Kansainväliset markkinointisäännöt päivitetty - yritysten syytä perehtyä uusiin sääntöihin
Merkittävin muutos on, että säännöissä painotetaan vaatimusta siitä, että kaupallinen viesti on voitava tunnistaa. Mainos ei saa olla sekoitettavissa yksityishenkilöiden viesteihin tai toimitukselliseen sisältöön.
Kuluttajan on voitava vaivatta tunnistaa mainos mainokseksi riippumatta siitä, missä mainos on julkaistu. Erityisesti silloin, kun mainos julkaistaan sosiaalisen median alustalla, mainonnan tunnistettavuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Säännöissä todetaan yksiselitteisesti, että ”Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.” Kuluttajalle on myös olennaista tietää, kuka on mainostaja.
ICC:n säännöt vahvistavat kuluttajansuojaa, mutta samalla ne edistävät reilua kilpailua yritysten kesken. Säännöt muodostavat Suomessa normiston, johon esimerkiksi mainonnan eettinen neuvosto perustaa ratkaisunsa.
Kaikkien mainostajien, medioiden ja mainonnan tekijöiden on syytä tuntea ICC:n markkinointisäännöt. Medioita ovat paitsi televisio, radio ja sanoma- ja aikakauslehdet niin myös bloggaajat, vloggaajat ja instagrammaajat. Koska säännöt ovat globaalit, ne ovat omiaan helpottamaan alan toimijoita toimimaan oikealla tavalla maasta riippumatta. Alan toimijoiden on syytä tutustua ICC:n markkinointisääntöihin ja tarvittaessa päivittää omat käytäntönsä vastaamaan uusia sääntöjä.
-Vastuullinen markkinoija tutustuu sääntöihin ja huolehtii, että uudet painotukset on otettu huomioon omassa toiminnassa, toteaa Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta.
Jos yrityksen mainoksesta tehdään lausuntopyyntö, se voidaan käsitellä joko mainonnan eettisessä neuvostossa tai Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnassa. Nämä markkinoinnin alan itsesääntelytoimielimet soveltavat ICC:n päivitettyjä sääntöjä 1.9.2019 alkaen. Myös markkinaoikeus voi viitata perusteluissaan ICC:n markkinointisääntöihin.
Säännöt löytyvät kokonaisuudessaan täältä.
Liiketapalautakunta antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän liiketavan mukaisuudesta (B2B) ja mainonnan eettinen neuvosto hyvän tavan mukaisuudesta (B2C).
www.mainonnaneettinenneuvosto.fi
Lisätietoja: Paula Paloranta, pääsihteeri (markkinointioikeudelliset asiat), puh. 050 548 0236
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Elinkeinoelämän järjestöt ehdottavat mahdollisuutta kaupparekisteri-ilmoitusten ennakkotarkastukseen11.12.2025 16:30:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari, Directors’ Institute Finland – Hallitusammattilaiset ry, Pääomasijoittajat ry ja Elinkeinoelämän keskusliitto ry ovat tehneet työ- ja elinkeinoministeriölle aloitteen kaupparekisterilain pikaisesta muuttamisesta kaupparekisteri-ilmoitusten ennakkotarkastuksen mahdollistamiseksi
Keskuskauppakamari: Halpatuonti vääristää joulukaupan kilpailua11.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari vaatii ripeitä toimia halpatuonnin rajoittamiseksi kiinalaisista verkkokaupoista. Alle 150 euron arvoisten pienpakettien tullivapauden poistoa on kiirehdittävä EU:ssa ja pienpaketeille on otettava käyttöön käsittelymaksu. Kiinalaiset halpatuotteita myyvät verkkokaupat vääristävät kilpailua etenkin joulusesongin aikaan.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Teollisuudessa vaisu uusien tilausten saalis – tuotanto silti kasvussa10.12.2025 08:57:37 EET | Tiedote
"Lokakuu sujui teollisuuden toimialoilla ristiriitaisesti", sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Tuotantomäärät olivat selvässä kasvussa, mutta uusia tilauksia saatiin vaisuhkosti.
Keskuskauppakamari: Alustava sopu EU:n Omnibus I -yksinkertaistamispaketista tervetullut, mutta jättää vielä kysymyksiä auki9.12.2025 16:53:12 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää myönteisenä, että Euroopan parlamentti, EU:n neuvosto ja Euroopan komissio ovat päässeet alustavaan sopuun Omnibus I -paketista, joka koskee kestävyysraportointidirektiiviä ja yritysvastuudirektiiviä. Keskuskauppakamarin vastuullisuuspäällikkö Jussi Hakanen kuitenkin muistuttaa, että paketin konkreettiset vaikutukset ovat edelleen suurilta osin mysteeri yrityksille.
Suomeen 20 uutta hyväksyttyä tavarantarkastajaa9.12.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin vuosittain järjestämässä hyväksyttyjen tavarantarkastajien (HTT) kokeessa saatiin 20 uutta HTT-tarkastajaa ympäri Suomen. Erityisesti tarkastajia saatiin rakennusalalle ja LVI-puolelle. Suomessa on noin 200 HTT-tarkastajaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme