Kansainväliset markkinointisäännöt päivitetty - yritysten syytä perehtyä uusiin sääntöihin
Merkittävin muutos on, että säännöissä painotetaan vaatimusta siitä, että kaupallinen viesti on voitava tunnistaa. Mainos ei saa olla sekoitettavissa yksityishenkilöiden viesteihin tai toimitukselliseen sisältöön.
Kuluttajan on voitava vaivatta tunnistaa mainos mainokseksi riippumatta siitä, missä mainos on julkaistu. Erityisesti silloin, kun mainos julkaistaan sosiaalisen median alustalla, mainonnan tunnistettavuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Säännöissä todetaan yksiselitteisesti, että ”Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.” Kuluttajalle on myös olennaista tietää, kuka on mainostaja.
ICC:n säännöt vahvistavat kuluttajansuojaa, mutta samalla ne edistävät reilua kilpailua yritysten kesken. Säännöt muodostavat Suomessa normiston, johon esimerkiksi mainonnan eettinen neuvosto perustaa ratkaisunsa.
Kaikkien mainostajien, medioiden ja mainonnan tekijöiden on syytä tuntea ICC:n markkinointisäännöt. Medioita ovat paitsi televisio, radio ja sanoma- ja aikakauslehdet niin myös bloggaajat, vloggaajat ja instagrammaajat. Koska säännöt ovat globaalit, ne ovat omiaan helpottamaan alan toimijoita toimimaan oikealla tavalla maasta riippumatta. Alan toimijoiden on syytä tutustua ICC:n markkinointisääntöihin ja tarvittaessa päivittää omat käytäntönsä vastaamaan uusia sääntöjä.
-Vastuullinen markkinoija tutustuu sääntöihin ja huolehtii, että uudet painotukset on otettu huomioon omassa toiminnassa, toteaa Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta.
Jos yrityksen mainoksesta tehdään lausuntopyyntö, se voidaan käsitellä joko mainonnan eettisessä neuvostossa tai Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnassa. Nämä markkinoinnin alan itsesääntelytoimielimet soveltavat ICC:n päivitettyjä sääntöjä 1.9.2019 alkaen. Myös markkinaoikeus voi viitata perusteluissaan ICC:n markkinointisääntöihin.
Säännöt löytyvät kokonaisuudessaan täältä.
Liiketapalautakunta antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän liiketavan mukaisuudesta (B2B) ja mainonnan eettinen neuvosto hyvän tavan mukaisuudesta (B2C).
www.mainonnaneettinenneuvosto.fi
Lisätietoja: Paula Paloranta, pääsihteeri (markkinointioikeudelliset asiat), puh. 050 548 0236
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Joka toisessa työnantajayrityksessä on ulkomaalaistaustaista henkilöstöä – kynnystä kansainvälisen osaajan palkkaamiseen tulee madaltaa6.11.2025 06:53:00 EET | Tiedote
Lähes puolet yrityksistä kokee, ettei niillä ole riittäviä valmiuksia tavoittaa ja rekrytoida kansainvälisiä osaajia. Yritykset tarvitsevatkin tukea ja esimerkkejä onnistuneista käytännöistä. Keskuskauppakamari on kehittänyt uuden merkin, jonka avulla voi tunnistaa vastuullisiin käytänteisiin sitoutuneen kansainvälisen henkilöstön työnantajan.
Keskuskauppakamari: Juho Romakkaniemi Eurochambresin varapuheenjohtajaksi5.11.2025 14:59:51 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on nimitetty Euroopan kauppakamarien kattojärjestön, Eurochambresin varapuheenjohtajaksi. Tänään tehty valinta vahvistaa Suomen asemaa eurooppalaisessa elinkeinoelämän vaikuttamistyössä.
Keskuskauppakamari: Sopu EU:n 2040-tavoitteesta oli välttämätön YK:n ilmastokokouksen alla5.11.2025 13:36:29 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin mukaan sopu EU:n 90 prosentin 2040-tavoitteesta pitää EU:n kurssin ilmastotoimissa, mutta jättää myös avoimia kysymyksiä toimeenpanosta. Keskuskauppakamari ehdottaa kansainvälisten yksiköiden käyttöä Ukrainan jälleenrakennuksen tukemiseen. EU:n yhtenäisyys ensi viikolla Brasilian Belémissä alkavan YK:n ilmastokokouksen alla on välttämätöntä.
Keskuskauppakamari: Ilma-vesilämpöpumppu mitoitetaan ja asennetaan usein väärin31.10.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Lämpöpumppujen yleistyessä ja tekniikan kehittyessä ilma-vesilämpöpumppujen asentaminen etenkin saneerauskohteisiin on yhä suositumpaa. Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju muistuttaa ottamaan huomioon lämmitysmuodon vaihtoprosessissa muutakin kuin lämpöpumppujen ominaisuuksien, arvojen ja hinnan vertailun. Huolellinen suunnittelu ja osaava asentaja auttavat välttämään ongelmia.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Heikko suhdanne jatkui syksyllä30.10.2025 09:00:18 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan Suomen kokonaistuotannon suhdannekuvaajan lukemat paljastavat, että tuotanto on pysynyt lähes paikoillaan koko vuoden, ja vaikka kulutuskysynnän ja viennin elpyminen antavat toivoa, kasvu nojaa edelleen epävarmoihin tulevaisuudenodotuksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme