Kansainväliset suuryritykset innostuivat suomalaisen Optitunen hiusta ohuemmasta nanopinnoitteesta – käyttöpaikkoja taitettavat älypuhelimet, tiskialtaat ja LVI-putkistot

Useat eri alojen globaalit suuryritykset ovat innostuneet Optitune Oy:n huippuohuesta polysiloksaanipinnoitteesta. Kemian alan kasvuyrityksen kehittämän pinnoitteen erikoisuus on poikkeuksellinen muuntautumiskyky erilaisiin käyttötarkoituksiin tietokoneista tiskialtaisiin.
Optitunen kehittämällä polysiloksaanipinnoitteella saa luotua jopa näennäisesti ristiriitaisia ominaisuuksia, kuten kovuuden ja taipuisuuden. Näitä molempia ominaisuuksia tarvitaan esimerkiksi uusissa älypuhelimissa, joissa on taittuva näyttö. Kuva Optitune Oy

Kannettavien tietokoneiden johtavat valmistajat Asus ja Lenovo käyttävät jo suomalaisen Optitunen sormenjälkiä hylkivää ja naarmuuntumista ehkäisevää metallien pinnoitetta tietokoneissaan.

Optitune ja maailman suurin tiskialtaiden valmistaja Franke tekevät yhteistyössä entistä kestävämpiä ja likaa hylkiviä tiskialtaita.

LVI-putkistoja pinnoittava norjalainen NAST on puolestaan investoinut useita miljoonia euroja Optitunen teknologiaa käyttävään galvanoidun teräksen pinnoituslinjaan, joka auttaa parantamaan mm. teräksen korroosionestoa.

Miten yksi pinnoite voi toimia näin erilaisissa käyttötarkoituksissa?

– Eri tuotteissa käytettävä polysiloksaanipinnoite koostuu noin 90 prosenttisesti samoista aineksista, mutta loput noin 10 prosenttia pinnoitteesta tuunataan tuotteelle haluttujen ominaisuuksien mukaan. Nanopinnoite on vain hiuksen tuhannesosan ohuinen, mutta sillä saadaan aikaiseksi merkittävä parannus esimerkiksi tuotteen kestävyyteen, puhdistettavuuteen ja muotoiltavuuteen, Optitune Oy:n toimitusjohtaja Jody Paulus kertoo.

Osakeannilla vauhtia massatuotannon investointeihin

Monikäyttöisen pinnoitteen kehittäminen on vaatinut vuosien huolellista tuotekehitystyötä.

Nyt Optitune on siirtynyt tuotantoyritykseksi ja yhtiöllä on parhaillaan meneillään osakeanti kasvurahoitusyhtiö Springvestin kautta. Rahoituskierroksen kerättävistä varoista 3 miljoonaa euroa on suunniteltu käytettäväksi massatuotannon edellyttämiin investointeihin.

Koska monilla Optitunen tavoittelemista yritysasiakkaista ei ole ennestään tehtaalla pinnoitelinjastoa tai erikoisosaamista pinnoittamiseen, Optitune loi massatuotantoa varten uuden liiketoimintamallin materiaalimyynnin rinnalle.

Meidän uusi Coating as a Service -liiketoimintamalli mahdollistaa sen, että myymme asiakkaille sekä pinnoitusmateriaalia että pinnoitusprosessia kokonaisratkaisuna. Käytännössä voimme suunnitella ja toteuttaa pinnoituslinjaston suoraan asiakkaan tehtaalle esimerkiksi Kiinaan. Asiakas puolestaan sitoutuu ostamaan ennalta sovitun tuotantomäärän, Paulus kertoo.

Tuotekehityksessä jo seuraavan sukupolven teknologia

Optitunen kehittämällä pinnoitteella saa luotua jopa näennäisesti ristiriitaisia ominaisuuksia, kuten kovuuden ja taipuisuuden. Näitä molempia ominaisuuksia tarvitaan esimerkiksi uusissa älypuhelimissa, joissa on taittuva näyttö.

Taitettavan näytön kehittämiseen satsataan maailmanlaajuisesti miljardeja. Taitettavan näytön haasteena on kestävyys ja juuri sitä meidän nanopinnoite parantaa merkittävästi. Ennakoimme tämän näyttöjen kehityssuunnan jo vuonna 2015, jolloin aloitimme taipuisan ja taitettavan tuoteperheen kehittämisen, Paulus toteaa.

Ennakoiva kehitystyö on tuottanut tulosta, sillä globaali elektroniikkamateriaaliyritys Merck on testauksessaan valinnut Optitunen taitettavan muovin kovapinnoiteteknologian parhaaksi ja solminut jakelusopimuksen tuotteesta.

Meillä on katse myös jo seuraavassa kehitysaskeleessa ja olemme tehneet kosketussensoreja valmistavan Changxingin kanssa tuotekehityssopimuksen seuraavan sukupolven joustavien kosketussensorikalvojen kehittämisestä näyttöihin, Paulus kertoo.

Tutustu Optitune Oy:n osakeantiin >

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Optitune Oy osakeanti käynnissäSiirry videokanavalle

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jody Paulus
Optitune Oy
jody.paulus@optitune.com

Vuonna 2012 perustettu kasvurahoitusyhtiö Springvest on suomalaisten menestystarinoiden mahdollistaja. Olemme kasvuyrityksen ja kasvusijoittajan luotettu kumppani, joka tarjoaa kasvurahoitusta ja mahdollisuuden sijoittaa listaamattomiin osakkeisiin.

www.springvest.fi

Solar Foods käynnistää ilmasta ja sähköstä proteiinia valmistavaa tehdastaan Vantaalla23.10.2023 09:21:07 EEST | Tiedote

Maailmaa muuttuu, kun proteiinintuotantoon ei tarvita enää tuotantoeläimiä tai edes maataloutta. Tätä tavoittelee ruokateknologiayritys Solar Foods, jonka kehittämän Solein-ruokaproteiinin tuotantolaitoksen rakentaminen on loppusuoralla Vantaalla. Kyseessä on Suomen pisimmälle edennyt vetytalouden ja hiilidioksidin hyötykäytön hanke. Kasvun vauhdittamiseksi Solar Foodsilla on juuri alkanut suomalaisille sijoittajille suunnattu 8 miljoonan euron rahoituskierros kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.