Kansainväliset markkinointisäännöt päivitetty - yritysten syytä perehtyä uusiin sääntöihin
Merkittävin muutos on, että säännöissä painotetaan vaatimusta siitä, että kaupallinen viesti on voitava tunnistaa. Mainos ei saa olla sekoitettavissa yksityishenkilöiden viesteihin tai toimitukselliseen sisältöön.
Kuluttajan on voitava vaivatta tunnistaa mainos mainokseksi riippumatta siitä, missä mainos on julkaistu. Erityisesti silloin, kun mainos julkaistaan sosiaalisen median alustalla, mainonnan tunnistettavuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Säännöissä todetaan yksiselitteisesti, että ”Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.” Kuluttajalle on myös olennaista tietää, kuka on mainostaja.
ICC:n säännöt vahvistavat kuluttajansuojaa, mutta samalla ne edistävät reilua kilpailua yritysten kesken. Säännöt muodostavat Suomessa normiston, johon esimerkiksi mainonnan eettinen neuvosto perustaa ratkaisunsa.
Kaikkien mainostajien, medioiden ja mainonnan tekijöiden on syytä tuntea ICC:n markkinointisäännöt. Medioita ovat paitsi televisio, radio ja sanoma- ja aikakauslehdet niin myös bloggaajat, vloggaajat ja instagrammaajat. Koska säännöt ovat globaalit, ne ovat omiaan helpottamaan alan toimijoita toimimaan oikealla tavalla maasta riippumatta. Alan toimijoiden on syytä tutustua ICC:n markkinointisääntöihin ja tarvittaessa päivittää omat käytäntönsä vastaamaan uusia sääntöjä.
-Vastuullinen markkinoija tutustuu sääntöihin ja huolehtii, että uudet painotukset on otettu huomioon omassa toiminnassa, toteaa Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta.
Jos yrityksen mainoksesta tehdään lausuntopyyntö, se voidaan käsitellä joko mainonnan eettisessä neuvostossa tai Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnassa. Nämä markkinoinnin alan itsesääntelytoimielimet soveltavat ICC:n päivitettyjä sääntöjä 1.9.2019 alkaen. Myös markkinaoikeus voi viitata perusteluissaan ICC:n markkinointisääntöihin.
Säännöt löytyvät kokonaisuudessaan täältä.
Liiketapalautakunta antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän liiketavan mukaisuudesta (B2B) ja mainonnan eettinen neuvosto hyvän tavan mukaisuudesta (B2C).
www.mainonnaneettinenneuvosto.fi
Lisätietoja: Paula Paloranta, pääsihteeri (markkinointioikeudelliset asiat), puh. 050 548 0236
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote
Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.
Kauppakamarikysely: Yritykset tyytyväisiä kansainvälisten osaajien rekrytointiin, rekrytointien määrä kuitenkin laskussa9.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten tyytyväisyys kansainvälisiin osaajiin on pysynyt korkealla. Kauppakamareiden osaajakyselyn perusteella 73 prosenttia kansainvälisiä työntekijöitä rekrytoineista yrityksistä pitää kokemustaan myönteisenä, ja vain 4,5 prosenttia kielteisenä. Kansainvälisten rekrytointien määrä on kuitenkin laskussa.
Keskuskauppakamari: Mercosur-sopimuksen tullien alennukset avaisivat ovia suomalaisyrityksille5.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
EU:n ja Mercosur-maiden (Brasilia, Argentiina, Paraguay ja Uruguay) välisen, maailman suurimman kauppasopimuksen hyväksyntä toisi merkittäviä mahdollisuuksia suomalaiselle elinkeinoelämälle. Euroopan komissio on jättänyt virallisen esityksen sopimuksen hyväksymisestä, ja Keskuskauppakamari pitää tätä askelta erittäin tervetulleena.
MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.
Keskuskauppakamari: Osaaminen turvattiin – kotoutumisen leikkaukset haastavat työllisyyden edistämistä4.9.2025 06:58:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen pitää hallituksen päätöstä olla kohdistamatta uusia säästöjä koulutukseen erittäin tervetulleena. Hänen mukaansa ratkaisu tukee Suomen kilpailukykyä ja tavoitetta nostaa osaamistasoa. Kotouttamiseen tarvitaan työ ensin -periaate.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme