yleisissä tuomioistuimissa käytäville oikeudenkäynneille. Välimiesmenettelyä käytetään vakiintuneesti liike-elämässä syntyvien kotimaisten ja kansainvälisten riitojen ratkaisemiseksi.

Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI) on osa Keskuskauppakamaria, mutta on siitä toiminnallisesti ja päätöksenteossaan itsenäinen. Välimieslautakunta tarjoaa välimiesmenettely- ja sovittelupalveluita kotimaisten ja kansainvälisten riitojen ratkaisuun.

Heidi Merikalla-Teir 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Kiinteistöalalle valmistui 257 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 09:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin järjestämän välittäjäkokeen läpäisi tänä keväänä 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina. Vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Finnvera ja Kauppakamari: Vientiyritysten tyypillinen luottotappio 30 000 euroa - Luottotappiot yhä viennin jarruna5.6.2019 09:01:00 EESTTiedote

Rahoitusosaamisen puutteet ja luottotappiot jarruttavat yhä Suomen viennin ja vientiyritysten kasvua. Vientiyritysten kärsimä luottotappio on tyypillisesti keskimäärin 30 000 euroa. Tämä käy ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä. Koetut luottotappiot ovat varsin suuria suhteessa keskimääräisen vientikaupan kokoon, joka on valtaosalla yrityksistä alle 100 000 euroa. Hyvä uutinen on, että jo lähes kolmanneksella vientiyrityksistä on kirjallinen luottopolitiikka, joka määrittelee rajat luottoriskien ottamiselle kaupankäynnissä.