Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).

Heidi Merikalla-Teir 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Päivän aikana kuullaan mielenkiintoisia paneelikeskusteluita tehokkaaseen konfliktien hallintaan ja käytössä oleviin riidanratkaisumekanismeihin liittyen. Samalla katsotaan tulevaisuuteen ja keskustellaan siitä, mitä kansainvälinen välimiesmenettely ja riidanratkaisu on kymmenen vuoden kuluttua.

“Välimiesmenettelyn tulevaisuus on erittäin ajankohtainen teema myös Suomessa. Oikeusministeriön keväällä käynnistämä välimiesmenettelylain uudistamishanke on erinomainen mahdollisuus Suomelle laatia kansainväliset standardit täyttävä laki, jonka myötä suomalainen riidanratkaisu pystyy tulevaisuudessa aikaisempaa merkittävästi paremmin palvelemaan kansainvälistyneen elinkeinoelämän tarpeita. Näin pystymme houkuttelemaan myös ulkomaalaisia välimiesmenettelyn käyttäjiä ja riitoja ratkaistavaksi Suomeen ja suomalaiseen välimiesmenettelyyn”, sanoo Keskuskauppakamarin riidanratkaisupalveluista vastaava johtaja ja välimieslautakunnan pääsihteeri Heidi Merikalla-Teir.

Merikalla-Teir muistuttaa, että Suomella on kaikki edellytykset kasvattaa tunnettuuttaan ja menestyä riidanratkaisun alalla. Suomessa on jo kansainvälisen tason välimiesmenettelyasiantuntemusta ja välimieslautakunta, maantieteellinen sijainti on hyvä ja korruptio vähäistä.

“Ajantasaistamalla lainsäädäntöämme luomme pohjan, jolle voimme tulevaisuudessa systemaattisesti rakentaa Suomen kansainvälistä tunnettuutta riidanratkaisussa”, Merikalla-Teir toteaa.

IFCAI Biennial Conference -välimiesmenettelytapahtuma pidetään joka toinen vuosi. Sen järjestää kansainvälisten kaupallisten välitysinstituuttien yhteinen järjestö, International Federation of Commercial Arbitration Institutions (IFCAI). Tilaisuutta isännöi tänä vuonna Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI). Tapahtuma korvaa jo seitsemän kertaa järjestetyn Helsinki International Arbitration Day -tapahtuman.

Tapahtumaan saapuu ennätysmäärä osallistuja: Paikalla odotetaan yli 250 ihmistä 26 eri maasta. Kansainvälisiä välitysinstituutteja paikalle saapuu 17.

“Olemme kiitollisia IFCAI:lta saamastamme luottamuksesta järjestää ja isännöidä tämä kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma oheistapahtumineen. Laadukkaan tapahtuman järjestäminen näin suurelle osallistujamäärälle ei olisi ollut mahdollista ilman suomalaisen välimiesmenettely-yhteisön ja tapahtuman kumppaneiden tukea, mistä lämpimät kiitokset kaikille”, sanoo Merikalla-Teir.

“Konferenssin laadukas ohjelma ja suuri kansainvälinen osallistujakunta on osoitus siitä, että Helsingin ja FAI:n valinta isännöimään IFCAI Biennial Conference -tapahtumaa oli oikea. Suomi on kasvava välimiesmenettelymarkkina ja sillä on valoisa tulevaisuus kansainvälisten välimiesmenettelyiden paikkana”, toteaa Stefano Azzali, IFCAI:n puheenjohtaja.

Välimiesmenettely on nopea ja luottamuksellinen vaihtoehto yleisissä tuomioistuimissa käytäville oikeudenkäynneille. Välimiesmenettelyä käytetään vakiintuneesti liike-elämässä syntyvien kotimaisten ja kansainvälisten riitojen ratkaisemiseksi.

Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI) on osa Keskuskauppakamaria, mutta on siitä toiminnallisesti ja päätöksenteossaan itsenäinen. Välimieslautakunta tarjoaa välimiesmenettely- ja sovittelupalveluita kotimaisten ja kansainvälisten riitojen ratkaisuun.

Heidi Merikalla-Teir 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Työllisyysasteen nostaminen on otettava tosissaan - Keskuskauppakamari julkaisee työllisyystavoitelaskurin19.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskustelut työllisyydestä ja työllisyysasteen nostamisesta ovat käyneet viime aikoina vilkkaina. Myös pääministeri Antti Rinteen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Keskuskauppakamarin julkaisema työllisyystavoitelaskuri tarkastelee kuukausittain sitä, kuinka hallituksen työllisyystavoite on tähän mennessä toteutunut.

Ville Kajala johtavaksi asiantuntijaksi, Mauri Kotamäki pääekonomistiksi, Emmiliina Kujanpää johtavaksi veroasiantuntijaksi15.8.2019 11:30:44 EESTTiedote

Oikeustieteen kandidaatti Ville Kajala on nimitetty Keskuskauppakamarin johtavaksi asiantuntijaksi vastuualueenaan yhtiöoikeus, corporate governance ja arvopaperimarkkinajuridiikka. Hän ottaa hoitaakseen myös Keskuskauppakamarin lakivaliokunnan. Kajala siirtyy Keskuskauppakamariin Finanssivalvonnasta, jossa hän on toiminut johtavana asiantuntijana. Kajala aloittaa tehtävässään lokakuussa. Valtiotieteiden tohtori Mauri Kotamäki on nimitetty Keskuskauppakamarin pääekonomistiksi. Aiemmin Kotamäki on toiminut Keskuskauppakamarin johtavana ekonomistina ja ekonomistina Työeläkevakuuttajat Tela ry:ssa, valtiovarainministeriössä ja Suomen Pankissa sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa. Kotamäen vastuulle kuuluu ajankohtaisten talouteen liittyvien asioiden seuraaminen ja kommentointi. Lisäksi esimerkiksi neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Keskuskauppakamarin talouskatsaus, suuri veroselvitys ja ensi viikolla ensimmäistä kertaa julkaistava Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri. Ka

Kauppakamari rohkaisee yrityksiä Afrikan markkinoille14.8.2019 16:30:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamari rohkaisee suomalaisia yrityksiä Afrikan kasvaville markkinoille perustamalla erillisen Afrikka-yritysverkoston. Yritysverkosto tarjoaa toimijoille ja asiantuntijoille kanavan vaihtaa tietoa ja kokemuksia Afrikan maiden mahdollisuuksista, kertoi Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Kauppakamarin ja ulkoministeriön järjestämässä Afrikan markkinat -tilaisuudessa. Tilaisuuden avannut kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari korosti Suomen haluavan lisätä kumppanuutta Afrikan maiden kanssa, missä yhteistyössä yritysten rooli on keskeinen. Johdonmukaiset toimet kauppasuhteiden kehittämiseksi Afrikan kanssa ovat tervetulleita, korosti ministeri Skinnari.